|
46.
Στις μονές εντάσσονται
βιβλιογραφικά εργαστήρια.
Λεπτομέρεια από την
παράσταση της Δευτέρας
Παρουσίας με απεικόνιση
περίτεχνου αναλογίου. |
Πνευματικοί άνθρωποι, όπως ο μητροπολίτης Νικηφόρος Μοσχόπουλος και ο ηγούμενος Παχώμιος, εγκαθίστανται στον Μυστρά, από την εποχή της ίδρυσής του. Αργότερα, οι ίδιοι οι δεσπότες συνηθίζουν να καλούν και να διατηρούν στην αυλή τους ένα κύκλο λογίων.
Μεγάλα μοναστήρια του Μυστρά, όπως η Μονή Βροντοχίου και η Μονή Ζωοδότου Χριστού, διατηρούν πλούσιες βιβλιοθήκες. Πιθανότατα λειτουργούν σε αυτά και εργαστήρια αντιγραφής χειρογράφων. Κώδικες που γράφτηκαν στο Μυστρά βρίσκονται σήμερα σε βιβλιοθήκες, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η πνευματική κίνηση στο δεσποτάτο θα κορυφωθεί κατά τη διάρκεια του α΄ μισού του 15ου αιώνα με την εγκατάσταση στο Μυστρά του μεγάλου φιλοσόφου Γεωργίου Γεμιστού Πλήθωνα και την ίδρυση της σχολής του.
|
47-48. Η βιβλιογραφική παράδοση στην Πελοπόννησο έχει τις ρίζες της στον 11ο και
το 12ο αιώνα. Η βιβλιογραφική παραγωγή ενισχύεται ιδιαίτερα κατά την περίοδο
ακμής του Δεσποτάτου του Μορέως. Γνωρίζουμε την ύπαρξη μεγάλων ιδιωτικών
και εκκλησιαστικών βιβλιοθηκών, καθώς και τη λειτουργία εργαστηρίων
αντιγραφής χειρογράφων. |
|