|
23. Το συμπίλημα της Ισαβέλλας ντε Λουζινιάν,
συζύγου του πρώτου δεσπότη του Μυστρά
Μανουήλ Καντακουζηνού, με το οικόσημο
της οικογένειάς της στο κέντρο. |
Υψηλή καλλιτεχνική αισθητική και ποιότητα παρουσιάζουν και τα έργα της γλυπτικής που προέρχονται από την καστροπολιτεία και εντοπίζονται σήμερα είτε στα μνημεία, συνιστώντας μέρος του διακόσμου τους, είτε εκτός της αρχικής τους θέσης, φυλασσόμενα στο μουσείο και τις αποθήκες του Μυστρά. Πρόκειται για έργα κυρίως εγχώριας παραγωγής με θεματολογία προερχόμενη από τη βυζαντινή παράδοση σε συνδυασμό σε ορισμένες περιπτώσεις με δυτικά διακοσμητικά μοτίβα (κρινάνθεμα, λέοντες κ.ά.). Από τα πιο αξιόλογα είναι το προσκυνητάρι με τον ένθρονο Χριστό και το μαρμάρινο ανάγλυφο με παράσταση Ανάληψης του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τα οποία φιλοξενούνται στο μουσείο του Μυστρά. Από πολλά γλυπτά, κυρίως οικόσημα, επιγραφές και τμήματα ψευδοσαρκοφάγων και άλλα γλυπτά που φέρουν μονογράμματα ή συμπιλήματα, αντλούμε στοιχεία και για τις ιστορικές προσωπικότητες που έζησαν στον Μυστρά.
24. Ταφική πλάκα
πιθανότατα προερχόμενη
από την ψευδοσαρκοφάγο
του δεσπότη
Μανουήλ Καντακουζηνού. |
|
Πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι ένα μεγάλο μέρος της γλυπτικής του Μυστρά (κιονόκρανα Αγίου Δημητρίου και Παντάνασσας, εντοιχισμένα μάρμαρα κ.ά.) είναι σε δεύτερη χρήση και προέρχεται από μνημεία της αρχαίας και μεσαιωνικής Σπάρτης. Είναι μια πολύ συνηθισμένη τακτική, ήδη από την αρχαιότητα, η επαναχρησιμοποίηση των καταλοίπων του παρελθόντος, με ή χωρίς επεξεργασία, προκειμένου να προσαρμοσθούν στις νέες ανάγκες που προκύπτουν και στην τρέχουσα χρήση τους.
|
|
|
25. Το κρινάνθεμο, φράγκικο έμβλημα, απαντά
συχνά σε γλυπτά του Μυστρά. Επιστύλιο τέμπλου
(λεπτομ.) |
|
26. Παλαιοχριστιανικό
κιονόκρανο σε δεύτερη χρήση.
Άγιος Δημήτριος, Μυστράς. |
|