Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Μαθαίνοντας για το κοινό νόμισμα της Μυτιλήνης και της Φώκαιας" πραγματοποιείται από τις 27 Σεπτεμβρίου 2002 στο Παλαιό κτήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυτιλήνης. Αφορμή για την υλοποίησή του υπήρξε η συμμετοχή της Κ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς με τίτλο "Νομισματικές συμφωνίες στην αρχαιότητα και στη σύγχρονη εποχή".
Το πρόγραμμα αφορά στα νομίσματα από ήλεκτρο της Μυτιλήνης και της Φώκαιας και στη μεταξύ τους νομισματική συνθήκη κατά τους κλασικούς χρόνους, με προεκτάσεις στη σύγχρονη πραγματικότητα του ΕΥΡΩ. Για τον λόγο αυτόν η εκτέλεση του προγράμματος βασίζεται σε δύο κυρίως σημαντικά εκθέματα του Παλαιού κτηρίου του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυτιλήνης: 1) στη μοναδική γνωστή ενεπίγραφη στήλη (400 π.Χ.) που ανανεώνει παλαιότερη νομισματική συμφωνία μεταξύ των δύο πόλεων και 2) στο νόμισμα που αναφέρεται στη συνθήκη, δηλαδή στην "έκτη" από ήλεκτρο, που κόπηκε στα πλαίσια της παραπάνω συνθήκης, με κεφαλή λέοντος στον εμπροσθότυπο και κεφαλή βοός στον οπισθότυπο.
Με τον παραλληλισμό ανάμεσα στις νομισματικές συμβάσεις του παρελθόντος και του παρόντος γίνεται κατανοητό ότι τέτοιου είδους συμφωνίες προϋπήρχαν στην αρχαία Ελλάδα και ότι το κοινό νόμισμα του ΕΥΡΩ δεν αποτελεί νεωτερισμό για τα ελληνικά δεδομένα.
Για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος έχει εκδοθεί εικονογραφημένο έντυπο με ιστορικό παραμύθι και δραστηριότητες για το μαθητή.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Μαθαίνοντας για το κοινό νόμισμα της Μυτιλήνης και της Φώκαιας" σχεδιάστηκε από την αρχαιολόγο κ. Λίλλιαν Αχειλαρά, ενώ οι δαπάνες τόσο για τον σχεδιασμό όσο και για την υλοποίησή του καλύπτονται από το ΥΠΠΟ. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο Παλαιό κτήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυτιλήνης δύο φορές την εβδομάδα και απευθύνεται σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου.
Για την πληρέστερη κατανόηση του αντικειμένου, ο μέγιστος αριθμός των μαθητών που γίνεται δεκτός σε κάθε συνάντηση, η οποία διαρκεί δύο ώρες, είναι 10 μαθητές από κάθε τάξη. Με διάφορες μορφές επικοινωνίας και εργασίας (αφήγηση - διάλεξη, ερωτηματική μέθοδο, κατευθυνόμενη συζήτηση, ελεύθερο διάλογο, ατομική και ομαδική εργασία, ξενάγηση), οι μαθητές μαθαίνουν για τη νομισματική σύμβαση, που πραγματοποιήθηκε στην αρχαιότητα ανάμεσα στην πόλη τους, τη Μυτιλήνη, και την απέναντι μικρασιατική πόλη Φώκαια. Με αυτόν τον τρόπο προσεγγίζουν τη σύγχρονη πραγματικότητα του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος, του Ευρώ.
Μία εκπαιδεύτρια διηγείται στους μαθητές το ιστορικό παραμύθι του εντύπου, που έχει εκδοθεί για τις ανάγκες του προγράμματος, παραλληλίζοντας την αρχαία εποχή με τη σύχγρονη. Στη συνέχεια τα παιδιά ασχολούνται με τις ασκήσεις του εντύπου (σωστό ή λάθος, αντιστοιχίες λέξεων, κ.λπ.), με ποικίλλες εικαστικές εκδηλώσεις, όπως ζωγραφική και κατασκευές, και με παιχνίδια στα οποία έχουν ενεργό συμμετοχή. Τα κείμενα του εντύπου οφείλονται στην κ. Λ. Αχειλαρά και η εικονογράφησή του στην κ. Δ. Βάρρου.
Στο τέλος οι μαθητές ξεναγούνται στα δύο πολύ σημαντικά εκθέματα του Παλαιού κτηρίου του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυτιλήνης: στην ενεπίγραφη στήλη με τη νομισματική συνθήκη της Μυτιλήνης και της Φώκαιας και στην "έκτη" από ήλεκτρο, που κόπηκε στα παίσια της παραπάνω συμφωνίας, προκειμένου να αφομοιώσουν καλύτερα όσα έμαθαν.