Ένα ταξίδι στη νεολιθική εποχή ξεκίνησε στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Με χώμα και νερό, ταξίδι μαγικό σε χωριό νεολιθικό», που απευθύνεται σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα για τη νεολιθική εποχή στοχεύει στο να γνωρίσουν τα παιδιά την οργάνωση της καθημερινής ζωής και των δραστηριοτήτων των κατοίκων ενός νεολιθικού χωριού, να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα προϊόντα του πολιτισμού αυτού εντοπίζονται και ανασκάπτονται από τους αρχαιολόγους, συντηρούνται και εκθέτονται στο μουσείο, να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες, να συμμετάσχουν ενεργά καλλιεργώντας ομαδικότητα, ερευνητική διάθεση και κριτική ικανότητα, διατυπώνοντας ταυτόχρονα τις προσωπικές τους απόψεις και ερμηνείες, να εκφραστούν δημιουργικά στα εργαστήρια δραστηριοτήτων και τέλος να μοιραστούν με την οικογένεια και τους φίλους τους την εμπειρία τους, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της επαφής της τοπικής κοινωνίας με το Διαχρονικό Μoυσείο και το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Αποτελείται από τρία μέρη, την προετοιμασία δασκάλων και μαθητών πριν την επίσκεψη στο μουσείο, την επίσκεψη στο μουσείο και την εμπέδωση των νέων εμπειριών μετά την επιστροφή στην τάξη.
Πριν την επίσκεψη στο μουσείο οι μαθητές και οι δάσκαλοι προσεγγίζουν το θέμα μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που τους προτείνουμε, όπως να ορίσουν τη λέξη «Μουσείο», να οριοθετήσουν χρονικά τη Νεολιθική περίοδο, να παίξουν γλωσσικά παιχνίδια με λέξεις κλειδιά και να κάνουν λίμερικ ή μικρά ποιηματάκια. Τέλος προτείνουμε να προγραμματίσουν την επίσκεψη τους μέσω ταχυδρομικής επιστολής, τηλεφωνικής επικοινωνίας ή αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος.
Στο μουσείο α) Καλωσορίζουμε τους μαθητές στην αίθουσα προβολών του μουσείου και τους εισάγουμε στο πρόγραμμα με τη βοήθεια εποπτικού υλικού και διαλόγου. Κατόπιν ακολουθεί η ανάγνωση του παραμυθιού, εμπνευσμένο από τη νεολιθική εποχή και τα αντικείμενα που εκτίθενται στο μουσείο. β) Στη συνέχεια με εισιτήριο ένα τατουάζ στο χέρι από ένα αντίγραφο νεολιθικής σφραγίδας, ξεκινάμε το ταξίδι πίσω στο χρόνο στην αίθουσα που είναι αφιερωμένη στο νεολιθικό πολιτισμό όπου οι μαθητές έρχονται σε άμεση επαφή με τις αρχαιότητες. Μέσα από τα αρχαία αντικείμενα οι συμμετέχοντες αντλούν πληροφορίες για τη μορφή και τον τρόπο κατασκευής των νεολιθικών χωριών και οικιών. Επιπλέον πληροφορούνται για τις δραστηριότητες των κατοίκων μέσα και έξω από το σπίτι (υφαντική, κεραμική, κατασκευή λίθινων και οστέινων εργαλείων, ειδωλοπλαστική, μικροτεχνία, ανταλλαγές) και εξοικειώνονται με τις παραγωγικές διαδικασίες και τη διατροφή των νεολιθικών ανθρώπων μέσα από τα υλικά τους κατάλοιπα (οστά ζώων, σπόροι, όστρεα, εργαλεία, αγγεία). γ) Κατόπιν επιστρέφουμε στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων όπου ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μετατρέψουν την εμπειρία σε δημιουργική έκφραση ζωγραφίζοντας ό,τι τους έκανε εντύπωση, πλάθοντας αγγεία με πηλό και δραματοποιώντας όψεις της νεολιθικής ζωής. Μετά το τέλος του προγράμματος μαθητές και εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν το έντυπο αξιολόγησης του προγράμματος.
Με την επιστροφή τους στην τάξη προτείνουμε μια σειρά δραστηριοτήτων για την εμπέδωση των γνώσεων και τη συνέχιση του παιχνιδιού, όπως να γράψουν μικρές ιστορίες και ποιήματα, να φτιάξουν γραμματόσημα, σελιδοδείκτες, κάρτες, κολάζ με αντικείμενα που τους άρεσαν, να κάνουν το λεύκωμα της επίσκεψης στο μουσείο, να παρουσιάσουν σύντομα θεατρικά δρώμενα και τέλος να επισκεφτούν ξανά το μουσείο με την οικογένειά τους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του αρχαιολόγου και να τους ξεναγήσουν στην αίθουσα του νεολιθικού πολιτισμού.