Το υποέργο ΕΣΠΑ «Αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες» του έργου «Ολοκλήρωση αναβάθμισης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» συνεχίστηκε το 2016 με επίβλεψη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Περιφέρειας Θεσσαλονίκης στο χώρο του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» και στόχο είχε την επίβλεψη των εκσκαφικών εργασιών που απαιτούνται για την αναβάθμιση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28. Την εποπτεία του έργου είχε η ΕΥΔΕ Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών-Τμήμα Κατασκευής Έργων Θεσσαλονίκης (πρώην ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Βορείου Ελλάδος) Ο διάδρομος προσαπογειώσεων 10-28 είναι ο αρχαιότερος από τους 2 διαδρόμους που εξυπηρετούν το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Το αεροδρόμιο λειτούργησε ως πολιτικό αεροδρόμιο από το 1948 και ύστερα από αλλεπάλληλα έργα ο διάδρομος 10-28 πήρε την σημερινή μορφή του το 1965.
Το μήκος του είναι 2.440μ. και το πλάτος 60μ. Έχει προσανατολισμό Α-Δ με απόκλιση ΒΔ-ΝΑ και διασταυρώνεται με τον σημερινό ενεργό διάδρομο 16-34 σχηματίζοντας κάτοψη σχήματος Χ. Η κατασκευή του αποτελείται από οδόστρωμα πάχους 0,25-0,30μ. και υποκείμενα υλικά οδοστρωσίας πάχους 1,50μ. Τα δύο ακραία τμήματά του, μήκους 100μ. έκαστο, είναι κατασκευασμένα από σκυρόδεμα πάχους 0,40μ.
Για την παρακολούθηση των εργασιών και την οριοθέτηση του χώρου, το χερσαίο τμήμα του διάδρομου χωρίστηκε σε διατομές κάθετες στον άξονά του, με αρίθμηση Κ1 (ξεκινώντας από το ΒΔ πέρας στην περιοχή της θάλασσας-άκρο 10) που φθάνει έως τη διατομή Κ164 (ΝΑ άκρο-άκρο 28). Η κάθε διατομή έχει πλάτος 15μ. και μήκος το συνολικό τελικό πλάτος της κατασκευής (70μ)
Από τον Μάρτιο του 2015 μέχρι και το τέλος του χρόνου δεν εκτελούνταν εργασίες.
Στη Β ΄φάση του έργου που ξεκίνησε την 1 .7.2016 και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016 ο έλεγχος έγινε από την Κ105 μέχρι την Κ87 διατομή. Δεν προέκυψαν αρχαιολογικά ευρήματα.
Στη Γ΄φάση του έργου που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2016,και δεν ολοκληρώθηκε ,ο έλεγχος των εκσκαφών έγινε από την Κ87 μέχρι την Κ77 διατομή. Δεν προέκυψαν αρχαιολογικά ευρήματα και άρχισε η φάση οδοστρωσίας.
Η επόμενη Δ΄ φάση του έργου θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο του 2017 και δεν θεωρείται πλέον απαραίτητη η παρουσία της Υπηρεσίας μας κατά τη διάρκεια των εκσκαφών.
Οι επιχώσεις στην περιοχή του αεροδρομίου ελέγχονται για πιθανό εντοπισμό αρχαιοτήτων λόγω της γειτνίασης με την τούμπα στην περιοχή του αεροδρομίου, Τούμπα Λιβαδάκι, η οποία αποτελεί εγκατάσταση πρώιμης και ύστερης Εποχής Χαλκού. Κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ16/14096/597/20-5-1987 - ΦΕΚ 353/Β/6-7-1987)
Μέχρι σήμερα, το υπέδαφος της περιοχής από τις εκσκαφές διαπιστώθηκε πως είναι σκούρο καστανό αργιλώδες με μεγάλο ποσοστό υγρασίας που αποδίδεται στην εγγύτητα με το επίπεδο της θάλασσας αλλά και με την παλαιότερη παρουσία του ποταμού Ανθεμούντα στο σημείο. Στην αδιατάρακτη επίχωση δεν υπήρξε καμία ένδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων. Διασπορά ύστερης κεραμικής (αβαφούς και εφυαλωμένης) πολύ διαβρωμένης εντοπίστηκε στην περιοχή των διατομών Κ40-Κ55, στην άμμο η οποία αποτελούσε την υποδομή της κατασκευής της πρώτης φάσης του διαδρόμου.