Πριν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων για σχολεία υπήρξε μία στενότατη και εποικοδομητική συνεργασία καταρχάς με την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Nομού Αχαϊας, που μας βοήθησε να καταγράψουμε τα ενδιαφέροντα και τις προσδοκίες των Δημοτικών Σχολείων του Νομού από τις επισκέψεις τους στο Μουσείο της Πάτρας, που ήταν όμως πάντοτε συνδεδεμένα με πρακτικά θέματα που είχαν να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί για την οργάνωσή τους.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν και σε μία προσπάθεια να συνδυαστεί η ανάπτυξη μίας συγκεκριμένης θεματικής ενότητας, αλλά και της αίσθησης ότι ξεναγούνται τουλάχιστον στη μία από τις τρεις αίθουσες του Μουσείου σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε την σχολική χρονιά 2010-11 το πρόγραμμα «Ο Πατρέας μας αφηγείται…»,για μαθητές Δημοτικού Σχολείου, που αποτελεί συνδυασμό ερμηνευτικής παρουσίασης των εκθεμάτων της αίθουσας του Ιδιωτικού Βίου, εκπαιδευτικών ασκήσεων και δημιουργικής δραστηριότητας (ζωγραφική). Το πρόγραμμα αυτό συνεχίζεται και τη σχολική χρονιά 2011-2012.
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο α΄ μέρος στην αίθουσα του Ιδιωτικού Βίου του Μουσείου. Η όλη γνωριμία των μικρών μαθητών με την καθημερινή ζωή και τις ασχολίες των κατοίκων της αρχαίας Πάτρας, μέσω των χρηστικών τους αντικειμένων και με τις αναπαραστάσεις χώρων των οικιών τους και των αγροικιών τους, γίνεται με νοερό συνοδό μας τον Πατρέα, τον οικιστή και επώνυμο της πόλης των Πατρών. Είναι αυτός που τους υποδέχεται και τους ξεναγεί μαζί μας στο Μουσείο, μιλώντας για την ιστορία της περιοχής και τα δημιουργήματα των ανθρώπων της, όπως φαίνεται στο φυλλάδιο που συνοδεύει το πρόγραμμα.
Το φυλλάδιο αυτό σχεδιάστηκε σε δύο εκδοχές, μία για παιδιά Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης και η άλλη για παιδιά Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μαθητών, ανάλογα με το γνωστικό τους επίπεδο και σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Στο εξώφυλλό τους αποδίδεται η μορφή του Πατρέα, που δεν είναι γνωστή, όπως την συνέλαβε και την απέδωσε ζωγραφικά σε πίνακα εν είδει ψηφιδωτού, ο μεγάλος πατρινός ζωγράφος και ακαδημαϊκός Επαμεινώνδας Θωμόπουλος, κάνοντας μία ελάχιστη σύνδεση της τοπικής αρχαιότητας με έργα και καλλιτέχνες της νεώτερης ιστορίας της πόλης που είναι άγνωστα στους μαθητές.
Περιλαμβάνει μικρό κείμενο, λίγες εκπαιδευτικές ασκήσεις με την μορφή ερωτήσεων, αντιστοιχήσεων, συμπληρώσεων και μία σελίδα όπου εκφράζονται ζωγραφικά, τα μεν πολύ μικρά παιδιά χρησιμοποιώντας απλώς και αυθόρμητα ένα μόνο χρώμα που τους θυμίζει το Μουσείο ή το συνδέουν με όσα είδαν και άκουσαν μέσα σε αυτό, τα δε μεγαλύτερα ζωγραφίζοντας το έκθεμα που τα εντυπωσίασε.
Μέσω του φυλλαδίου αυτού και με τη βοήθειά μας στο β΄μέρος του προγράμματος, μέσα στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να θυμηθούν εκθέματα που είδαν, να ξεχωρίσουν σχήματα και ονομασίες αγγείων, να τα συνδέσουν με τις εποχές τους, να διευκρινιστούν πράγματα που βλέπουμε πως δεν έγιναν κατανοητά και τέλος μέσα από τη δημιουργική δραστηριότητα της ζωγραφικής να εκφραστούν.