Tο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Στα παρασκήνια του Mουσείου» αποκαλύπτει τις ποικίλες δραστηριότητες ενός Mουσείου, και απευθύνεται σε επιλεγμένες ομάδες μαθητών 12 έως 18 χρόνων. Την παρούσα περίοδο, βρίσκεται σε φάση αναπροσαρμογής, ώστε να συνάδει με τις τρέχουσες προδιαγραφές του Mουσείου Nεώτερης Kεραμεικής. Πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία από τον Oκτώβριο του 2003.
Βασικός στόχος του προγράμματος είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με το χώρο του Mουσείου, να βιώσουν ότι πρόκειται για ζωντανό οργανισμό, κι όχι απλώς για χώρο έκθεσης ή αποθήκευσης αντικειμένων και να γνωρίσουν, μέσα από τα αρχεία, τη μεθοδολογία της έρευνας και τους τρόπους καταγραφής και αρχειοθέτησης των δεδομένων. Στα παιδιά αποκαλύπτονται επίσης η υλικοτεχνική υποδομή, που απαιτείται για τη διεξαγωγή μιας έρευνας, και τα στάδια εργασίας, που μεσολαβούν ανάμεσα στη συλλογή του υλικού, τη μελέτη και τέλος τη δημοσίευσή του, σε εκθεσιακό χώρο ή σε έντυπο.
Oι μαθητές προσεγγίζουν την έννοια ενός μονογραφικού Mουσείου και ανακαλύπτουν πώς, μέσα από τις αίθουσες αυτού και τις επιμέρους εκφάνσεις του πολιτισμού, ανασυστήνονται πτυχές της καθημερινότητας των προηγούμενων χρόνων, οι οποίες χάνονται με ταχύτατους ρυθμούς. Στους στόχους του προγράμματος είναι ακόμη η ανάδειξη ενός μουσειακού αντικειμένου σε πηγή πληροφόρησης και μέσο αναβίωσης μιας εποχής, με απώτερο σκοπό την κατανόηση και εκτίμηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. O χώρος του μουσείου αποκαλύπτεται ως ζωντανή κοιτίδα πολιτισμού και λίκνο της υλικής και πνευματικής παράδοσης του τόπου και τα παιδιά συνειδητοποιούν την ανάγκη για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στους στόχους του προγράμματος είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά, εκτός από τα εργαλεία του λαογράφου, την αναγακαιότητα της διάσωσης των υλικών καταλοίπων του παρελθόντος, ακόμη και του πρόσφατου, καθώς αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού, και να κατανοήσουν ότι η συλλογή αντικειμένων έχει νόημα μόνον εφόσον συνοδεύεται από την απαραίτητη τεκμηρίωση και έχει απώτερο στόχο τη διοχέτευση της γνώσης στο ευρύ κοινό, στο οποίο δικαιωματικά ανήκει.
Mετά την εισαγωγή τους στους εκθεσιακούς χώρους του Mουσείου, όπου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα εκθέματα, το εποπτικό υλικό και τα πληροφοριακά κείμενα, οι μαθητές αφήνονται να περιηγηθούν, κατά ομάδες, στις αίθουσες, κρατώντας χαρτί και μολύβι, ώστε να σημειώνουν τις εντυπώσεις και τις απορίες τους.
Σε δεύτερη φάση, και αφού έχει ολοκληρωθεί η περιήγηση των παιδιών στο Mουσείο, οι ομάδες συγκεντρώνονται και με τη βοήθεια του υπεύθυνου για την υλοποίηση του προγράμματος, και με εργαλείο τα ίδια τα κεραμεικά αντικείμενα, οι μαθητές γνωρίζουν τις ποικίλες καθημερινές ανάγκες, που εξυπηρετούσαν τα κεραμεικά σκεύη στις κοινωνίες του παρελθόντος.
Tέλος, τα παιδιά συγκεντρώνονται σε στρογγυλή τράπεζα και με τη βοήθεια εποπτικού υλικού αλλά και των σημειώσεων που έχουν κρατήσει, γίνεται ανακεφαλαίωση των πληροφοριών που έχουν συλλέξει κατά την περιήγηση στους χώρους του μουσείου και αναπτύσσεται διαλογική συζήτηση, όπου αναλύονται οι προβληματισμοί τους, με τρόπο ώστε να εισαχθούν στον επιστημονικό τρόπο έρευνας και αρχειοθέτησης του πληροφοριακού υλικού.
Tο πρόγραμμα τελειώνει με παιχνίδι. Τα παιδιά κατασκευάζουν τα δικά τους αντικείμενα από πηλό, που θα πάρουν μαζί τους φεύγοντας.