Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Σελίδες τοποθεσίας


Με τις «συντροφιές» των ζωγράφων στην Ήπειρο
Ο σκοπός του προγράμματος είναι να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός στην προσέγγιση και την παρουσίαση της μεταβυζαντινής ζωγραφικής στην Ήπειρο, με αφορμή τις εικόνες που εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων.

Η επιλογή του θέματος έγινε, επειδή η μεταβυζαντινή ζωγραφική της Ηπείρου αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο της ελληνικής τέχνης, το οποίο παραμένει λίγο πολύ άγνωστο στους μη ειδικούς.
Η ιστορία της και τα χαρακτηριστικά της είναι άγνωστα ακόμα και στους Ηπειρώτες, οι οποίοι, ωστόσο, έρχονται σε άμεση επαφή μαζί της, μέσα στο πλήθος των τοιχογραφημένων ναών στα χωριά της Ηπείρου.
Το Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων διαθέτει μια αρκετά καλή σειρά εικόνων που μπορεί να γίνει η αφετηρία ώστε να προσεγγίσουν οι μαθητές αυτή την πτυχή της ιστορίας και της τέχνης του τόπου μας.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην τέχνη των τελευταίων αιώνων της Οθωμανικής κυριαρχίας (17ος- 19ος αι.) και στη δράση των οργανωμένων συνεργείων των ζωγράφων, που έδρασαν στην περιοχή τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Περιγραφή Δραστηριοτήτων:

-Συγκέντρωση και υποδοχή των παιδιών στο Βυζαντινό Μουσείο.
-Αναφορά στην έννοια του Μουσείου, ποιος είναι ο ρόλος του Βυζαντινού Μουσείου.
Σύντομη αναφορά στις εικόνες-εξέταση μεταβυζαντινών εικόνων.
Διαφοροποίηση των όρων" Βυζαντινής- Μεταβυζαντινής" περιόδου και χρονολογική οριοθέτησή τους.
-Στάση στην αίθουσα του 16ου-17ου αι. Παρουσίαση ενός τέμπλου σε μικρογραφία.
Αναφορά στη θέση των εικόνων. Τα παιδιά μαθαίνουν τη διάρθρωση του τέμπλου, τοποθετώντας μικρογραφίες εικόνων και τμημάτων του (βημόθυρο, δεσποτικές εικόνες, δωδεκάορτο- αποστολικά, λυπηρά)
-Μέσα από εποπτικό υλικό, πίνακες, παρέχονται πληροφορίες για τους Λινοτοπίτες ζωγράφους του 16ου-17ου αι.
Στη συνέχεια οι ίδιοι οι μαθητές διαβάζουν επιγραφές, από τις οποίες αντλούνται πληροφορίες όπως τα ονόματα των ζωγράφων, τα συνεργεία, τις σχέσεις εργασίας, την εποχή που εργάζονται οι ζωγράφοι, τη διάρκεια ενός έργου, τη χρονολογία αποπεράτωσης ενός έργου.
-Στάση στην αίθουσα του 18ου-19ου αι. όπου γίνεται αναφορά στους καπεσοβίτες και χιονιαδίτες ζωγράφους.
-Στάση στην αίθουσα του 19ου αι., όπυ γίνεται αναφορά στα οικογενειακά συνεργεία.
-Μετάβαση στο χώρο της πυριτιδαποθήκης για το δεύτερο μέρος του προγράμματος.
-Παρουσιάζονται τα στάδια κατασκευής της εικόνας.
-Στο πρακτικό μέρος εφαρμόζουν την τεχνική του ανθιβόλου. Παρουσίαση σε μικρογραφία της θέσης των εικόνων του τέμπλου.

Για τα παιδιά του Λυκείου στο πρακτικό μέρος, υπάρχει η δυνατότητα με βάση τις πληροφορίες που τους έχουν δοθεί κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος και ενός συνοδευτικού ερωτηματολογίου να γράψουν ένα σενάριο.

Ημερομηνία:

19/04/1997 -

Τόπος:

  • Ελλάδα, Ελλάδα

Επιστημονικοί Υπεύθυνοι:

Υπεύθυνος: Αργυρώ Καραμπερίδη
Αρχαιολόγος

Βιβλιογραφία:

  • Παπαδόπουλος Α., Διονυσίου του εκ Φουρνά - Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης,εν Πετρουπόλει 1909, ------------, Χ.Χ
  • Μακρής Κ., Χιονιαδίτες ζωγράφοι, Αθήνα, 1981
  • Αχειμάστου Μ. - Ποταμιάνου, Η μονή των Φιλανθρωπηνών και η πρώτη φάση της Μεταβυζαντινής Ζωγραφικής, Αθήνα, 1983
  • , Ήπειρος: Κοινωνία Οικονομία 15ος-20ος αι., Πρακτικά διεθνούς συμποσίου ιστορίας, Αθήνα, 1986
  • Χατζηδάκης Μ., Έλληνες ζωγράφοι μετά την άλωση (1450-1830), τομ.Α΄, Αθήνα, 1987
  • Τούρτα Α., Οι ναοί του Αγίου Νικολάου στη Βίτσα και του Αγίου Μηνά στο Μονοδένδρι. Προσέγγιση στο έργο των ζωγράφων από το Λινοτόπι, Αθήνα, 1991
  • Γαρίδης Μ. - Παλιούρας Α. (επιμ.), Μοναστήρια Νήσου Ιωαννίνων, Ζωγραφική, Ιωάννινα, 1993
  • Κωνστάντιος Δ., Προσέγγιση στο έργο των ζωγράφων από το Καπέσοβο της Ηπείρου, διδ. διατριβή, Αθήνα, 1997
  • , " Ήπειρος 4000 χρόνια Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού", Αθήνα, 1997
  • , Μοναστήρια Νήσου Ιωαννίνων, Πρακτικά Συμποσίου, Ιωάννινα, 1999
  • Καραμπερίδη Αργυρώ, Αχ, αυτές οι εικόνες!!! Μια ιστορία για τις εικόνες από το μοναστήρι του Μακρυαλέξη, Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ, Αθήνα, χχ
 
Ημερολόγιο
Δευτέρα, 12 Μαΐου 2025
Σήμερα
  • Μαρ 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • Απρ 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • Μαϊ 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • Ιουν 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • Ιουλ 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • Αυγ 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
ΣήμεραΤρέχουσα εβδομάδαΤρέχων μήνας
Εκδηλώσεις