Στο πλαίσιο της οργάνωσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού σε ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς, η ΚΑ' Εφορεία Προϊστορικών - Κλασσικών Αρχαιοτήτων σχεδίασε την οργάνωση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος στην Πάρο.
Το Μουσείο Πάρου είναι ένα απο τα σημαντικότερα Μουσεία σε έργα γλυπτικής. Για την κατασκευή των γλυπτών που εκτίθενται στο Μουσείο χρησιμοποιήθηκε ο "λυχνίτης", όπως ονομάζεται το περίφημο παριανό μάρμαρο, η εξόρυξη του οποίου γινόταν στα αρχαία λατομεία του Μαραθιού, που βρίσκεται σε απόσταση 5 χιλιομέτρων απο την πόλη της Παροικιάς.
Το μάρμαρο επομένως ήταν το πιο κατάλληλο θέμα για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Πάρου, αρχίζοντας απο τα αρχαία λατομεία, τους τρόπους εξόρυξης και μεταφοράς του μαρμάρου, τον τρόπο λάξευσης των γλυπτών και τέλος την τελετή ανάθεσης των αφιερωμάτων στο ναό.
Έτσι τα παιδιά αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα που ξεκινά από την εξόρυξη του μαρμάρου στην αρχαιότητα, και φθάνει στη σύγχρονη εποχή, όπου το άγαλμα έρχεται ξανά στο φώς κατά τη διάρκεια της ανασκαφής του Δηλίου, συντηρείται και εκτίθεται στο Μουσείο της Πάρου.
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο Μουσείο της Πάρου, διαρκεί δύο μέρες κάθε φορά και συμμετέχουν ομάδες παιδιών 15 ατόμων. Ο χρόνος παρουσίασης του προγράμματος είναι δύο ώρες. Υπεύθυνοι του προγράμματος είναι οι αρχαιολόγοι της Πάρου: Σοφία Δετοράτου και Γιάννος Κουράγιος, αρχαιολόγοι της ΚΑ ΕΠΚΑ.
Το πρόγραμμα παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 1999 για τέσσερις συνεχείς ημέρες και συμμετείχαν όλα τα σχολεία της Πάρου και Αντιπάρου.
Το πρόγραμμα βασίσθηκε σε ένα άγαλμα κόρης που προέρχεται από την ανασκαφή του Δηλίου της Πάρου. Στο χώρο του Μουσείου υπάρχουν αναπαραστάσεις του τρόπου εξόρυξης του μαρμάρου και ένα εργαστήριο κεραμικής με τα εργαλεία λάξευσης μαρμάρου και κομμάτια από μάρμαρο όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να πάρουν στα χέρια τους τα εργαλεία και να παρατηρήσουν τα ίχνη που αφήνει κάθε εργαλείο πάνω στο μάρμαρο. Στη συνέχεια μοιράζονται διάφοροι ρόλοι μεταξύ των παιδιών, πχ άλλος κάνει τον γλύπτη, άλλος τον ιερέα, άλλος τον αναθέτη του αγάλματος και όλοι μαζί συμμετέχουν σε ένα θεατρικό παιχνίδι με θέμα την τελετή ανάθεσης ενός αγάλματος στο ναό, αναπαράσταση του οποίου έχει κατασκευαστεί γι' αυτό το λόγο στην αυλή του Μουσείου. Μετά την τελετή ανάθεσης τα παιδιά μοιράζονται τις προσφορές που τα ίδια προσέφεραν ως αναίμακτη θυσία στο βωμό που βρίσκεται στην αυλή του Μουσείου και τέλος ζωγραφίζουν σε ένα μεγάλο πανό, το οποίο φυλάσσεται στο Μουσείο με την προοπτική να οργανωθεί μια έκθεση με τα έργα αυτά των παιδιών.
Το πρόγραμμα έχει γίνει δεκτό με ενθουσιασμό από τα παιδιά και ήδη μελετάται ένα δεύτερο πρόγραμμα για μικρότερης ηλικίας παιδιά. |