Ο φάκελλος περιλαμβάνει ένα έντυπο για τον εκπαιδευτικό, ένα τετράδιο για το μαθητή, χαρτοκοπτική και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Αποτελεί δε, προετοιμασία για μια επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της πόλης.
Η ύλη του φυλλαδίου για τους μαθητές είναι κατανεμημένη σε τέσσερις ενότητες:
Α. ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
Αναλύονται θέματα όπως ο τρόπος αποκάλυψης, ερμηνείας και ανασύνθεσης του παρελθόντος από τους αρχαιολόγους, με έμφαση στις αρχαιότητες που εντοπίζονται σε αστικά κέντρα.
Β. Στο κεφάλαιο "ΤΡΙΚΚΗ, μια αρχαία πόλη" γίνεται αναφορά στην ιστορία της πόλης, έτσι όπως αυτή μπορεί να ανασυσταθεί με βάση τις αρχαίες πηγές και μνημονεύεται ένα ιερό της, το Ασκληπιείο, από το οποίο η πόλη αντλούσε την αίγλη της στην αρχαιότητα, αλλά που η αρχαιολογική σκαπάνη δεν έχει ακόμη αποκαλύψει.
Γ. Με αφορμή το ονομαστό στην αρχαιότητα Ασκληπιείο της πόλης, η ΙΑΤΡΙΚΗ προβάλλεται ως ένας κλάδος της επιστήμης του οποίου η αρχαία ελληνική επιστημονική σκέψη έθεσε τις βάσεις. Το συγκεκριμένο θέμα εξετάζεται ωστόσο συνοπτικά καθώς του θέματος άπτεται και άλλος, ειδικός εκπαιδευτικός φάκελος του ΜΕΛΙΝΑ.
Δ. Ακολουθεί η γνωριμία με ένα συγκεκριμένο μνημείο του αρχαιολογικού χώρου της πόλης των Τρικάλων, το ΡΩΜΑΪΚΟ ΛΟΥΤΡΟ. Αρχικά παρέχονται γενικές πληροφορίες για την αρχιτεκτονική μορφή αυτών των οικοδομημάτων και τη λειτουργία τους. Η προετοιμασία στην τάξη περιλαμβάνει εκτός από ασκήσεις του φυλλαδίου, χαρτοκοπτική και το επιτραπέζιο παιχνίδι "Στο Λουτρό της Πόλης". Στη συνέχεια επιχειρείται η εξοικίωση των μαθητών με το συγκεκριμένο μνημείο. Η επεξεργασία αυτού του μέρους του φυλλαδίου γίνεται από μαθητές κατά την επίσκεψή τους σε αυτό. Τα παιδιά, σαν αρχαιολόγοι, καλούνται με βάση όσα έχουν ήδη διδαχθεί στην τάξη
- να εντοπίσουν και να ταυτίσουν τους χώρους του λουτρού που έχουν έλθει στο φως με τις ανασκαφές, εξασκώντας την παρατηρητικότητά τους, να τους περιγράψουν και να ανακαλύψουν αυτούς που απομένουν να αποκαλυφθούν
- να προβληματιστούν σε θέματα αποκάλυψης, ερμηνείας, διάσωσης, συντήρησης και ανάδειξης αρχαίων μνημείων ενταγμένων μέσα στο πολεοδομικό ιστό μιας σύγχρονης πόλης.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Το Λουτρό της αρχαίας Τρίκκης. Υγεία και καθαριότητα στην αρχαία Ελλάδα" σχεδιάστηκε από την ΙΕ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στα πλαίσια του προγράμματος "ΜΕΛΙΝΑ - Εκπαίδευση και Πολιτισμός - Ο κόσμος της Αρχαιότητας" και απευθύνεται στους μαθητές της Δ' Τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
Στόχοι του προγράμματος:
- Να δώσει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα γνωριμάις με τον αρχαιολογικό χώρο της πόλης των Τρικάλων, με έμφαση σε ένα από τα μνημεία του, το δημόσιο λουτρό, έναν ειδικό τύπο οικοδομήματος που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθημερινή ζωή των κατοίκων της ελληνορωμαϊκής πόλης.
- Να τους εξοικιώσει με την επιστημή της αρχαιολογίας.
- Παράλληλα γίνεται ανφορά σε ένα μνημείο γνωστό απ΄οτις πηγές, το Ασκληπιείο, για το οποίο η αρχαία Τρίκκη ήταν ονομαστή στην αρχαιότητα, το οποίο όμως η αρχαιολογική σκαπάνη δεν έχει φέρει ακόμη στο φως.
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δε-Πα 09:00-14:30
Χώρος λειτουργίας: Αρχαιολογικός χώρος Τρικάλων - Ρωμαϊκό Λουτρό
Ηλικίες: Δ' Δημοτικού