Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Σελίδες τοποθεσίας


  • Δημόσια διαβούλευση για τις προτάσεις της Ομάδας Εργασίας χάραξης στρατηγικής για το βιβλίο
    ​Τίθενται από σήμερα, 10 Μαΐου 2017, σε δημόσια διαβούλευση οι προτάσεις της Ομάδας Εργασίας για την επεξεργασία θεματικών στο πλαίσιο της χάραξης στρατηγικής για το βιβλίο, η οποία δημιουργήθηκε με την Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού με αρ. πρωτ.  ΥΠΠΟΑ/ΓΔΔΥΗΔ/ΔΔΑΑΔ/ΤΔΑΔΤΠ/185426/18733/16853/13465/7-7-2016 (ΑΔΑ: ΩΞΡΚ4653Π4-ΓΟΩ), όπως τροποποιήθηκε με την Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού με αρ. πρωτ.  ΥΠΠΟΑ/ΓΔΔΥΗΔ/ΔΔΑΑΔ/ΤΔΑΔΤΠ/354239/34979/31701/25106/27-10-2016 (ΑΔΑ: Ω6Θ44653Π4-4ΓΓ).
     
    Προσκαλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους, πολίτες, δημιουργούς και επαγγελματίες και ιδιαίτερα όσους έχουν σχέση με τον χώρο του βιβλίου να συμβάλουν με την εμπειρία και τις γνώσεις τους στον δημόσιο διάλογο για τις προτάσεις αυτές, οι οποίες θα επιτρέψουν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού να ασκήσει με αποτελεσματικότητα και συνέπεια τον θεσμικό του ρόλο στον χώρο του βιβλίου, ο οποίος έχει πληγεί εξαιτίας των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, από τη μία πλευρά, και των αποφάσεων προηγούμενων κυβερνήσεων για την κατάργηση του εθνικού φορέα για την άσκηση της πολιτικής βιβλίου, από την άλλη.
     
    Η πλατφόρμα της διαβούλευσης θα είναι ανοικτή στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (new.culture.gr) για οκτώ εβδομάδες. Όσοι επιθυμούν να καταθέσουν τις απόψεις τους, μπορούν να υποβάλουν σχόλια.
     
    Εξαιτίας της καθυστέρησης στην ανάρτηση ​των τριών τελευταίων κειμένων της Ομάδας Εργασίας, η πλατφόρμα της διαβούλευσης θα παραμείνει ανοιχτή για την υποβολή και ανάρτηση ​σχολίων έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2017, ημέρα Κυριακή.
     
    Τα κείμενα που τίθενται σε διαβούλευση είναι τα εξής:
     
    1.     Θεσμικό όργανο με αρμοδιότητα για την πολιτική βιβλίου
    2.     Επαναφορά του νόμου για την Ενιαία Τιμή Βιβλίου
    3.     Προώθηση του ελληνικού βιβλίου στο εξωτερικό
    4.     Υποστήριξη των μικρών, ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων
    5.     Αναμόρφωση των κρατικών βραβείων λογοτεχνίας
    6.     Κοινωνική διάδοση της ανάγνωσης
    ​7.     Ειδικά θέματα λειτουργίας της αγοράς βιβλίου
    8.     Ψηφιακή διάσταση της πολιτικής βιβλίου
    ​9.     Υποστήριξη των δημιουργών​
    10.    Κλαδικές εκθέσεις βιβλίου
    11.   Έρευνες και βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων
  • Παρακαλούμε για τα σχόλιά σας μόνο ως προς τα ακόλουθα κείμενα, που εμφανίζονται στη στήλη "Σχετικό υλικό" (δεξιά στήλη σελίδας)
    Συνολική κρίση σχολιαστών:
    +10
    • Σάββατο, 03-06-2017 09.36 - ANDREAS

      Κάνω αυτή την παρέμβαση γιατί όταν λεμέ «βιβλίο» συνήθως εννοούμε το ελληνόγλωσσο βιβλίο. Όμως το ξενόγλωσσο εκπαιδευτικό βιβλίο αποτελούσε και αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι στην αγορά του βιβλίου. Το γεγονός ότι δεν είναι στο οπτικό πεδίο του υπουργείου πολιτισμού αλλά και του υπουργείου οικονομικών φαίνεται από τα θέματα που έχουν τεθεί προς διαβούλευση και που δεν συμπεριλαμβάνεται, αφ’ ενός και αφ’ ετέρου από την εκκωφαντική σιωπή του υπ. Οικονομικών και της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσοδών για την εκτεταμένη κατ’ εξακολούθηση φοροδιαφυγή που συντελείται στο κομμάτι αυτό.

      -ΤΟ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΟ (με τον όρο αυτό εφ εξής θα εννοείται το εκπαιδευτικό βιβλίο) αποτελεί ένα από βασικά προϊόντα πάνω στα οποία στηρίζονται τα βιβλιοπωλεία τα τελευταία χρόνια για να κρατηθούν όρθια μέσα στην οικονομική κρίση γιατί μια σειρά άλλα προϊόντα έχουν «χαθεί»​ όπως πχ τα ευκολοπούλητα λογοτεχνικά βιβλία σε σούπερ μαρκετ, οι τσάντες και τα είδη χαρτοπωλείου σε μεγάλες αλυσίδες (Jumbo κτλ).
      -Το ξενόγλωσσο βιβλίο εκδίδεται τόσο από Έλληνες εκδότες οι οποίοι κατέχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς όσο και από ξένους εκδοτικούς οίκους.
      -Αποτελεί εργαλείο ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ για την εκμάθηση ξένων γλωσσών (αγγλικά γαλλικά γερμανικά ιταλικά ισπανικά ) τόσο στα φροντιστήρια όσο και στα δημόσια σχολεία.
      -Εξαιρουμένων των μαθητών της υποχρεωτικής δημόσιας εκπαίδευσης όλοι οι άλλοι (και οι μαθητές των λυκείων) προμηθεύονται τα βιβλία από το εμπόριο.
      -Το γεγονός αυτό το καθιστά ένα «σκληρό» προϊόν με την έννοια ότι όλοι οι μαθητές είναι απαραίτητο να το προμηθευτούν, προκειμένου να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το μάθημα στην τάξη.
      -Μια ακόμη ιδιομορφία του είναι ότι ΔΕΝ αποτελεί ΕΠΙΛΟΓΗ του κάθε μαθητή – πελάτη αλλά ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ την οποία ο μαθητής- πελάτης είναι υποχρεωτικό να ακολουθήσει με την έννοια ότι σε κάθε τάξη όλοι πρέπει να έχουν το ίδιο βιβλίο.

      Η ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ
      -Η λιανική τιμή των βιβλίων καθορίζεται από τον εκδότη και μόνο από τον εκδότη.
      -Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι οι τιμές των ξενόγλωσσων βιβλίων είναι αρκετά υψηλές για βιβλία που εκδίδονται σε μεγάλα τιράζ και η διάρκεια «ζωής» τους είναι από 3 (τουλάχιστον) έως και 5 χρόνια.
      -Η πρώτη αιτία είναι ότι παρα την κρίση η κερδοφορία των εκδοτών δεν έχει μειωθεί αλλά και το γεγονός ότι..
      -η διαδικασία που ακολουθούν οι εκδότες Έλληνες και ξένοι ώστε να προκαλέσουν ζήτηση άρα και πωλήσεις για την γκάμα των βιβλίων που διαθέτουν είναι να παρουσιάζουν, μέσω εξιδεικευμένων υπάλληλων τους, τα πλεονεκτήματα των βιβλίων τους στα φροντιστήρια (και στους καθηγητές των δημοσίων λυκείων) με σκοπό να τους πείσουν ώστε να τα υιοθετήσουν και τα διδάξουν. Ως εδώ όλα καλά και θεμιτά. Όμως στην πράξη καταφεύγουν και σε αλλά μέσα προκειμένου να πέτυχουν την προτίμηση του κάθε φροντιστηρίου (δωράκια , μίζες , κτλ) που είναι ανάλογα με των αριθμό των μαθητών – πελατών.
      -όπως αντιλαμβάνεται ο κάθε ένας όλα αυτά τα δωράκια παροχές μίζες κτλ είναι φυσικό να προστίθενται στα έξοδα του εκδότη και ΕΝΤΕΛΕΙ ΝΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΒΙΒΛΙΟΥ.
      - Ένα «μέσο» για την υιοθετηση των βιβλίων που χρησιμοποιείται από ορισμένους ΕΛΛΗΝΕΣ (οι ξένοι εκδότες δεν έχουν αυτή την δυνατότητα) εκδότες όλο και σε μεγαλύτερη κλίμακα τα τελευταία χρόνια είναι η δυνατότητα που «δίνει» ο εκδότης στο φροντιστήριο (να αγοράσει από τον ίδιο και) να “πουλήσει” απ' ευθείας στους μαθητές-πελάτες με σοβαρό κέρδος (σε αυτό θα επανέλθω αναλυτικά στη συνέχεια).

      «ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΒΙΒΛΙΟ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΩΝ»
      Η ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΩΛΗΣΗ – ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ – ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
      Τα τελευταία χρόνια τα βιβλιοπωλεία πλήττονται σοβαρά από την προσπάθεια των Ελλήνων εκδοτών ξενόγλωσσων βιβλίων να διαθέτουν τα βιβλία μέσω φροντιστηρίων κατευθείαν στους μαθητές παρακάμπτοντας τα βιβλιοπωλεία.
      -Αυτό γίνεται με διαφόρους τρόπους όμως σε κάθε περίπτωση συνιστά παρανομία , και εξηγούμαι
      -Είτε το φροντιστήριο «πουλήσει» τα βιβλία είτε τα «χαρίσει» (και μετα βεβαίως ενσωματώσει στα δίδακτρα το κόστος τους) είναι παράνομη ενέργεια και φοροδιαφυγή (μη απόδοση ΦΠΑ) καθότι το φροντιστήριο δεν είναι εμπορική επιχείρηση και προφανώς δεν διαθέτει αποδείξεις λιανικής πώλησης εμπορευμάτων παρά μόνο τιμολόγια και αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Ακόμα και στην περίπτωση που τα «χαρίσει» υποχρεούται να εκδώσει παραστατικό (δελτίο αυτοπαραδοσης) το οποίο δεν διαθέτει.
      -Ακόμα και το τέχνασμα του να προκαλεί το φροντιστήριο μαζικές παραγγελίες των μαθητών του σε συγκεκριμένους εκδότες (και τα βιβλία να φτάνουν μέσω του φροντιστηρίου) στους μαθητές με ξεχωριστές αποδείξεις λιανικής από τον εκδότη και μετά διανέμονται από το φροντιστήριο αντίκειται (και αν δεν προβλέπεται θα πρέπει νομοθετικά να λυθεί) στους νομούς της κατευθυνόμενης πώλησης και της διακίνησης εμπορευμάτων από χώρους εκπαίδευσης.
      -Για να καλύψω και την περίπτωση που φροντιστήριο έχει άδεια βιβλιοπωλείου αναφέρω ότι αυτό απαιτεί ξεχωριστό χώρο από τον χώρο εκπαίδευσης και με ξεχωριστή είσοδο που κανένα από από φροντιστήρια (ακόμα και να έχει άδεια) δεν διαθέτει. 

      ΑΘΕΜΙΤΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
      Τέλος θα πρέπει να ελεγχθεί και το ζήτημα του αθέμιτου ανταγωνισμού καθότι ο εκδότης που έχει την δυνατότητα να «πουλάει» βιβλία στα φροντιστήρια και να τους δίνει έτσι την δυνατότητα να αποκομίζουν extra κέρδος από την μετα πώληση τους στους μαθητές αποκτά προβάδισμα στην επιλογή των δικών του βιβλίων από το φροντιστήριο έναντι του εκδότη που δεν έχει αυτή την δυνατότητα . Και επαναλαμβάνω ότι οι ξένοι εκδοτικοί οίκοι δεν έχουν αυτήν την δυνατότητα (δεν διαθέτουν αποθήκες στην χώρα μας και τα βιβλία τους έρχονται κατόπιν παραγγελίας από το εξωτερικό).

      Κλείνοντας επισημαίνω ότι η άμεση λύση αυτού του προβλήματος αποτελεί ζήτημα ζωής η θανάτου για χιλιάδες βιβλιοπωλεία στην χώρα μας.

      ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
    • Τρίτη, 20-06-2017 12.32 - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΥ (Σ.ΕΚ.Β.)
      Μελετήσαμε με μεγάλη προσοχή την εισήγηση της «Ομάδας Εργασίας», που είχε ορισθεί από τον προηγούμενο Υπουργό , κύριο Αριστείδη Μπαλτά, προκειμένου να χαρτογραφηθεί η πολιτική βιβλίου, που επιβάλλεται, από τις συνθήκες, να ακολουθήσει η Πολιτεία.
      Μελετώντας τις προτάσεις, διαπιστώσαμε ότι η Ομάδα Εργασίας έκανε αρκετή κι εποικοδομητική προσπάθεια για την υποστήριξη του χώρου του βιβλίου. Γενικά, η πλειοψηφία των θεμάτων μας βρίσκει σύμφωνους.
      Ο Σ.ΕΚ.Β. θεωρεί αναγκαία την επανίδρυση ενός φορέα που θα χαράξει την πολιτική βιβλίου στη χώρα μας. Η επαναφορά του Νόμου 2557/1997 για την σωστή εφαρμογή της «ΕΝΙΑΙΑΣ ΤΙΜΗΣ ΒΙΒΛΙΟΥ», θα «θεραπεύσει» τις στρεβλώσεις και θα λύσει άμεσα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και εξακολουθούν να ταλανίζουν τον κόσμο του βιβλίου. Επίσης, θεωρούμε απαραίτητη την υποστήριξη των μικρών ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων, όπως υποδεικνύει και η πρόταση της Ομάδας Εργασίας, αλλά και των μικρών εκδοτικών οίκων.
      Σε επιμέρους θέματα, και για τη βελτίωση της εισήγησης της Ομάδας Εργασίας, μετά από ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. του Σ.ΕΚ.Β., καταθέτουμε τρεις συγκεκριμένες προτάσεις:

      Α) Θεσμικό όργανο με αρμοδιότητα για την πολιτική βιβλίου. Η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου Φορέα, πρέπει να περιορισθεί στη συμμετοχή, μέσω των οργανώσεών τους, αυτών που απασχολούνται αποκλειστικά με το βιβλίο. Δηλαδή, των συγγραφέων, των εκδοτών, των βιβλιοπωλών και των βιβλιοθηκονόμων. Συγκεκριμένα, πρότασή μας είναι το Διοικητικό Συμβούλιο να απαρτίζεται από εννέα (9) μέλη, με τη συμμετοχή δύο (2) συγγραφέων, δύο (2) εκδοτών, δύο (2) βιβλιοπωλών, ενός (1) βιβλιοθηκονόμου και δύο (2) προσώπων κύρους από τον χώρο των Γραμμάτων, επιλεγμένων από την/τον Υπουργό, οι οποίοι θα κατέχουν τη θέση του Προέδρου και του Γενικού Γραμματέα. Η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου του νέου φορέα πρέπει να είναι τουλάχιστον τριετής.
      Στη χρηματοδότηση του νέου φορέα να μη συμπεριληφθεί ποσοστό παρακράτησης από την εύλογη αμοιβή για τα δικαιώματα αναπαραγωγής. Κάθε νομοθετική πρόβλεψη για απόδοση σε τρίτους, μέρους της αποζημίωσης που οφείλεται στου δικαιούχους, θα είναι αντίθετη με την οδηγία 2001/29ΕΚ.

      Β) Έμπρακτη υποστήριξη των δράσεων και ενεργειών των συλλογικών οργάνων του χώρου του βιβλίου, με άνοιγμα ειδικού κωδικού στον ετήσιο προϋπολογισμό του Υπουργείου.

      Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκρισή σας και στην ευόδωση της προσπάθειας όλων των εμπλεκομένων, ώστε να καθοριστούν, επιτέλους, οι βάσεις για μία εμπεριστατωμένη και σύγχρονη «εθνική πολιτική» για το Βιβλίο.
      Συνοπτική σχετική κρίση:
      +2 (Συμφωνώ απόλυτα)
    • Τρίτη, 27-06-2017 13.49 - poev1961
      Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΒΙΒΛΙΟΧΑΡΤΟΠΩΛΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΑΙΑ ΤΙΜΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
      (Παρέμβαση στη Διαβούλευση του Υπουργείου Πολιτισμού)

      Η πρόταση της Ομάδας Πολιτικής Βιβλίου για την Επαναφορά της Ενιαίας Τιμής Βιβλίου (ΕΤΒ) περιγράφει επαρκώς την κατάσταση της βιβλιαγοράς στην Ελλάδα σε σχέση με την κατάργηση του νόμου 2557/1997. Θα αρκεστούμε στην επισήμανση κάποιων σημείων που θεωρούμε σημαντικά και προτείνουμε να ληφθούν υπόψη από όλους τους αρμόδιους.

      1.H ETB δεν αποσκοπεί τόσο στην προστασία των εκδοτών και των βιβλιοπωλείων, όσο και κυρίως του ίδιου του βιβλίου θεωρώντας το ως εργαλείο που υποστηρίζει τον πλουραλισμό και την πολυφωνία των ιδεών. Στηρίζοντας ιδίως τα βιβλία εκείνα που λόγω του θέματος τους είναι αντιεμπορικά και απευθύνονται σε μη ευρύ κοινό, δηλαδή αυτά που κατά γενική παραδοχή προάγουν τη μόρφωση, την παιδεία και τελικά την δημοκρατία. Αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί πρώτο και κύριο και να γίνει αποδεκτό από το νομοθέτη και κατανοητό σε όλους.

      2. Η ΕΤΒ δεν καταργεί τον ελεύθερο ανταγωνισμό, όπως τονίζει και το Υπόμνημα της Ομάδας. Με το νόμο 2557/1997 δόθηκε χώρος και στην ελεύθερη εμπορική δράση, καθώς η δέσμευση για ΕΤΒ δεν απέκλειε την έκπτωση στους αναγνώστες, αλλά και αφορούσε μόνο τα βιβλία που είχαν εκδοθεί ή ανατυπωθεί μέσα στην τελευταία διετία. Ο νόμος της ΕΤΒ από την μια βοήθησε τους μικρούς εκδότες και βιβλιοπώλες να υπάρξουν, ενώ από την άλλη δεν εμπόδισε -όπως όλοι μπορούν να διαπιστώσουν- την επέκταση των μεγάλων. Συγκεκριμένα, επέτρεψε ακόμα και σε εμπορικούς εκδότες να συμπεριλάβουν στους καταλόγους τους βιβλία με χαμηλή εμπορική απήχηση, αλλά απαραίτητα για τη βελτίωση της βιβλιογραφικής πληρότητας πολλών επιστημονικών κλάδων. Επίσης, έδωσε τη δυνατότητα σε μικρούς εκδότες να μπορούν να βρουν συνεργάτες βιβλιοπώλες που αντέχουν να υποστηρίξουν βιβλία που δεν προορίζονται για best seller. Αυτό που καταργεί η ΕΤΒ είναι οι αθέμιτες πρακτικές τιμολόγησης που καθιστούν τους ισχυρούς ισχυρότερους και τους αδύναμους ανύπαρκτους. Απεναντίας, ο ανταγωνισμός για τους εκδότες και τους βιβλιοπώλες μεταφέρεται στο πεδίο της ποιότητας, δηλαδή στην ενημέρωση, στη βιβλιογραφική πληρότητα, στην βελτίωση της παροχής πληροφοριών. Μόνο όσοι επισκέπτονται βιβλιοπωλεία αναγνωρίζουν την τεράστια σημασία αυτών των παραμέτρων στην εικόνα ενός βιβλιοπωλείου.

      3. Η απλή επαναφορά της ΕΤΒ όπως προβλεπόταν στο νόμο που καταργήθηκε (2557/1997) ασφαλώς είναι σημαντική πρόοδος, αλλά -δεδομένων των εξελίξεων στον κλάδο και στην τεχνολογική εξέλιξη- δεν αρκεί πια. Πιστεύουμε πως στο νέο νόμο πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε πρόβλεψη για τα ξενόγλωσσα και τα ελληνικά φροντιστηριακά βιβλία, καθώς και για τις πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων. Επίσης, πρέπει να προβλέπεται η παρακολούθηση της τήρησης του νόμου με βασική ευθύνη της πολιτείας και οι παραβάσεις του να διώκονται αυτεπάγγελτα. Υπάρχει πληθώρα εμπειριών από τις προσπάθειες καταστρατήγησης του νόμου 2557/1997 από συγκεκριμένα βιβλιοπωλεία και κέντρα λιανικής πώλησης. Επίσης, είναι κατανοητή και αναμενόμενη –υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες- η αδυναμία των μικρών βιβλιοπωλείων, αλλά και των Συλλόγων να κινηθούν νομικά σε αντίθεση με τις μεγάλες εκπτωτικές μονάδες και τις αλυσίδες.
      Η κυβέρνηση οφείλει να επαναφέρει επικαιροποιημένες τις διατάξεις περί Ενιαίας Τιμής Βιβλίου ώστε να περιλαμβάνουν: (α) την επέκταση της περιόδου των δύο ετών που προέβλεπε ο νόμος σε τρία έτη, (β) την επέκταση ισχύος του νόμου στα φροντιστηριακά βοηθήματα της βασικής και μέσης εκπαίδευσης, (γ) την ενδυνάμωση της ισχύος του νόμου στα ξενόγλωσσα φροντιστηριακά βιβλία ελληνικών εκδοτικών οίκων, όπου οι μονοπωλιακές πρακτικές έχουν γονατίσει την ελληνική οικογένεια και έχουν μετατρέψει τα κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών σε πρακτορεία πώλησης βιβλίων, (δ) την επέκταση ισχύος του νόμου στις ηλεκτρονικές αγορές που διενεργούνται από το εσωτερικό της χώρας, (ε) τον έλεγχο των πνευματικών δικαιωμάτων από τους ψευδο-εκδότες που λυμαίνονται την αγορά βιβλίου, (στ) την πρόβλεψη για τον μηχανισμό ελέγχου της εφαρμογής του νόμου.

      4. Στη διαμόρφωση της πρότασης του Υπουργείου προς τους δανειστές για την επαναφορά της ΕΤΒ πρέπει να επισυναφθεί συγκεκριμένη μελέτη που θα αποκαλύπτει το δημοσιονομικό κόστος για την χώρα και θα αιτιολογεί το αναμενόμενο δημοσιονομικό όφελος. Η μελέτη μπορεί να στηριχτεί στους ισολογισμούς και τους φόρους που προκύπτουν για τις αλυσίδες και τα μεγάλα εκπτωτικά σημεία από τη μια και στα αντίστοιχα στοιχεία των μικρών και ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων από την άλλη. Στις θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν ή χάθηκαν, τους φόρους που προκύπτουν σε σχέση με τους τζίρους των επιχειρήσεων κλπ.

      5. Η εικόνα στην αγορά του βιβλίου δείχνει πως ο χρόνος αποτελεί σημαντικότατο παράγοντα αν θέλουμε να αποφύγουμε ανεπανόρθωτες καταστάσεις, όπως τονίζουν τα ευρωπαϊκά συνδικάτα εκδοτών στην επιστολή τους προς τις ελληνικές αρχές. Η παράταση της απουσίας πολιτικής βιβλίου στην Ελλάδα οξύνει στο έπακρο τα χρόνια προβλήματα του κλάδου των εκδόσεων και βιβλιοπωλείων. Η έλλειψη πιθανού δημοσιονομικού κόστους επιβάλλει στην κυβέρνηση να ενεργήσει με κάθε τρόπο, ώστε ν’ απελευθερώσει το βιβλίο από τη μέγγενη της συμφωνίας με τους δανειστές και καθιερώνοντας την Ενιαία Τιμή Βιβλίου να εναρμονίσει την σχετική νομοθεσία με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

      Η αλήθεια είναι πως, στις χώρες που υπάρχει ΕΤΒ τηρείται με φανατισμό και επικαιροποιείται για να λειτουργεί αποτελεσματικά. Οι νομοθέτες τονίζουν εμφατικά πως το βιβλίο δεν είναι ένα απλό καταναλωτικό προϊόν. Αυτό, όμως που σίγουρα υπάρχει στις χώρες αυτές είναι επίσημη πολιτική για το βιβλίο, τις βιβλιοθήκες και τα βιβλιοπωλεία. Η ΕΤΒ απλώς συμπληρώνει μια ολόκληρη δέσμη μέτρων που στηρίζουν τη γνώση, τη μόρφωση, την εκπαίδευση σαν μέσα προάσπισης της δημοκρατίας και της προόδου. Ακριβώς, αυτά που λείπουν διαχρονικά από την ατζέντα της ελληνικής πολιτείας.

      Ηράκλειο, 17 Ιουνίου 2017
      Συνοπτική σχετική κρίση:
      -1 (Διαφωνώ)
    • Τρίτη, 27-06-2017 14.36 - toraki
      ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΟΡΑΚΗ

       
      Πολύ καλή προσπάθεια. Καλό θα είναι, επειδή ήδη έχει καθυστερήσει πολύ η κατάθεση της συγκεκριμένης μελέτης αλλά και γενικότερα η θέσπιση πολιτικής βιβλίου από την παρούσα κυβέρνηση, παρά τις θετικές εξαγγελίες που πιστεύω είναι ειλικρινείς, να επισπευσθούν οι εργασίες για ολοκλήρωση των προτεινομένων. Θα μου επιτρέψετε μερικά σημεία ως σκέψεις ή καλοπροαίρετες παρατηρήσεις.

      •Στην προώθηση των προγραμμάτων ανάγνωσης για μαθητές, θα πρότεινα τον τονισμό της συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και με τους Δήμους.
      •Στις στατιστικές έρευνες, και επειδή γίνεται αναφορά στη ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με τα πανεπιστημιακά συγγράμματα, θα πρότεινα να λαμβάνονται υπόψη και οι έρευνες της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΜΟΔΙΠΑΒ).
      •Σε σχέση με την αγορά του βιβλίου και την καθιέρωση της ενιαίας τιμής, είναι παραπάνω από επιτακτική και δημοκρατική ανάγκη η εφαρμογή της ενιαίας τιμής για τους λόγους που αναφέρονται και στο σχετικό κείμενο. Θα μου επιτρέψετε μόνο μία παρατήρηση, ως αναγνώστριας βιβλίων, σχετικά με το μέγεθος της εκδοτικής παραγωγής – όλοι γνωρίζουμε ότι κάποια χρόνια εκδίδονταν πολύ μεγάλος αριθμός βιβλίων, πράγμα που είναι συζητήσιμο εάν αυτό ανταποκρινόταν στη ζήτηση ή στην επιθυμητή ποιότητα. Ίσως η υπό εκπόνηση μελέτη που αναφέρεται να δώσει στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση, η ενιαία τιμή θα βοηθήσει συνοικιακά και περιφερειακά βιβλιοπωλεία, αλλά και τους αναγνώστες που δεν θα χρειάζεται να κάνουν έρευνα αγοράς πριν αγοράσουν ένα βιβλίο σαν να είναι ένα οποιοδήποτε καταναλωτικό προϊόν. Και στο πνεύμα αυτό, θα έλεγα ότι σωστή η αναφορά στα μικρά βιβλιοπωλεία, αλλά αν δεν καθιερωθεί η ενιαία τιμή, θα είναι δύσκολη η προσέγγισή τους.
      •Δεν είναι πολύ καθαρό τι κάνει ακριβώς το pool of readers και σε ποιους απευθύνεται, επειδή πάντως αφορά την προώθηση του ελληνικού βιβλίου στο εξωτερικό, είναι σημαντικό να αναπτυχθεί και να περιγραφεί (ίσως είναι κάτι σαν το goodreads ή άλλα σχετικά εγχειρήματα;).
      •Σχετικά με την ανάγνωση, θα ήταν χρήσιμο να αναφερθεί και η συμβολή του ΕΚΕΒΙ, ιδίως τα πρώτα χρόνια, στην ενθάρρυνση της φιλαναγνωσίας και στη δημιουργία λεσχών ανάγνωσης. Όσον αφορά τις βιβλιοθήκες, το πρόβλημα δεν είναι, κατά τη γνώμη μου, η μη ύπαρξη βιβλιοθηκών ή δικτύου βιβλιοθηκών, αλλά η μη ύπαρξη κουλτούρας χρήσης των βιβλιοθηκών και η μη ενημέρωση για την ύπαρξή τους, του ρόλου και του περιεχομένου τους (κι εδώ έχουν ευθύνη τόσο οι ίδιες οι βιβλιοθήκες που για πολλά χρόνια παρέμεναν εσωστρεφείς, όσο και οι φορείς – εκπαιδευτικοί, αυτοδιοικητικοί και άλλοι που δεν γνώριζαν ή δεν κατανοούσαν την ανάγκη χρήσης των βιβλιοθηκών). Ίσως η αναφορά στη μη λειτουργία ζωντανού και λειτουργικού δικτύου να αναφέρεται σε αυτό, χρειάζεται πάντως περισσότερη ανάλυση το κομμάτι αυτό. Όσον αφορά την «κατά μόνας ανάγνωση» ή ανάγνωση «σε συλλογικές μορφές», νομίζω δεν είναι αυτό το πρόβλημα της συμπεριφοράς (μη) ανάγνωσης, ακόμη και θεωρητικά εξεταζόμενο, φαντάζομαι όμως εννοείται ότι οι συλλογικές μορφές δίνουν ιδέες και κίνητρα για ανάγνωση όποιας μορφής. Στο κεφάλαιο αυτό, είναι καλό να (ξανα)συνδυαστεί με το ρόλο και την εμπλοκή του Υπουργείου Παιδείας για τις σχολικές βιβλιοθήκες που έχει ήδη εξαγγείλει (έστω και αόριστα ακόμη). Γενικά, στο κεφάλαιο για την ανάγνωση, χρειάζεται να τονιστεί πιο εμφατικά ο ρόλος των βιβλιοθηκών.
      •Σχετικά με την πρόταση για προγράμματα σπουδών για τους επαγγελματίες του βιβλίου, νομίζω υπάρχουν ήδη στο Ιόνιο καταρχάς, αλλά και στα ΤΕΙ Αθήνας και Θεσσαλονίκης μέσω των Τμημάτων Βιβλιοθηκονομίας και νομίζω θα είναι υπερβολή η δημιουργία και νέων τμημάτων, αν αυτό εννοείται στο σχετικό κείμενο.

      Θα ήθελα στα παραπάνω να συμπληρώσω την ανάγκη θεσμικής δραστηριοποίησης του τομέα βιβλίου στην τυποποίηση – τυποποίηση πόρων, διεργασιών, κτλ. Υπάρχουν σχετικές δραστηριότητες διεθνώς και στην Ελλάδα μέσα από εθνικούς οργανισμούς τυποποίησης (ΕΛΟΤ για την Ελλάδα, ISO διεθνώς), όσο και από φορείς σχετικούς με τον ειδικότερο χώρο (βιβλιοθηκών, εκδοτών, κτλ.). Οι βιβλιοθήκες ήδη συμμετέχουν σε σχετικές δραστηριότητες και έχουν εμπειρία.

      Επίσης, θα χρειαζόταν αναφορά και ξεκαθάρισμα σε ζητήματα που αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα, στο ρόλο του ΟΣΔΕΛ, στην αντιμετώπιση των βιβλιοθηκών στο σχετικό θέμα (με δεδομένο και τη χρήση που γίνεται) κτλ.

      Τέλος, ας μου επιτραπεί να παρατηρήσω ότι στα κείμενα χρειάζεται επιμέλεια (διόρθωση γραμματικών και συντακτικών σφαλμάτων) που φυσικά αναμένεται να υπάρξει. Σε σχέση με τη χρήση ξένων όρων, κι επειδή ορθά γίνεται λόγος για την ελληνική γλώσσα και την υποστήριξή της, θα πρότεινα την αντικατάστασή τους με τους αντίστοιχους ελληνικούς. Για παράδειγμα έχει καθιερωθεί στα ελληνικά να λέμε φόρα το fora (βλ. http://www.eleto.gr/download/Orogramma/Or133_V03.pdf). Επίσης, το recidencies γιατί να μην αποδοθεί στέγη ή πιο αναλυτικά στέγη φιλοξενίας (μεταφραστών), αφού αυτό σημαίνει και υπάρχει. Το branding έχει αποδοθεί ως ονοματοσήμανση ή προώθηση εμπορικού σήματος, blog είναι ιστολόγιο, σάιτ και website είναι ιστότοπος, ebook είναι ηλεκτρονικό βιβλίο (έχει αποδοθεί και ως ηλ(ε)βιβλίο), pool of readers είναι δεξαμενή αναγνωστών;

      Κατερίνα Τοράκη
      http://www.toraki.gr
    • Τετάρτη, 28-06-2017 14.30 - seva
      Παρατηρήσεις του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (Σ.Ε.Β.Α.)​

      Η ιδιορρύθμως συγκροτηθείσα Ομάδα Εργασίας για το Βιβλίο έχει μέχρι στιγμής δημοσιεύσει οκτώ κείμενα για διάφορα ζητήματα, ορισμένα μακροσκελή, έκτασης 78 σελίδων στα οποία βρίσκει κανείς σωστές επισημάνσεις και προτάσεις αλλά και εκτός πραγματικότητας αερολογήματα.

      Ως γενική παρατήρηση, εκπλήσσει η χρονική απροσδιοριστία των κειμένων και η αδιαφορία περί των πηγών χρηματοδότησης, πλην της μνείας του ΟΣΔΕΛ με την οποία προδήλως διαφωνούμε. Επίσης, είναι επιβλητική η αμφισβητήσιμη κληρονομιά του καταργηθέντος ΕΚΕΒΙ, ως φάσμα που διαμορφώνει τους κεντρικούς άξονες των σχετικών δράσεων. Κατά τα συνήθη, απουσιάζουν ιεραρχήσεις και στάδια εφαρμογής των προτάσεων, με τελικό αποτέλεσμα να επαναλαμβάνονται τα τετριμμένα περί πολιτιστικού αγαθού ως ακαδημαϊκός διάλογος.

      Συνοπτικά, προς την σωστή κατά την άποψη του Συλλόγου μας κατεύθυνση κινούνται τα περί υποστήριξης των βιβλιοπωλείων, τα περί αναμόρφωσης των κρατικών βραβείων και βεβαίως η πρόταση επαναφοράς του νόμου για την ενιαία τιμή του βιβλίου.

      Τα αναφερόμενα στην «Κοινωνική διάδοση της ανάγνωσης» είναι καλοπροαίρετες ευχές χωρίς πραγματικό αντικείμενο, ενώ στα περί «Ψηφιακής διάστασης της πολιτικής βιβλίου» διατυπώνονται αμφισβητήσιμες παραδοχές και πρόχειρα συμπεράσματα και δράσεις.

      Το μακροσκελές κείμενο περί νέου φορέα, με αναφορές σε χώρες με ασύμμετρες προς εμάς ικανότητες, λόγω παραδόσεων, οικονομικής δύναμης και πληθυσμιακής κλίμακας, δεν έπεισε τον Σύλλογό μας για την αναγκαιότητα δημιουργίας του, αντιθέτως, όπως και παλαιότερα, επιθυμούμε την αδιαμεσολάβητη συνεργασία ή και αντίθεση με τον επίσημο φορέα της σχετικής πολιτικής που δεν μπορεί να είναι άλλο από το ΥΠΠΟ. Ομοίως και τα περί προώθησης βιβλίου στο εξωτερικό, αν και έχουν ορθές παρατηρήσεις, είναι υπερφίαλα, όταν η διάδοση της ανάγνωσης στη χώρα μας δεν υποστηρίζεται ούτε από την εκπαίδευση, ούτε από τα ΜΜΕ, ούτε από τον δημόσιο λόγο. Η διάσωση των εκδοτικών επιχειρήσεων και του ελληνικού βιβλίου θα προέλθει από το αναγνωστικό κοινό της χώρας μας και όχι από τις επιδοτούμενες προωθήσεις στο εξωτερικό.

      Ο Σύλλογος σε επόμενη ανακοίνωσή του θα τοποθετηθεί στην πρόσφατη ανάρτηση των ειδικών θεμάτων λειτουργίας της αγοράς βιβλίου, που αποτελεί πρόοδο ως προς τη γενικολογία των άλλων ζητημάτων.

      Αθήνα, 28/06/17
      Συνοπτική σχετική κρίση:
      +2 (Συμφωνώ απόλυτα)
    • Πέμπτη, 29-06-2017 15.49 - seva
      Παρατηρήσεις του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (Σ.Ε.Β.Α.), ​Μέρος Β΄

      Η πρόσφατη ανάρτηση για τα “Ειδικά θέματα λειτουργίας της αγοράς βιβλίου” είναι το σαφέστερο μέχρι στιγμής κείμενο της Ομάδας Βιβλίου και, αν δεν υπήρχε η περιπλάνηση στο ζήτημα ενός νέου φορέα, θα έπρεπε να είναι το αφετηριακό κείμενο.
      Τα θέματα που θίγει μας επιτρέπουν να επαναλάβουμε την αντίθεσή μας στην ίδρυση ενός νέου φορέα. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, όλα τα θέματα προϋποθέτουν την άμεση εμπλοκή κυβερνητικών οργάνων που έχουν νομοθετική και εκτελεστική εξουσία, γι’ αυτό και επιμένουμε πως ο συνομιλητής μας δεν μπορεί να είναι άλλος από το ΥΠΠΟ. Ο ισχυρισμός πως οι υπηρεσίες του Υπουργείου είναι ανεπαρκείς δεν δικαιολογεί την ίδρυση ενός φορέα που θα αποτελεί τον μεσάζοντα με το ΥΠΠΟ, μάλλον θα επιτρέπει την διαρκή μετακύλιση ευθυνών από τον φορέα στις υπηρεσίες και τούμπαλιν, όπως συνέβαινε και επί του κοστοβόρου ΕΚΕΒΙ.
      Επανερχόμαστε στα ειδικά θέματα:
      1.Συμφωνούμε με μέτρα για την τεκμηρίωση της ακριβούς εικόνας της αγοράς βιβλίου.
      2.Συμφωνούμε με την επαναφορά της ενιαίας τιμής.
      3.Υποστηρίζουμε τον συμψηφισμό του πιστωτικού ΦΠΑ με φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις. Επιδιώκουμε την άμεση επαναφορά του χαμηλού ΦΠΑ σε όλα τα στάδια παραγωγής, ώστε οι εκδότες να αποκτήσουν ξανά απευθείας συναλλαγές με όλους τους προμηθευτές τους. Δεν συμφωνούμε με την πρόταση που θέλει τα ανεξόφλητα τιμολόγια να μην εκλαβάνονται ως εισόδημα γιατί θα οδηγήσει σε άμεσο και διαρκή ταμειακό έλεγχο των συναλλαγών μας και την κατάργηση των πωλήσεων επί πιστώσει. Συμφωνούμε με την απόδοση μέρους του 6% ΦΠΑ για αγορά βιβλίων.
      4.Συμφωνούμε με τα περί χρηματοδοτικών δυνατοτήτων των επιχειρήσεων.
      5.Συμφωνούμε με τα μέτρα για τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, πλην, ίσως, του ζητήματος Βιβλιονετ και ΟΣΔΕΛ για το οποίο θα τοποθετηθούμε, όταν αναρτηθεί το #11 κείμενο περί βιβλιογραφικών δεδομένων.
      6.Για το ζήτημα των εκθέσεων αναμένουμε το #10 κείμενο περί κλαδικών εκθέσεων.
      7.Στα σχετικά με το Υπουργείο Παιδείας, προτείνουμε την ένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα την επίσκεψη στη σχολική (ή και άλλη) βιβλιοθήκη και γενικώς την ένταξη των βιβλιοθηκών σε οποιοδήποτε πρόγραμμα φιλαναγνωσίας. Διαφωνούμε με την δήλωση του αριθμού των αντιτύπων στην Εθνική Βιβλιοθήκη. Οι σημερινές δυνατότητες ψηφιακής (επαν)εκτύπωσης δεν συμβαδίζουν με αυτή την υποχρέωση. Τέλος, θεωρούμε ασαφή τα περί σπουδών σε ΑΕΙ και μάλλον αυτάρεσκα.
      8.Γενικώς συμφωνούμε με τα μέτρα για τους δημιουργούς.
      9.10. 11. Τα σχετικά με την ψηφιακή διάσταση, τον ΟΣΔΕΛ και τις εργασιακές σχέσεις δεν μας βρίσκουν σύμφωνους, και έχουμε άλλη στάση στα σχετικά ζητήματα που πιστεύουμε πως δεν ανήκουν στην τωρινή διαβούλευση.