Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό της Κέρκυρας, «Corfu Channel» και τον δημοσιογράφο, Γιάννη Ρεβύθη, σημείωσε ότι το έργο στο Αχίλλειο -ένα μείζον πολιτιστικό αγαθό για την Κέρκυρα και όλη τη χώρα- εκτελείται από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και πρέπει να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στο συντομότερο δυνατό διάστημα.
Η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε, επίσης, στα έργα, τα οποία είτε βρίσκονται στην αρμοδιότητα είτε έχει εμπλοκή το Υπουργείο Πολιτισμού, στο νησί της Κέρκυρας, όπως μεταξύ άλλων η Παλαιά Πόλη και τα Φρούρια.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της Υπουργού Πολιτισμού στο «Corfu Channel» και τον δημοσιογράφο, Γιάννη Ρεβύθη.
Γιάννης Ρεβύθης: Κύριες και κύριοι, ευχαριστώ πάρα πολύ την Υπουργό Πολιτισμού για την αποδοχή της πρόσκλησης για αυτή τη συζήτηση για τα μείζονα, για την Κέρκυρα, θέματα.
Λίνα Μενδώνη: Πραγματικά χαίρομαι κι εγώ, που έχω την ευκαιρία να μιλήσουμε και σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την πρόσκληση.
Γ.Ρ.: Αντιλαμβάνεστε ότι, σε μια περιοχή όπως η Κέρκυρα, όπου η παλιά της πόλη περιλαμβάνεται στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, με τόσα και τόσα μνημεία, η Υπουργός Πολιτισμού είναι ο άνθρωπος εκείνος, στον οποίον πρέπει να απευθυνόμαστε πολύ συχνά.
Λ.Μ.: Η αλήθεια είναι ότι η Κέρκυρα είναι από τους τόπους που έχει άμεση σχέση με τον Πολιτισμό. Είναι ένας τόπος πολιτισμού, παρήγαγε και παράγει Πολιτισμό και φυσικά η καθημερινότητα της εμπλέκεται πάρα πολλές φορές, με τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες του Υπουργείου Πολιτισμού.
Γ.Ρ.: Πριν από λίγες ημέρες είδε το φως της δημοσιότητας μια ανοικτή επιστολή διαμαρτυρίας μιας επισκέπτριας στο Αχίλλειο. Μία διαμαρτυρία για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το Αχίλλειο μετά από τις επεμβάσεις-παρεμβάσεις αποκατάστασης και συντήρησης που έχουμε τα τελευταία χρόνια. Και εδώ η αλήθεια είναι ότι πρέπει να σημειώσουμε δύο πράγματα, το ένα είναι τις μεγάλες καθυστερήσεις, όσον αφορά στην αποκατάσταση και δεύτερο τις κακοτεχνίες προχειρότητες, όπως χαρακτηρίζονται.
Λ.Μ.: Είδα την επιστολή, έχει δίκιο η κυρία που τα γράφει αυτά και έχει δίκιο για ένα πολύ απλό λόγο: Το Αχίλλειο είναι ένα μείζον πολιτιστικό αγαθό για την Κέρκυρα αλλά και για τη χώρα. Είναι από τα πιο ενδιαφέροντα μνημεία και από τα μνημεία τα οποία χαίρουν -έχαιραν μάλλον πριν ξεκινήσουν οι εργασίες- μίας από τις μεγαλύτερες επισκεψιμότητες των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων της Ελλάδος. Πράγματι στο Αχίλλειο τα τελευταία χρόνια γίνεται ένα έργο αποκατάστασης, στο οποίο όμως το Υπουργείο Πολιτισμού έχει πολύ μικρή σχέση. Αυτό δεν το ξέρει ο κόσμος, γιατί όλοι μιλάμε για το Αχίλλειο μνημείο και βεβαίως το Αχίλλειο είναι μνημείο κατά την αρχαιολογική νομοθεσία και το Υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να το προστατέψει. Από εκεί και πέρα όμως, το έργο το οποίο γίνεται εκτελείται από την ΕΤΑΔ, δεν είναι έργο το οποίο εκτελεί το Υπουργείο Πολιτισμού και οι υπηρεσίες του.
Γ.Ρ.: Όταν μιλάμε για ΕΤΑΔ εννοούμε τα αρχικά της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου;
Λ.Μ.: Ακριβώς. Η οποία Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου έχει και τη διαχείριση του Αχιλλείου. Δηλαδή, το Μουσείο της Κέρκυρας για παράδειγμα, το διαχειρίζεται το Υπουργείο Πολιτισμού, το Αχίλλειο το διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ, η Εταιρεία Διαχείρισης των Ακινήτων του Δημοσίου. Όλο λοιπόν το έργο αυτό είναι έργο της ΕΤΑΔ. Το Υπουργείο Πολιτισμού, όπως όφειλε, έχει εγκρίνει τις μελέτες και έχει δύο συγκεκριμένα υποέργα στο μεγάλο έργο το οποίο εκτελούσε, εκτελεί και θα συνεχίσει, υποθέτω και εύχομαι να συνεχίσει, να εκτελεί η εταιρεία, που είναι το έργο της συντήρησης των τοιχογραφιών, οροφογραφιών και το έργο της έκθεσης που πρέπει να φιλοξενηθεί μέσα στο Αχίλλειο. Αυτά τα δύο υποέργα που έχει αναλάβει το Υπουργείο Πολιτισμού, δια των αρμοδίων αντιστοίχων υπηρεσιών του, της Διεύθυνσης Συντήρησης και της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, δεν μπορούν να εκτελεστούν, αν δεν υπάρχει ανάδοχος, εάν δεν υπάρχει ενεργό εργοτάξιο.
Γ.Ρ.: Αντιλαμβάνομαι.
Λ.Μ.: Αυτό είναι το δεδομένο για να μιλήσω, κατά την αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού. Από κει και πέρα, το πρόβλημα υφίσταται και είναι μεγάλο. Το Αχίλλειο πρέπει να ολοκληρωθεί. Πρέπει να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στο συντομότερο δυνατό διάστημα και για αυτό υπήρξε μια πρωτοβουλία από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ΤΑΙΠΕΔ ανήκει η ΕΤΑΔ, προκειμένου να δει πως θα προχωρήσει αυτή η εργολαβία. Και νομίζω ότι υπάρχουν κάποιες σκέψεις. Επιπλέον, η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών γενικά για το Υπερταμείο και τις εταιρείες που ανήκουν σ' αυτό και το ΤΑΙΠΕΔ, θεωρώ ότι θα δώσει διέξοδο και στην περίπτωση του Αχιλλείου. Υπάρχει μία κινητικότητα, το παρακολουθούμε πολύ στενά στο Υπουργείο Πολιτισμού, γιατί μας ενδιαφέρει και εμάς απολύτως. Οποιαδήποτε βοήθεια μας ζητηθεί είναι δεδομένο ότι θα παρασχεθεί, αλλά πρέπει να έχουμε και να ακολουθήσουμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο θεσμικό σε εκτέλεση του έργου. Δηλαδή, αν εμάς με κάποιον τρόπο μας πουν, να πάρετε εσείς να εκτελέσετε το έργο με τους πόρους βεβαίως που αναλογούν, είναι προφανές ότι το Υπουργείο Πολιτισμού θα το κάνει. Εάν μας πουν ότι αύριο το πρωί έχουμε ανοιχτή εργολαβία, ενεργή εργολαβία και το Υπουργείο Πολιτισμού να έρθει να κάνει τα υποέργα που πρέπει να κάνει, είναι προφανές ότι θα τα κάνουμε. Είναι αγωνία όχι μόνο δική μου ή των συνεργατών μου σε πολιτικό επίπεδο, είναι αγωνία και των υπηρεσιακών παραγόντων των δικών μου πρέπει να σας πω.
Γ.Ρ.: Το αντιλαμβάνομαι και επικαλούμενος την ευαισθησία σας ως Υπουργός Πολιτισμού και ως φυσικό πρόσωπο κυρία Υπουργέ, αντιλαμβάνομαι ότι αυτά που αναφέρονται ως κακοτεχνίες, τσιμεντάρισμα κ.λπ. θα έχετε κάποια εικόνα το επόμενο διάστημα για να μεριμνήσετε προκειμένου να μην συμβαίνουν όλα αυτά.
Λ.Μ.: Για το συγκεκριμένο δεν μπορώ να σας πω τι εννοεί ο καθένας κακοτεχνία, διότι όταν μία εργολαβία η οποία έχει διακοπεί είναι πολύ πιθανό ότι αυτό που φαίνεται και το βλέπει ο επισκέπτης ως κακοτεχνία, να είναι μια ημιτελής εργασία.
Γ.Ρ.: Έχετε δίκιο
Λ.Μ.: Εδώ θα πρέπει να υπάρξει μία αγωνία και θεωρώ ότι και ο Περιφερειάρχης -έχω μιλήσει με τον Περιφερειάρχη- και αυτός έχει την ίδια αγωνία. Περιμένουμε λοιπόν από τον κύριο του έργου, που είναι η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου, να κάνει τα βήματα αυτά που θα επιτρέψουν να επανεκκινήσει η εργολαβία.
Γ.Ρ.: Επί τη ευκαιρία, με αφορμή αυτό το δύσκολο θέμα για μας, ξέρετε υπάρχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στον Κερκυραίο, όσον αφορά στο Αχίλλειο -και άλλα μνημεία, φρούρια κ.λπ.- αλλά για το Αχίλλειο υπάρχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία, αν θα θέλατε να συζητήσουμε και δύο-τρία άλλα ζητήματα που μας απασχολούν, όπως η διαχείριση της Παλαιάς Πόλης ως μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, τη λειτουργία του κτήματος του Μον Ρεπό, την ανακαίνιση του Θεάτρου Φοίνικα, τις μελέτες ανάπλασης του ιστορικού δημαρχείου Σαν Τζιάκομο, του Δημοτικού Θεάτρου, κ.λπ.. Ξέρω ότι έχετε μία προσωπική εικόνα των όσων συμβαίνουν. Δώστε μας σας παρακαλώ κάποιες από τις προθέσεις σας για το επόμενο διάστημα.
Λ.Μ.: Για τα θέματα της διαχείρισης της Παλαιάς Πόλης και για το φορέα - ο οποίος υπάρχει και ο οποίος πρέπει να λειτουργήσει με έναν πιο εντατικό ρυθμό- αποτελείται από τα συναρμόδια Υπουργεία, από την τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση, έχουμε όλοι εκπροσώπους. Ο Δήμος έχει τον πρωτεύοντα ρόλο, έχουμε κάνει μία συνάντηση με τον Δήμαρχο, βάλαμε τις αρχές οι οποίες θα πρέπει να ακολουθηθούν και τους ρυθμούς που θα πρέπει να τρέξει και το θέμα της διαχείρισης της Παλαιάς Πόλης, του φορέα διαχείρισης, αλλά έχουμε συμφωνήσει και σε ορισμένες σκέψεις για το Μον Ρεπό. Ελπίζω τώρα που περνά η έντονη τουριστική περίοδος, να έχουμε τη δυνατότητα να δούμε με πιο εντατικούς ρυθμούς την υλοποίηση αυτών, για τα οποία έχουμε πει με τον κύριο Δήμαρχο ότι πρέπει να γίνουν. Και θεωρώ ότι αυτό θα γίνει.
Θέλω να προγραμματίσω κι εγώ μια επίσκεψη στο νησί, θέλω να δω σε κάθε περίπτωση τα έργα του Υπουργείου που είναι σε εξέλιξη, είναι το έργο των Επτά Ανέμων, στο Παλαιό φρούριο το οποίο πηγαίνει πολύ καλά, έχουμε το μεγάλο έργο το οποίο είναι προληπτικό, αλλά είναι απολύτως αναγκαίο, της στερέωσης βράχων, για να μην έχουμε βραχοπτώσεις στο χώρο των φρουρίων.
Είναι έργα τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη, τα εκτελούν οι Υπηρεσίες, η Διεύθυνση Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέλω κι εγώ να τα δω και να δούμε μέσα στον Οκτώβρη πιθανότατα πως μπορούμε να τρέξουμε πιο γρήγορα τις διαδικασίες. Η Παλαιά Πόλη έχει προβλήματα, έχουμε ένα διαχειριστικό σχέδιο το οποίο έχουμε καταθέσει στην UNESCO, επομένως ο καθένας κατά αρμοδιότητα πρέπει να είναι συνεπής σε αυτά τα οποία έχει δεσμευτεί.
Γ.Ρ.: Έχω την εντύπωση ότι η παρουσία σας εδώ θα συμβάλλει αποφασιστικά ώστε κάποια στιγμή να δούμε κάποια πρόοδο σε κάποια μεγάλα έργα για μας όπως η ανακαίνιση του θεάτρου «Φοίνικα».
Λ.Μ.: Σωστά είναι αυτά που λέτε, ήταν ένα δύσκολο έργο. Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε κι εκεί εμπλοκή, δεν είναι έργο που εκτελεί το Υπουργείο Πολιτισμού. Η αλήθεια είναι ότι υπήρξαν καθυστερήσεις κάποια στιγμή στην ανασκαφική του διερεύνηση, αλλά αυτή έχει ολοκληρωθεί πριν από αρκετό καιρό. Θεωρώ ότι υπάρχει καλή θέληση από όλους και επιθυμία και βούληση να γίνουν τα έργα. Κατά τη γνώμη μου απαιτείται ένας καλύτερος συντονισμός, όμως υπάρχουν οι αρμοδιότητες στον κάθε φορέα.
Γ.Ρ.: Έχετε απόλυτο δίκιο και επικαλούμαι την ευαισθησία σας και ως Υπουργός Πολιτισμού και ως φυσικό πρόσωπο να μπορέσουμε με τη συμβολή σας να «ξεβαλτώσουμε» όλα αυτά τα έργα που είναι σε εκκρεμότητα.
Λ.Μ: Η Κέρκυρα, ιδιαίτερα η Παλαιά Πόλη και η ευρύτερη περιοχή της είναι ένα τεράστιο μνημείο και ένα πολύτιμο πολιτιστικό αγαθό. Υπάρχει περιφερειακή αυτοδιοίκηση, υπάρχει δημοτική αρχή, υπάρχει το Υπουργείο Πολιτισμού το οποίο εμπλέκεται, πολλές φορές υπάρχουν καθυστερήσεις και από την πλευρά του Υπουργείο Πολιτισμού, δεν θέλω να πω ότι όλα γίνονται τέλεια, αλλά τα βασικά έργα που αυτή τη στιγμή εκτελεί το Υπουργείο Πολιτισμού είναι τα φρούρια και η άμεση αρμοδιότητα μας και φυσικά ήταν υποχρέωση μας να κάνουμε το master plan, το στρατηγικό σχέδιο για τα φρούρια, το οποίο το παρουσιάσαμε στην Κέρκυρα πριν από ένα χρόνο περίπου. Σε αυτά που έχουμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε, προχωρούμε. Επαναλαμβάνω, και προσωπικά εγώ αλλά και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και δεν αναφέρομαι μόνο στην τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων αλλά και στις κεντρικές Υπηρεσίες και Διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, έχουν όλοι τις ευαισθησίες τους για την Κέρκυρα και ιδιαίτερα για την Παλαιά Πόλη, που υπάρχει και η υποχρέωση του Κράτους μας απέναντι στον Διεθνή Οργανισμό, απέναντι στην UNESCO. Απαιτείται ένας συντονισμός στιβαρός, εδώ θα συμβάλλουμε όλοι, προσπαθούμε τουλάχιστον να συμβάλλουμε όλοι.
Γ.Ρ.: Πότε περίπου υπολογίζετε κυρία Υπουργέ για την επίσκεψη σας στην Κέρκυρα;
Λ.Μ.: Θα προσπαθήσω να γίνει για εντός Οκτωβρίου. Θα προσπαθήσω.