Ιορδάνης Χασαπόπουλος: Υπουργέ, καλή σας ημέρα.
Λίνα Μενδώνη: Καλή σας ημέρα κύριε Χασαπόπουλε, καλή εβδομάδα και στους τηλεθεατές σας.
Ι.Χ.: Θα έρθουμε λίγο αργότερα και θα σας ρωτήσω τι έγινε χθες το βράδυ, γιατί έμαθα ένα περιστατικό. Θέλω να μου πείτε αν ισχύει ή όχι. Θέλω να ξεκινήσουμε με την ιστορία που είχαμε με την παραίτηση του κυρίου Λιγνάδη. Να μας πείτε γιατί υπέβαλε την παραίτησή του ο κύριος Λιγνάδης, αλλά θα μου επιτρέψετε, στα χρόνια που γνωριζόμαστε, να σας πω ότι εγώ βλέπω ότι τον Λιγνάδη έπεσαν τώρα όλοι να τον φάνε, άνθρωποι που τον υμνούσαν τόσο καιρό. Άνθρωποι, οι οποίοι του έκαναν το πορτρέτο. Λέγαν ότι ο Λιγνάδης έσωσε το Εθνικό, τι φοβερός που είναι, όλο αυτό το διάστημα. Και μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση ότι οι ίδιοι άνθρωποι τώρα λένε «αίσχος, να σηκωθεί να φύγει» κλπ.
Λ.Μ.: Έχετε απόλυτο δίκιο κύριε Χασαπόπουλε. Ο Δημήτρης Λιγνάδης έχαιρε μίας καλλιτεχνικής αποδοχής και αυτό φάνηκε και από την αντιμετώπιση που είχε όταν διορίστηκε στο Εθνικό Θέατρο. Από εκεί και πέρα, αυτές τις μέρες ζούμε σε μία τοξική και ζοφερή κατάσταση. Βλέπετε τι συμβαίνει με το ελληνικό #metoo. Αυτό, το οποίο θέλω να πω είναι ότι χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, ώστε αυτή η πολύ γενναία κίνηση θυμάτων, ανδρών και γυναικών σε όλο τον κόσμο, να μη χάσει την πραγματική της σημασία. Να μην πέσουμε δηλαδή σε μία κατάσταση που τελικά, η κοινή γνώμη, η οποία αυτή τη στιγμή παρακολουθεί με έκπληξη αλλά και με προβληματισμό, με απέχθεια, όλα αυτά που συμβαίνουν, τα οποία λέγονται και βγαίνουν στην επιφάνεια…
Ι.Χ.: Κυρία Υπουργέ ο Λιγνάδης γιατί παραιτήθηκε; Υπάρχουν συγκεκριμένες καταγγελίες; Γιατί σας έστειλε την επιστολή;
Λ.Μ.: Κοιτάξτε, πρέπει να διαφοροποιήσουμε λίγο τα πράγματα. Οι καταγγελίες για πολλούς είναι επώνυμες. Για τον Λιγνάδη μέχρι στιγμής, επώνυμη καταγγελία δεν υπάρχει. Και όταν λέω μέχρι στιγμής, εννοώ μέχρι σήμερα που μιλάμε. Από εκεί και πέρα, όπως ο ίδιος λέει στην επιστολή του, δεν μπορούσε να αντέξει όλο αυτό το κλίμα των φημών, το οποίο δημιουργούσε έναν κλοιό γύρω από αυτόν. Και ξέρετε, ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα τελικά, να υπερασπιστεί όπως εκείνος κρίνει, τον εαυτό του, τη φήμη του, τη φυσιογνωμία του.
Ανθή Βούλγαρη: Υπουργέ, πριν από μερικές ημέρες, πριν από 4-5 μέρες αν δεν κάνω λάθος, είχε κυκλοφορήσει το εξής: ότι είχατε ζητήσει εσείς την παραίτησή του κ. Λιγνάδη. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Λ.Μ.: Την παραίτηση του κυρίου Λιγνάδη δεν την είχα ζητήσει, δεν την είχε υποβάλει τότε, πριν μερικές ημέρες που έγινε μία σχετική συζήτηση, μετά από κάποιες πληροφορίες που διοχετεύθηκαν μέσω Facebook. Ο κύριος Λιγνάδης υπέβαλε την παραίτησή του αργά το απόγευμα του Σαββάτου και την απεδέχθην λίγο μετά.
Α.Β.: Έχει ξεκινήσει κάποια έρευνα σχετικά; Γιατί απ' ό,τι μας λέτε, ούτε σε εμάς, στη δική μας αντίληψη έχει πέσει επώνυμη καταγγελία που να μιλάει για τον κύριο Λιγνάδη, επώνυμα τουλάχιστον. Έχει ξεκινήσει κάποια έρευνα σχετική από το Υπουργείο, που να αφορά στο Εθνικό Θέατρο;
Λ.Μ.: Μα πώς είναι δυνατόν το Υπουργείο να κάνει έρευνα; Αυτά τα θέματα αφορούν τη Δικαιοσύνη.
Α.Β.: Επειδή ακούσαμε και τον κύριο Γιατρομανωλάκη ότι θα αλλάξει και ο Κώδικας Δεοντολογίας, δεν ξέρω αν έχετε προχωρήσει σε κάποιες κινήσεις.
Λ.Μ.: Κώδικας Δεοντολογίας αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει. Αυτό το οποίο είπε ο κύριος Υφυπουργός, είναι ότι το Υπουργείο πήρε την πρωτοβουλία και έχει αναλάβει ο ίδιος, να συστήσει Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος Κώδικας θα αφορά τις κρατικές πολιτιστικές δομές, τις αντίστοιχες σχολές δραματικής τέχνης. Δεν υπάρχει ένας Κώδικας αυτή τη στιγμή, τώρα θα δημιουργηθεί και αυτό είναι μία πρωτοβουλία, την οποία πήρε το Υπουργείο, ακριβώς λόγω των συνθηκών. Λόγω των επώνυμων καταγγελιών, γιατί υπάρχουν επώνυμες καταγγελίες, τις οποίες φυσικά πρέπει να διαφοροποιήσουμε από τις φήμες. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
Ι.Χ.: Για παράδειγμα, θέλω να σας πω εγώ, το διαβάζω πολύ και στο διαδίκτυο και σε διάφορες καταγγελίες. Υπάρχουν διάφοροι θιασάρχες, ηθοποιοί μεγάλοι κλπ και ακούγεται ότι αυτοί παίρνουν επιχορηγήσεις από το Υπουργείο. Εάν διαπιστωθεί κάτι για κάποιον, θα κοπούν αυτές οι επιχορηγήσεις;
Λ.Μ.: Μα είναι προφανές αυτό. Έχουμε δηλώσει προς πάσα κατεύθυνση και σε όλους τους τόνους. Μηδενική ανοχή. Κοιτάξτε κύριε Χασαπόπουλε, οποιαδήποτε μορφή βίας, είτε σωματική, είτε ασκείται ψυχικά, είτε είναι σεξουαλική, δεν μπορεί να τύχει καμίας ανοχής. Είναι μία φρικτή πράξη, η οποία προσβάλλει την ανθρώπινη προσωπικότητα, πληγώνει βαθύτατα ψυχές. Επομένως, είναι προφανές ότι το Υπουργείο δεν πρόκειται να επιδείξει καμία ανοχή.
Ι.Χ.: Πρέπει να πάει όμως στο Δικαστήριο για να το αποδείξει αυτό; Πρέπει να υπάρχει τελεσίδικη απόφαση του Δικαστηρίου; Ή με καταγγελίες θα πείτε εσείς ότι κόβονται οι επιχορηγήσεις για συγκεκριμένα ονόματα που έχουν ακουστεί;
Λ.Μ.: Όταν οι καταγγελίες είναι επώνυμες, όταν οι καταγγελίες είναι επαναλαμβανόμενες, όταν οι καταγγελίες πείθουν ότι πραγματικά έχουν συμβεί φρικτά περιστατικά, δεν χρειάζεται να περιμένει κανείς να φτάσει στο Δικαστήριο και να υπάρξει απόφαση. Υπάρχει και ο κώδικας της ηθικής. Από την άλλη πλευρά, αυτός ο ηθικός κώδικας είναι αυτός που υποχρεώνει να μην μπούμε σε ένα ατελεύτητο παιχνίδι και κυνήγι μαγισσών.
Α.Β.: Η θέση του κυρίου Λιγνάδη μένει κενή απ' ό,τι καταλαβαίνουμε.
Λ.Μ.: Από το απόγευμα του Σαββάτου, ναι. Ο κύριος Λιγνάδης παραιτήθηκε, έγινε αποδεκτή η παραίτησή του, η θέση του είναι κενή, θα πληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Α.Β.: Υπάρχει κάποιο όνομα που μπορείτε να μας ανακοινώσετε ή κάποιος που ακούγεται;
Λ.Μ.: Ο διάδοχος του κυρίου Λιγνάδη θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες. Ακόμη είναι πολύ νωρίς.
Ι.Χ.: Άρωμα γυναίκας μαθαίνω.
Λ.Μ.: Ακόμη είναι πολύ νωρίς κύριε Χασαπόπουλε. Δεν θα αφήσουμε μεγάλο κενό. Θα δούμε τα πράγματα με την ψυχραιμία που πρέπει να τα δούμε. Είμαστε σε έκτακτες συνθήκες, θα το αντιμετωπίσουμε. Άλλωστε ο νόμος προβλέπει πράγματα.
Ι.Χ.: Πριν σας αφήσουμε, ήθελα να σας πω. Μέσα στα τηλεφωνήματα που κάναμε χθες το βράδυ αργά λόγω του black out, με πήραν και μου είπαν ότι κάτι έγινε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και είχατε πάει εκεί τρέχοντας στις 2 τη νύχτα;
Λ.Μ.: Δεν πήγα στις 2 τη νύχτα, έφυγα εκείνη την ώρα. Πήγα γύρω στις 12. Πράγματι, το black out που δημιουργήθηκε στην Αττική, σε πάρα πολλές περιοχές του κέντρου, δημιούργησε πρόβλημα και στο Εθνικό Μουσείο. Δεδομένου ότι πέραν του black out της ΔΕΗ υπήρχαν προφανώς και κάποιες άλλες αστοχίες, οι οποίες άφησαν για περισσότερο χρόνο απ' ό,τι το καθολικό black out το Εθνικό Μουσείο χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, ήταν υποχρέωσή μου να πάω επιτόπου με τον Γενικό Γραμματέα για να δούμε τι ακριβώς συνέβη.
Ι.Χ.: Τι πρόβλημα, ασφάλειας;
Λ.Μ.: Δημιουργήθηκε ένα θέμα μη λειτουργίας των ηλεκτρολογικών συστημάτων του μουσείου.
Α.Β.: Άρα και φύλαξης.
Λ.Μ.: Φύλαξη υπήρχε. Το ανθρώπινο δυναμικό ήταν εκεί.
Α.Β.: Δεν υπήρχαν συναγερμοί θέλω να πω, κάμερες και τα συστήματα ασφαλείας.
Λ.Μ.: Δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα και πήγαμε εκεί, ακριβώς για να δούμε τι συμβαίνει και να φροντίσουμε για την άμεση αποκατάσταση, ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα.
Ι.Χ.: Εμένα μου είπαν ότι μαζεύτηκαν 100 αστυνομικοί και πάνω!
Λ.Μ.: Μαζεύτηκαν 100 αστυνομικοί και πάνω, βεβαίως, γιατί με το που με ειδοποίησε ο Γενικός Γραμματέας, που τον είχε ειδοποιήσει, όπως έπρεπε να γίνει, η αρμόδια Αρχιφύλακας, επικοινώνησα με τον Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον κύριο Λευτέρη Οικονόμου, τον οποίο πραγματικά ευχαριστώ για την άμεση αντίδρασή του, και μέσα σε μερικά λεπτά, γύρω από το Εθνικό Μουσείο είχαν προστρέξει δυνάμεις, δημιουργώντας μία αλυσίδα ασφαλείας.
Ι.Χ.: Υπουργέ, για να το πούμε με απλά λόγια, φοβηθήκατε μην μπουν μέσα και κάνουν πλιάτσικο.
Λ.Μ.: Δεν υπήρξε τέτοια σκέψη. Απλώς, όταν ένα μείζον μουσείο, το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας μας, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο στο επίπεδο των συλλογών του, έστω και για ελάχιστο χρόνο μένει με πλημμελή φύλαξη, είναι το στοιχειώδες καθήκον μας, και αυτό έπραξε και ο Υφυπουργός, ο κ. Οικονόμου, και η αστυνομία. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο έκαναν κλοιό γύρω από το μουσείο.