Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός παρουσιάζει αύριο, Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, το Σάββατο 12 και τη Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου, τις παρακάτω δεκατέσσερις εκδηλώσεις σε Αττική, Αργολίδα, Αχαΐα, Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Κοζάνη, Πειραιά και Φθιώτιδα:
Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου
Θεσσαλονίκη
->Μήδεια από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος| Αίθριο Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης | 21.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/09/midia-apo-to-kratiko-theatro-voriou-ellados-sto-archeologiko-mousio-thessalonikis/
Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη, σε διασκευή – σκηνοθεσία Ελένης Ζιάνα, σε μία διασκευή της αρχαίας τραγωδίας με τέσσερις ηθοποιούς.
Μία παράσταση βασισμένη στην πολύπλευρη διάσταση της γυναικείας προσωπικότητας, η Μήδεια, αποκαμωμένη, βασανισμένη αλλά και πλήρως αποφασισμένη, φτάνει στο έσχατο σημείο της ανθρώπινης φύσης της και κυριευμένη από τη ζήλεια, το δόλο και το φθόνο για την προδοσία του άντρα που λάτρεψε, βοήθησε και ακολούθησε σε κάθε βήμα, Ιάσονα, δολοφονεί τα δύο τους παιδιά. Η Μήδεια μια προσωπικότητα άκρως απόλυτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, άκρως τολμηρή και ανυπολόγιστα δυνατή και ισχυρή, μέσα σε όλη της τη μοίρα, που την κυνηγούσε και την κυνηγάει, αποφασίζει να δώσει τέλος στη μοίρα, που καθόρισε ο έρωτάς της για έναν άντρα, και να επιστρέψει με πόνο τον πόνο για ό,τι έζησε και ζει, για ό,τι πρόδωσε και προδόθηκε. Αυτό σε συνάρτηση με αυτό που βιώνει την καθιστά άκρως απείθαρχη, άκρως πανούργα, άκρως ανυποχώρητη σ' αυτό που θέλει να πετύχει μια ζωή γεμάτη βάρος σε ό,τι την πλήγωσε.
Οι τέσσερις ηθοποιοί μέσα από μία απλή και άκρως κυνική, σε σημεία, προσέγγιση τοποθετούν την ζωή, την τεχνουργία, τον πόνο και την οργή της Μήδειας σε ένα απλό σκηνικό με απλά ρούχα και μέσα, δίνοντας την μορφή της Μήδειας με τρεις γυναίκες σαν ένα. Ο αντρικός αντικατοπτρισμός της παράστασης γίνεται από έναν άντρα σε όλους τους ρόλους, με αποκορύφωμα την τριπλή εκδοχή της Μήδειας απέναντι στον Ιάσωνα όπου όλα γίνονται τέλος και αρχή με τη δολοφονία των δυο τους τέκνων, των καρπών του έρωτα τους. Ο φθόνος, το τέλος και η οργή παίρνουν σάρκα και οστά με τη Μήδεια λυτρωμένη από τον πόνο που της προκάλεσε ο έρωτάς της να γίνεται αέρας, να φεύγει, σκορπίζοντας τη θλίψη, σε ό, τι αφήνει πίσω, όπως και την αιώνια καταδίκη στη σύγκρουση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο.
Συντελεστές:
Διασκευή-Σκηνοθεσία : Ελένη Ζιάνα
Παίζουν (κατά αλφαβητική σειρά ): Ζηνοβία Ανανιάδου-Κόκκοτα, Ελένη Ζιάνα, Πένη Μπουκουβάλα, Ιωάννης Μυστακίδης
Με τη συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Αργολίδα
->Το αμάρτημα της μητρός μου από το Εθνικό Θέατρο| Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών | 19.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/to-amartima-tis-mitros-mou-apo-to-ethniko-theatro-my-mothers-sin-from-the-national-theatre-of-greece-4/
Ένα αριστούργημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, το διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού Το αμάρτημα της μητρός μου (1883) στην αγγλική γλώσσα σε μία προσπάθεια σύνδεσης του αγγλόφωνου κοινού με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία. Ο Βιζυηνός αντλεί αφηγηματικό υλικό από τις προσωπικές και οικογενειακές μνήμες, από τις παραδόσεις και τα βιώματα της λαϊκής ζωής στην ιδιαίτερη πατρίδα του και το ενισχύει με το στέρεο υπόβαθρο της παιδείας του. Η παράσταση έχει ήδη φιλοξενηθεί με μεγάλη επιτυχία σε κορυφαία Ακαδημαϊκά Ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής επί δύο συνεχή έτη (2018-2019).
Η παράσταση είναι στα αγγλικά.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Δανάη Ρούσσου
Ερμηνεία: Ρένα Κυπριώτη
Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κυπουργός
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Καλλιτεχνική συνεργάτις: Ειρήνη Βουρλάκου
Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου
Αττική
->Deeper than Silence – Έκθεση από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Ρωμαϊκή Αγορά | 18.00 – 20.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/deeper-than-silence/
Τους προηγούμενους μήνες, τη στιγμή που ολόκληρος ο πλανήτης βρισκόταν σε lockdown, βιώσαμε μια στάση. H παύση αυτή συνοδεύτηκε από μία σιωπή, αλλά συγχρόνως και από μία αναμονή. Για αρκετούς, υπήρξε αναμφίβολα μια στιγμή αναστοχασμού και περίσκεψης, σε μια στιγμή που το παρόν φαινόταν να έχει ανασταλεί και πολλά έμοιαζαν να έχουν σταματήσει στο χρόνο. Η ζωή συνεχιζόταν έξω χωρίς την ανθρωπότητα και εμείς, μέσα από τα σπίτια μας, αφουγκραζόμασταν αυτή την εκκωφαντική δύναμη της σιωπής που για ορισμένους από εμάς υπήρξε αποκαλυπτική. Για άλλους πάλι δυσβάσταχτη.Πώς μπορούμε να σκεφτούμε τη σιωπή μέσω του ήχου; Υπάρχει σιωπή και πως αυτή ερμηνεύεται; Τι μένει όταν εμείς απουσιάζουμε; Ποιους ήχους έχουμε αφήσει πίσω μας ως ανθρωπότητα και ποιοι είναι οι ήχοι του φυσικού περιβάλλοντος; Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, τα αρχαία ερείπια που στέκονταν αδειανά αν και επιβλητικά μέσα στη σιωπή των ημερών της καραντίνας, θα υποδεχτούν εκ νέου το κοινό για να αφουγκραστεί τη σιωπή και να στοχαστεί γύρω από έννοιες όπως η παύση και η αναμονή. Οι επισκέπτες θα προσκληθούν να είναι ενεργοί ακροατές και να παραδοθούν στη συχνότητα του ήχου και της συναισθηματικής διέγερσης.
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη. Καλλιτέχνες: Μιχάλης Μοσχούτης, Acte Vide (Δανάη Στεφάνου, Γιάννης Κοτσώνης), Μανώλης Μανουσάκης, Νικολέτα Χατζοπούλου
->Πλάθοντας τον Προμηθέα από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν | Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών | 21.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/plathontas-ton-promithea-apo-to-theatro-technis-karolou-koun/
Ένα πρωτότυπο δρώμενο για τον «πλάστη του ανθρωπίνου γένους», τον Τιτάνα Προμηθέα, με αφήγηση, μουσική και θεατρική δράση. Στο μεικτό αυτό θέαμα, επιχειρείται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο ένας μικρός «περίπατος» σε επιλεγμένα μουσικά, λογοτεχνικά, ποιητικά και θεατρικά έργα που ενέπνευσε ο μύθος του Προμηθέα σε δημιουργούς από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με αποκορύφωμα τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. Συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν, το δρώμενο περνά από την αφήγηση και την ανάγνωση κειμένων στη θεατρική δράση, παρουσιάζοντας μέσα από μια σύγχρονη, αφαιρετική ματιά απόσπασμα από την ιστορική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης «Προμηθέας δεσμώτης». Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 1984 σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, μετάφραση Παναγιώτη Μουλλά, σκηνικά-κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη και με τον Γιώργο Λαζάνη στον ομώνυμο ρόλο.
Συντελεστές:
Σύλληψη- σύνθεση κειμένων: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθετική-μουσική επιμέλεια αφηγηματικού μέρους/ αφήγηση: Νέστωρ Κοψιδάς
Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γράμψας
Μουσική: Μιχάλης Χριστοδουλίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
Μουσική διδασκαλία: Μαρίνα Χρονοπούλου
Κίνηση: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Βοηθός σκηνοθέτη: Σουζάνα Λιάτσου
Διεύθυνση παραγωγής: Μαριλένα Μόσχου
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Διανομή: Προμηθέας - Νίκος Αλεξίου, Χορός Ωκεανίδων - Ειρήνη Αλεξάκη, Χριστίνα Βλάχου, Κατερίνα Δημάτη, Πηνελόπη Κουρεντή, Χριστίνα Κωστέα, Εριέττα Μανούρη, Λήδα Μανούσου
Πειραιάς
->Σπουδαία Ερείπια - Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών(16ος-19ος αιώνας) από το Εθνικό Θέατρο| Αρχαιολογικός χώρος Ηετιώνειας Πύλης Πειραιά | 19.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/spoudea-eripia-i-ellada-me-ta-matia-ton-xenon-taxidioton-16os-19os-eonas-10/
Επιλογές ταξιδιωτικών και περιηγητικών κειμένων.
Επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος. Η αποτύπωση των προσδοκιών, η φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, η επαφή και η εξοικείωση με την πραγματικότητα σε μια σειρά κειμένων σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα εκείνα τα χρόνια.
Συντελεστές:
Σύνθεση / Επιμέλεια Κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγελος Κουτσολαμπρόπουλος
Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Λήδα Μανιατάκου
Κίνηση / Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Στέλλα Κελεπούρη
Διανομή (αλφαβητικά): Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου
Θεσσαλονίκη
->Μήδεια από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος| Αίθριο Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης | 21.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/midia-apo-to-kratiko-theatro-voriou-ellados-3/
Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη, σε διασκευή – σκηνοθεσία Ελένης Ζιάνα, σε μία διασκευή της αρχαίας τραγωδίας με τέσσερις ηθοποιούς.
Μία παράσταση βασισμένη στην πολύπλευρη διάσταση της γυναικείας προσωπικότητας, η Μήδεια, αποκαμωμένη, βασανισμένη αλλά και πλήρως αποφασισμένη, φτάνει στο έσχατο σημείο της ανθρώπινης φύσης της και κυριευμένη από τη ζήλεια, το δόλο και το φθόνο για την προδοσία του άντρα που λάτρεψε, βοήθησε και ακολούθησε σε κάθε βήμα, Ιάσονα, δολοφονεί τα δύο τους παιδιά. Η Μήδεια μια προσωπικότητα άκρως απόλυτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, άκρως τολμηρή και ανυπολόγιστα δυνατή και ισχυρή, μέσα σε όλη της τη μοίρα, που την κυνηγούσε και την κυνηγάει, αποφασίζει να δώσει τέλος στη μοίρα, που καθόρισε ο έρωτάς της για έναν άντρα, και να επιστρέψει με πόνο τον πόνο για ό,τι έζησε και ζει, για ό,τι πρόδωσε και προδόθηκε. Αυτό σε συνάρτηση με αυτό που βιώνει την καθιστά άκρως απείθαρχη, άκρως πανούργα, άκρως ανυποχώρητη σ' αυτό που θέλει να πετύχει μια ζωή γεμάτη βάρος σε ό,τι την πλήγωσε.
Οι τέσσερις ηθοποιοί μέσα από μία απλή και άκρως κυνική, σε σημεία, προσέγγιση τοποθετούν την ζωή, την τεχνουργία, τον πόνο και την οργή της Μήδειας σε ένα απλό σκηνικό με απλά ρούχα και μέσα, δίνοντας την μορφή της Μήδειας με τρεις γυναίκες σαν ένα. Ο αντρικός αντικατοπτρισμός της παράστασης γίνεται από έναν άντρα σε όλους τους ρόλους, με αποκορύφωμα την τριπλή εκδοχή της Μήδειας απέναντι στον Ιάσωνα όπου όλα γίνονται τέλος και αρχή με τη δολοφονία των δυο τους τέκνων, των καρπών του έρωτα τους. Ο φθόνος, το τέλος και η οργή παίρνουν σάρκα και οστά με τη Μήδεια λυτρωμένη από τον πόνο που της προκάλεσε ο έρωτάς της να γίνεται αέρας, να φεύγει, σκορπίζοντας τη θλίψη, σε ό, τι αφήνει πίσω, όπως και την αιώνια καταδίκη στη σύγκρουση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο.
Συντελεστές:
Διασκευή-Σκηνοθεσία : Ελένη Ζιάνα
Παίζουν (κατά αλφαβητική σειρά ): Ζηνοβία Ανανιάδου-Κόκκοτα, Ελένη Ζιάνα, Πένη Μπουκουβάλα, Ιωάννης Μυστακίδης
Με τη συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Αχαΐα
->Χορευτικά Σόλι από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής |Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών | 13.00 / 14.00 / 15.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/choreftika-soli-apo-to-baleto-tis-els-10/
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ αλλά και του καταξιωμένου Γιώργου Κοτσιφάκη, σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούργιες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Συντελεστές:
Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Χορεύει ο Ντανίλο Ζέκα
Σαξόφωνο: Γκουίντο ντε Φλάβις
Καστοριά
->Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς | Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς | 20.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/i-k-o-th-sto-vizantino-mousio-kastorias/
Στον αύλειο χώρο του Βυζαντινού Μουσείου Καστοριάς, σεξτέτο εγχόρδων, με άρπα, φλάουτο και κλαρινέτο, μουσικών της Κ.Ο.Θ., παρουσιάζουν έργα Μότσαρτ, Ραβέλ και Μπετόβεν. Το 'Κοντσέρτο για φλάουτο και άρπα' είναι ένα από τα δύο μόλις διπλά κοντσέρτα που έγραψε ποτέ ο Μότσαρτ και ένα από τα σημαντικότερα αυτού του είδους. Ο Ραβέλ έγραψε το 'Introduction and Allegro' για να δώσει την ευκαιρία στην άρπα να λάμψει με το τεράστιο εκφραστικό της εύρος, ενώ η 'Ποιμενική Συμφωνία' του Μπετόβεν αποτελεί μία ωδή του συνθέτη στη Φύση, που υπήρξε η μεγαλύτερή του αγάπη μετά τη μουσική.
Πρόγραμμα:
Wolfgang Amadeus Mozart: Andantino από το Κοντσέρτο για άρπα και φλάουτο, K.299
Maurice Ravel: Introduction and Allegro, για κλαρινέτο, φλάουτο, άρπα & κουαρτέτο εγχόρδων
Ludwig van Beethoven: Αποσπάσματα από τη Συμφωνία αρ.6 σε φα μείζονα, έργο 68 («Ποιμενική») [διασκευή για σεξτέτο εγχόρδων: M.G. Fischer]
Σεξτέτο εγχόρδων:
Ανδρέας Παπανικολάου (βιολί)
Δημήτρης Χανδράκης (βιολί)
Χαρά Σειρά (βιόλα)
Αθανάσιος Σουργκούνης (βιόλα)
Απόστολος Χανδράκης (τσέλο)
Λίλα Μανώλα (τσέλο)
Σολίστ:
Κατερίνα Γίμα (άρπα)
Νικολός Δημόπουλος (φλάουτο)
Αλέξανδρος Σταυρίδης (κλαρινέτο)
Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου
Αττική
->Χορευτικά Σόλι από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής | Στοά του Αττάλου | 12.00 / 13.00 / 14.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/choreftika-soli-apo-to-baleto-tis-els-12/
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν -για πρώτη φορά- σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούριες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Συντελεστές:
Χορογραφία
Ιωάννα Πορτόλου
Ηχητικός Σχεδιασμός
Αντώνης Παλάσκας
Κοστούμια
Ιωάννα Τσάμη
Ερμηνεία
Φώτης Διαμαντόπουλος, Ρέα Τσαντούρη
->Αθηναίων Πολιτεία - από τον Θησέα στον Σόλωνα από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικός χώρος Τύμβου Μαραθώνα | 19.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/athineon-politia-apo-ton-thisea-ston-solona-13/
Το έργο Αθηναίων Πολιτεία είναι μια ανθολόγηση κειμένων της αρχαίας ιστοριογραφίας (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Πλούταρχος, Διογένης Λαέρτιος, κ.ά.) και άλλων ιστορικών-αρχαιολογικών πηγών (επιγραφές, αρχαιολογικά κείμενα), που ανασυνθέτουν -σε επεισοδιακή μορφή- την περιπετειώδη πορεία του Αθηναϊκού πολιτεύματος προς τη δημοκρατία (7ος – 6ος αι. π.Χ.). Πρόκειται για πέντε αυτοτελή, αφηγηματικά «ιστορήματα»– διασκευασμένα σε δραματική μορφή και για θεατρική απόδοση, τα οποία συνέχονται θεματολογικά σε ένα ενιαίο ιστορικό-πολιτικό διακείμενο. Τα κεφάλαια ανα-διηγούνται ιστορίες όπως το Κυλώνειο Άγος, η νομοθεσία του Σόλωνα κ.ά. Οι ιστορίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς τόπους και μουσεία· τα πλέον ιδεώδη –για την παράστασή τους– «θέατρα».
Συντελεστές:
Μετάφραση-Διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης
Ιστορική Τεκμηρίωση-Επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Κοστούμια / Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου
Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης
Διανομή (αλφαβητικά): Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη
->Πλάθοντας τον Προμηθέα από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν | Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών | 21.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/plathontas-ton-promithea-apo-to-theatro-technis-karolou-koun-2/
Ένα πρωτότυπο δρώμενο για τον «πλάστη του ανθρωπίνου γένους», τον Τιτάνα Προμηθέα, με αφήγηση, μουσική και θεατρική δράση. Στο μεικτό αυτό θέαμα, επιχειρείται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο ένας μικρός «περίπατος» σε επιλεγμένα μουσικά, λογοτεχνικά, ποιητικά και θεατρικά έργα που ενέπνευσε ο μύθος του Προμηθέα σε δημιουργούς από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με αποκορύφωμα τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. Συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν, το δρώμενο περνά από την αφήγηση και την ανάγνωση κειμένων στη θεατρική δράση, παρουσιάζοντας μέσα από μια σύγχρονη, αφαιρετική ματιά απόσπασμα από την ιστορική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης «Προμηθέας δεσμώτης». Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 1984 σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, μετάφραση Παναγιώτη Μουλλά, σκηνικά-κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη και με τον Γιώργο Λαζάνη στον ομώνυμο ρόλο.
Συντελεστές:
Σύλληψη- σύνθεση κειμένων: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθετική-μουσική επιμέλεια αφηγηματικού μέρους/ αφήγηση: Νέστωρ Κοψιδάς
Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γράμψας
Μουσική: Μιχάλης Χριστοδουλίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
Μουσική διδασκαλία: Μαρίνα Χρονοπούλου
Κίνηση: Χρυσηίδα Λιατζιβίρη
Βοηθός σκηνοθέτη: Σουζάνα Λιάτσου
Διεύθυνση παραγωγής: Μαριλένα Μόσχου
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Παίζουν: Προμηθέας - Νίκος Αλεξίου, Χορός Ωκεανίδων - Ειρήνη Αλεξάκη, Χριστίνα Βλάχου, Κατερίνα Δημάτη, Πηνελόπη Κουρεντή, Χριστίνα Κωστέα, Εριέττα Μανούρη, Λήδα Μανούσου
Πειραιάς
->Συναυλία Αρχαίας Ελληνικής μουσικής με το σύνολο Χρυσέα Φόρμιγξ από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά |19.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/sinavlia-archeas-ellinikis-mousikis-me-to-sinolo-chrisea-formigx-6/
Ήχοι αρχαίοι – Μουσικές του σήμερα
Η αρχαία Ελληνική λύρα, παρά το ότι χάθηκε για πάνω από 1600 χρόνια, διαπέρασε ως ιδέα τόσο την Ευρωπαϊκή μουσική δημιουργία όσο και την μουσική τέχνη της εγγύς Ανατολής. Στην παράσταση Ήχοι αρχαίοι – Μουσικές του σήμερα του συνόλου Χρυσέα Φόρμιγξ, η αρχαία λύρα αναβιώνει μέσα από τους μαγικούς ήχους των χορδών της και συνομιλεί αφενός με δύο κλασικά όργανα, ένα βιολί και ένα τσέλο, και αφετέρου με τον ελληνικό λόγο, επιμένοντας να αναζητά την αρμονία του σύμπαντος σε μουσικές αρχαίες και νεότερες. Tη χορογραφία υπογράφει η ταλαντούχα χορογράφος και χορεύτρια Μαριάνα Καβαλιεράτου, στην πρώτη της συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Συντελεστές:
Τραγούδι: Αφήγηση Θεοδώρα Μπάκα
Αρχαία Λύρα: Αφήγηση Νίκος Ξανθούλης
Βιολί: Ζήσιμος Σουλκούκης
Βιολοντσέλο: Μιχάλης Πορφύρης
Επιμέλεια προγράμματος και διασκευές: Νίκος Ξανθούλης
Χορογραφία: Μαριάνα Καβαλιεράτου
Με τη συμμετοχή μελών του Μπαλέτου της ΕΛΣ
Χορεύουν: Έλενα Κέκκου, Χρήστος Παπαδόπουλος, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Μιχάλης Κριεμπάρδης
Κοζάνη
->Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής Κοζάνης | Μουσείο Αιανής (Αύλειος χώρος) | 20.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/i-k-o-th-sto-archeologiko-mousio-eanis/
Στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής, σεξτέτο εγχόρδων, με άρπα, φλάουτο και κλαρινέτο, μουσικών της Κ.Ο.Θ., παρουσιάζουν έργα Μότσαρτ, Ραβέλ και Μπετόβεν. Το 'Κοντσέρτο για φλάουτο και άρπα' είναι ένα από τα δύο μόλις διπλά κοντσέρτα που έγραψε ποτέ ο Μότσαρτ και ένα από τα σημαντικότερα αυτού του είδους. Ο Ραβέλ έγραψε το 'Introduction and Allegro' για να δώσει την ευκαιρία στην άρπα να λάμψει με το τεράστιο εκφραστικό της εύρος, ενώ η 'Ποιμενική Συμφωνία' του Μπετόβεν αποτελεί μία ωδή του συνθέτη στη Φύση, που υπήρξε η μεγαλύτερή του αγάπη μετά τη μουσική.
Πρόγραμμα:
Wolfgang Amadeus Mozart: Andantino από το Κοντσέρτο για άρπα και φλάουτο, K.299
Maurice Ravel: Introduction and Allegro, για κλαρινέτο, φλάουτο, άρπα & κουαρτέτο εγχόρδων
Ludwig van Beethoven: Αποσπάσματα από τη Συμφωνία αρ.6 σε φα μείζονα, έργο 68 («Ποιμενική») [διασκευή για σεξτέτο εγχόρδων: M.G. Fischer]
Σεξτέτο εγχόρδων:
Ανδρέας Παπανικολάου (βιολί)
Δημήτρης Χανδράκης (βιολί)
Χαρά Σειρά (βιόλα)
Αθανάσιος Σουργκούνης (βιόλα)
Απόστολος Χανδράκης (τσέλο)
Λίλα Μανώλα (τσέλο)
Σολίστ:
Κατερίνα Γίμα (άρπα)
Νικολός Δημόπουλος (φλάουτο)
Αλέξανδρος Σταυρίδης (κλαρινέτο)
Φθιώτιδα
->Χορευτικά Σόλι από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής | Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης Θερμοπυλών | 13.00 / 13.45 / 14.30
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/choreftika-soli-apo-to-baleto-tis-els-11/
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ αλλά και του καταξιωμένου Γιώργου Κοτσιφάκη, σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούργιες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Συντελεστές:
Χορογραφία: Γιάννης Νικολαΐδης
Χορεύει η Μαργαρίτα Κώστογλου
Κουτσούμια: Ιωάννα Τσάμη
Χρήσιμες πληροφορίες
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.
Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/
Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ' ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους.
Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ' όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.