ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ, Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού: Ευχαριστούμε πολύ που ήρθατε. Αναγνωρίζετε, νομίζω, τους εκατέρωθεν εμού ευρισκομένους, την κ. Χατζηπέτρου και τον κ. Νταή. Η κ. Χατζηπέτρου ήταν μέχρι προχθές, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΠ, η οποία στη συνέχεια επελέγη και εξελέγη για την Αναπτυξιακή Τράπεζα, και αμέσως αντικαταστάθηκε από τον κ. Παναγιώτη Νταή, τον οποίον νομίζω ότι όλοι όσοι παρακολουθείτε τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο τον γνωρίζετε, ως τον Προϊστάμενο της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου Πολιτισμού. Ο ίδιος ο κ. Νταής και σε παρελθόντα χρόνο είχε σχέση με το ΤΑΠ, είτε μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, τα οποία τότε ήταν στην αρμοδιότητά του, είτε συμμετέχοντας σε διάφορες επιτροπές.
Νομίζω δεν χρειάζεται να πω περισσότερα για το βιογραφικό ούτε της κ. Χατζηπέτρου, ούτε του κ. Νταή και να πάμε κατευθείαν στο αντικείμενό μας που είναι ένας απολογισμός του έργου, το οποίο παρήχθη στο ΤΑΠ από τον Αύγουστο του 2019 μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2020, με βάση τα όσα είχαν εξαγγελθεί, τόσο από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, όσο και από μένα, τόσο στις προγραμματικές δηλώσεις, όσο και με διάφορες άλλες ευκαιρίες.
Όπως είχαμε πει από την αρχή, το ΤΑΠ το θέλουμε με ένα καινούριο πρόσωπο, με έναν επαναπροσδιορισμό του ρόλου του και με έναν πλήρη εκσυγχρονισμό στις λειτουργίες του. Προφανώς κρατείται το status το οποίο έχει ο Οργανισμός, δηλαδή παραμένει το ΤΑΠ όπως το είχαμε πει από την αρχή, ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.
Αυτό το οποίο είχε τεθεί από την αρχή, ήταν αφενός μεν το κομμάτι το διοικητικό, ένας καινούριος νόμος που θα διέπει πλέον τη λειτουργία του Ταμείου, και το σχέδιο αυτό ετοιμάστηκε από την κ. Χατζηπέτρου και υπεβλήθη επισήμως στο Υπουργείο Πολιτισμού στα μέσα Φεβρουαρίου του 2020 και είναι η πρόταση διάρθρωσης των Υπηρεσιών του ΤΑΠΑ, δηλαδή μία πρόταση Οργανογράμματος.
Η διαδικασία αυτή θα συνεχιστεί μέσα από μία διαβούλευση που πρέπει να γίνει και με τους εργαζόμενους, για να προχωρήσουμε στη θεσμοθέτησή του με νόμο.
Είχαμε θέσει διάφορα άλλα μικρότερα εσωτερικά θέματα. Είχαμε θέσει ως στόχο την αύξηση των εσόδων, διότι υπάρχουν τεράστια περιθώρια. Πάντοτε λέγαμε ότι τα εισιτήρια στην Ελλάδα καταλαμβάνουν περίπου το 95% των εσόδων, ενώ σε όλον τον άλλον κόσμο το ποσοστό δεν ξεπερνά το 20% και τα υπόλοιπα έσοδα είναι από παρεχόμενες υπηρεσίες. Αυτές οι παρεχόμενες υπηρεσίες είναι που θέλουμε να αναβαθμίσουμε ξεκινώντας από τα αναψυκτήρια και τα πωλητήρια.
Επανέρχομαι σε αυτό για να σας δώσω ένα παράδειγμα, δηλαδή το θέμα των περιθωρίων της αύξησης των αρχαιολογικών πόρων. Όπως ξέρετε, το Σαββατοκύριακο ήμουν στην Αρχαία Ολυμπία και έκανα μία συζήτηση και με τους πωλητές του Ταμείου και με τους φύλακες που διαχειρίζονται εκεί τα πράγματα. Η οικονομική εικόνα για το 2019 για την Αρχαία Ολυμπία, ήταν έσοδα πωλητηρίων 188.000,00€, τη στιγμή που είχαμε περίπου 650.000 επισκέπτες, εκ των οποίων οι 100.000 και κάτι ήταν ελευθέρας, γιατί ήταν σχολεία, κ.λ.π.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι στις 650.000 επισκέπτες, το 188.000,00€ έσοδα αντιστοιχεί με πολύ λιγότερο ακόμη και από 0,50€. Βλέπετε γιατί λέμε ότι τα περιθώρια είναι πολύ μεγάλα. Αν, μάλιστα, λάβει κανείς υπόψη ότι στην Ολυμπία δεν λειτουργεί εδώ και 4,5-5 χρόνια το αναψυκτήριο, οπότε αυτές οι 188.000 ήταν μόνο από το πωλητήριο. Έχουν δημοπρατηθεί όπως ξέρετε, 15 αναψυκτήρια. Ένα από αυτά είναι και της Αρχαίας Ολυμπίας. Ειδικά ο διαγωνισμός της Ολυμπίας, έγινε την προηγούμενη Παρασκευή. Υπάρχουν ήδη 10 υποψηφιότητες. Είναι μία διαδικασία η οποία ξεκίνησε από την κ. Χατζηπέτρου, θα συνεχιστεί με τον κ. Νταή, προκειμένου τον Απρίλη να υπάρχουν ήδη οι άνθρωποι που θα αναλάβουν τα αναψυκτήρια.
Ακόμα, ακόμα και σε περίπτωση άγονων διαγωνισμών, υπάρχει πρόβλεψη, δεδομένου ότι υπήρχε θεσμικό πλαίσιο από το 2018. Υπάρχει επικαιροποιημένη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους του Νοεμβρίου του 2011, που επιτρέπει με συγκεκριμένες διαδικασίες ακόμα και απευθείας αναθέσεις. Και το τονίζω, είναι με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους οι απευθείας αναθέσεις για ένα 18μηνο.
Επομένως, ακόμα και στην περίπτωση που θα υπάρξουν άγονοι διαγωνισμοί, υπάρχει λύση.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο είχε ξεκινήσει από το 2018, είναι στη διαδικασία επέκτασής του. Έχουν γίνει οι διάφορες συνεννοήσεις που θα έπρεπε να έχουμε κάνει, τόσο με τους αρχικούς χορηγούς που ήταν η Εθνική Τράπεζα και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Υπάρχει ήδη μία νέα χορηγία της τάξεως των 300.000,00€ από το Ίδρυμα Ωνάση, ώστε να προχωρήσουν κάποιοι επιπλέον χώροι, και συγχρόνως έχουμε ήδη έρθει σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε το εισιτήριο να επεκταθεί μέσω ΣΔΙΤ σε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους σε σύμπραξη του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
Αυτά σε πολύ γενικές, για να μην πω εγώ κάτι περισσότερο. Η κ. Χατζηπέτρου έχει τον λόγο. Θα κάνει την εισήγησή της και φυσικά είναι στη διάθεσή σας όπως και εγώ για τυχόν ερωτήσεις. Και ο κ. Νταής από εκεί και πέρα θα πιάσει το νήμα να μας πει τη συνέχεια.
ΑΘΗΝΑ ΧΑΤΖΗΠΕΤΡΟΥ, απελθούσα Πρόεδρος ΤΑΠ: Θέλω να ξεκινήσω με το εξής. Πιστεύω βαθιά, αλλά σήμερα πια πιστεύω ακράδαντα ότι το ΤΑΠ, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, είναι ένας φορέας με δυναμική, ο οποίος αν θεραπεύσει τις παθογένειες του, Υπουργέ μου, και Παναγιώτη, που το ταλανίζουν, τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα και την εσωστρέφεια του, θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στον χώρο του πολιτισμού ως φορέας ανάπτυξης.
Στη διάρκεια της θητείας μου, της σύντομης, αυτό το 6μηνο, έδωσα προτεραιότητα σε θέματα που άπτονται της εύρυθμης λειτουργίας του φορέα. Επιγραμματικά έχει προχωρήσει η λειτουργία για πρώτη φορά του διπλογραφικού συστήματος μέσα από το ERP, ολοκληρώνεται 1η Απριλίου σύμφωνα με το πρόγραμμα. Έχει προχωρήσει και έχει συμβασιοποιηθεί το κλείσιμο του 1ου Ισολογισμού του ΤΑΠ με υπογραφή PricewaterhouseCoopers. Η συνεργασία σε θέματα συγκεκριμένα και δομικά, όπως είναι αυτά της μισθοδοσίας και της πληροφορικής, πάλι με μεγάλους παίκτες της λεγόμενης Big Four του ιδιωτικού τομέα.
Τι άλλο έχουμε κάνει. Έχουμε καταργήσει τα μετρητά στην αγορά εισιτηρίων, στο Β2Β από πρακτορεία και έχει ξεκινήσει η χρήση καρτών άνευ ID για τους ξεναγούς. Ζητούμενα επί χρόνια.
Το πρόγραμμα αξιοποίησης που μας είπε και η υπουργός, η συμμετοχή ήταν πραγματικά πέρα από κάθε προσδοκία. Πάρα πολλοί χώροι έχουν διψήφιες προσφορές. Έχουν καταλογιστεί ανείσπρακτα ενοίκια ακινήτων στη Ρόδο και αναψυκτηρίων που υπερβαίνουν τα 1,2 εκατ. ευρώ. Έχουμε καταθέσει και είναι προς νομοθετική ρύθμιση ο θεσμός της παρακαταθήκης και για τα πολιτιστικά μας προϊόντα, γιατί συμφωνώ απόλυτα με τη Υπουργό ότι είναι πολύ χαμηλό το έσοδο που έχουμε από τα πωλητήρια, και αυτός ήταν ο σκοπός. Αυτά είναι κάποια από τα αποτελέσματα της δουλειάς που έγινε τους προηγούμενους μήνες.
Η προσπάθεια ήταν να δοθεί ένα στίγμα στο ΤΑΠ, μία πνοή και δυναμική που αξίζει στο ΤΑΠ, έναν φορέα που πραγματικά πίστεψα και εξακολουθώ να πιστεύω ότι δικαιούται να υπάρχει στον χώρο του πολιτισμού.
Από εδώ και πέρα εγώ ακολούθησα πραγματικά πιστά τις οδηγίες που είχαμε συμφωνήσει και με την Υπουργό και με τον Πρωθυπουργό από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων μου και προσπάθησα να μην τοποθετηθώ απλά στο κάδρο όλων των προέδρων και να δώσω ένα εκσυγχρονιστικό στίγμα στην πορεία του ΤΑΠ με καινοτόμες λύσεις, όπως ήταν το TAP2Open και η σύζευξη με τους νέους και την τεχνολογία στην οποία πιστεύω και νομίζω ότι πιστεύουμε όλοι η μελλοντική πορεία του ΤΑΠ θεωρώ ότι θα είναι ο αδιάψευστος κριτής όλων μας, αποδεικνύοντας με τον πιο εύλογο τρόπο, αν και εγώ μεταξύ των υπολοίπων κατάφερα να επιταχύνω την πορεία ανάκαμψης του σημαντικού αυτού φορέα του πολιτισμού.
Ευχαριστώ ιδιαιτέρως την Υπουργό. Θεωρώ ότι παραδίδω το ΤΑΠ σε πάρα πολύ ικανά και άξια έργα, στον φίλο Παναγιώτη. Και εύχομαι πραγματικά να γίνει ο πυλώνας ανάπτυξης, όπως τον ονειρεύεται η χώρα μας, εμείς οι πολίτες, ο Πρωθυπουργός, η Υπουργός, που έχει βάλει όλη την τεχνογνωσία της προς αυτήν την κατεύθυνση. Ευχαριστώ πολύ. Καλή συνέχεια.
Λ.Μ.: Αθηνά, εμείς ευχαριστούμε πολύ για τη συμβολή σου όλους αυτούς τους μήνες, και για την πολλή δουλειά η οποία έχει επενδυθεί στο Ταμείο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΤΑΗΣ, νέος πρόεδρος ΤΑΠ: Να ευχαριστήσω και εγώ από την πλευρά μου την κ. Υπουργό για την εμπιστοσύνη με την οποία με περιβάλλει και για την ευκαιρία που μου δίνεται να υπηρετήσω και πάλι στο Υπουργείο Πολιτισμού, ένα υπουργείο στο οποίο νομίζω ότι έχω διανύσει τα πιο αποδοτικά χρόνια της υπηρεσιακής μου σταδιοδρομίας, από μία άλλη θέση βεβαίως τώρα, από έναν άλλο φορέα, τον οποίο, όπως ειπώθηκε, γνωρίζω διότι έχω συνεργαστεί με την προηγούμενή μου ιδιότητα, αλλά βεβαίως τώρα, από τη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου καλούμαι να ανταποκριθώ στις αυξημένες απαιτήσεις τις οποίες έχει θέσει το υπουργείο για τη μελλοντική πορεία του Ταμείου.
Προσθετικά μόνο σε αυτά που είπε η κ. Υπουργός, θα έλεγα τα εξής, ότι ναι, πρώτη προτεραιότητα στον άξονα της οργάνωσης και της μετεξέλιξης του Ταμείου είναι ο νέος οργανισμός, ο οποίος βεβαίως θα συνοδευτεί και από έναν Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας και έναν Κανονισμό Λειτουργίας του Διοικητικού Συμβουλίου, από την εκπόνηση των περιγραμμάτων με διπλό σκοπό. Πρώτον, να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που δίνει η υπάρχουσα νομοθεσία ώστε το ΤΑΠΑ ως ΝΠΔΔ να λειτουργήσει εκμεταλλευόμενο όλα τα όρια και τη διακριτική ευχέρεια που του παρέχει η νομοθεσία στο μέρος της διαχείρισης του προσωπικού και στη δημοσιονομική λειτουργία. Και δεύτερον, να μπορέσουμε να ενταχθούμε στο σύστημα της Κινητικότητας.
Θεωρούμε λοιπόν ότι βγαίνοντας αυτή η προσπάθεια αναδιοργάνωσης προς τα έξω, θα μπορέσουμε, αφενός, να προσελκύσουμε κόσμο από άλλους φορείς της δημόσιας διοίκησης να έρθουν και να υπηρετήσουν στο ΤΑΠΑ, να μπολιάσουν, αν θέλετε, με τη δική τους γνώση και εμπειρία το υπάρχον προσωπικό, το οποίο προσπαθεί με τα μέσα που έχει για το καλύτερο, αλλά και να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον εργασίας για το υφιστάμενο προσωπικό, που θα του επιτρέψει να αναπτύξει όλες τις ικανότητες που έχει.
Στον άλλο άξονα που είναι η εξωστρεφής δραστηριότητα, θα συμφωνήσω και εγώ απόλυτα ότι το μεγάλο στοίχημα είναι τα πωλητήρια. Θα πρέπει να αναδιοργανωθούν, να λειτουργήσουν με νέο τρόπο ώστε να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των μουσείων, αλλά και να συμβάλουν στην αύξηση των εσόδων, βεβαίως. Και να προχωρήσουμε όχι μόνο στο άνοιγμα των αναψυκτηρίων, εκμεταλλευόμενοι φυσικά όλες τις δυνατότητες που δίνει η νομοθεσία, αλλά να εφαρμόσουμε και ένα νέο σύστημα στενής παρακολούθησης των αναδόχων και των ιδιωτικών φορέων που θα λειτουργήσουν αυτά τα αναψυκτήρια, ώστε η σχέση μεταξύ ΤΑΠΑ και ιδιωτών αναδόχων των αναψυκτηρίων να μπει σε μία νέα βάση, διαφανή, οργανωμένη, συνεργατική, που θα μας επιτρέψει να έχουμε και σωστή λειτουργία των αναψυκτηρίων, αλλά και διασφάλιση των εσόδων. Αυτά ήθελα να πω προς το παρόν.
Να κλείσω με ευχαριστίες προς την απελθούσα Πρόεδρο, την Αθηνά Χατζηπέτρου, η οποία με το Διοικητικό Συμβούλιο, τους τελευταίους μήνες, πραγματικά έβαλε τις βάσεις για να προχωρήσει το ΤΑΠΑ στην επόμενη φάση και να γίνουν τα πρώτα βήματα του νέου οράματος λειτουργίας. Με το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο παραμένει ως έχει, πιστεύω και εγώ ότι θα έχω μία πολύ καλή συνεργασία. Με τη βοήθεια των εργαζομένων και τη συμπαράσταση του υπουργείου εκτιμώ ότι θα προχωρήσουμε τα πράγματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ (εκτός μικροφώνου. Αφορά την επαγγελματική σχέση της κ. Χαριτάτου με ιδιωτική εταιρεία)
Π.Ν. Έχει δύο διαστάσεις το θέμα. Ο νόμος για το επιτελικό κράτος προβλέπει την αναστολή της επαγγελματικής δραστηριότητας συγκεκριμένων κρατικών λειτουργών, στους οποίους δεν περιλαμβάνονται τα μέλη διοικητικών συμβουλίων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ή Ιδιωτικού Δικαίου ή άλλων Ανώνυμων Εταιρειών του Δημοσίου.
Κατά δεύτερο λόγο, εξ όσων γνωρίζω, η κ. Χαριτάτου έχει παραιτηθεί, έχει διακόψει την επαγγελματική της δραστηριότητα σε χρόνο που ανάγεται πριν την ανάληψη των καθηκόντων της ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΠΑ.
Και μία τρίτη παρατήρηση, αν θέλετε. Η εκχώρηση καθηκόντων εποπτείας μιας συγκεκριμένης διεύθυνσης του Ταμείου, που προβλέπεται από τον Ιδρυτικό Νόμο του ΤΑΠΑ, έχουμε και μία σχετική νομική γνωμοδότηση για αυτό το θέμα, δεν συνιστά αυτόματα από μόνη της κατάληψη μιας θέσης ευθύνης σαν αυτές που θα τη μετέτρεπαν σε ένα καθαρά εκτελεστικό όργανο.
Άρα νομίζω ο συνδυασμός των τριών αυτών διαστάσεων του θέματος με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει ούτε νομικό, ούτε κάποιου άλλου είδους πρόβλημα για τη συμμετοχή της κ. Χαριτάτου στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Λ.Μ.: Νομίζω το κάλυψε ο κ. Νταής. Η κ. Χαριτάτου ανέλαβε αρμοδιότητες στις 19 Νοεμβρίου 2019, και ήδη είχε παραιτηθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας που αναφέρατε 1η Νοεμβρίου 2019. Άλλη ερώτηση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω για το θέμα του οργανισμού.
Λ.Μ.: Είπα προηγουμένως ότι η κ. Χατζηπέτρου υπέβαλε ως όφειλε, γιατί αυτό λέει ο νόμος και η διαδικασία, το σχέδιο το οποίο εκπονήθηκε μετά από έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου στο Υπουργείου Πολιτισμού, 14/02. Από εκεί και πέρα, το σχέδιο αυτό θα τύχει της σχετικής διαβούλευσης με τους εργαζόμενους και θα προχωρήσει. Είμαστε σε αυτό το στάδιο.
Π.Ν.: Να διευκρινίσω κάτι. Τα υπόλοιπα που ανέφερα αφορούν καταστατικά κείμενα που έπονται του οργανισμού. Δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να προχωρήσει ο οργανισμός. Ο οργανισμός θα προχωρήσει, και αμέσως μόλις προχωρήσει και γίνει νόμος του κράτους, θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε και σε κάποια άλλα θεσμικά κείμενα συμπληρωματικά του οργανισμού, για την καλύτερη λειτουργία του φορέα.
Α.Χ.: Αν μπορώ να προσθέσω, αυτό που κατατέθηκε, ήταν η διάρθρωση υπηρεσιών, που είναι πολύ αναλυτικό κείμενο και ουσιαστικά έρχεται να βάλει την πρώτη, τη βάση, για τη μετεξέλιξη ενός καινούριου νόμου, το οποίο βεβαίως, εκτός από διάρθρωση υπηρεσιών περιλαμβάνει σκοπούς, περιλαμβάνει αντικείμενο, περιλαμβάνει πολύ ευρύτερα πράγματα.
Αυτό που είχε παρατηρηθεί και μας είχε ζητηθεί και ήταν δέσμευσή μας από την αρχή στην Υπουργό, ήταν σε έναν οργανισμό ο οποίος έχει πολύ μεγάλη υποστελέχωση και έχει μια πολύ παλιά διάρθρωση Υπηρεσιών, η οποία δεν προβλέπει καν, ας πούμε, θέσεις πληροφορικής, δεν προβλέπει αυτονομία των πολιτιστικών, δεν προβλέπει θέσεις marketing, δεν προβλέπει τίποτα από όλα αυτά, να γίνει, να εκπονηθεί μία μελέτη, όπερ και έγινε, που πήρε την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου, που έχει μία σύγχρονη ματιά όσον αφορά τη διάρθρωση των Υπηρεσιών, δηλαδή πώς μπορεί να είναι ένα οργανόγραμμα ενός σύγχρονου φορέα, που καλείται να καλύψει τα θέματα αυτά.
Λ.Μ.: Αυτή τη στιγμή, όπως σας είπα, στο πλαίσιο ενός Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, εξαντλούνται όλες οι δυνατότητες που παρέχει το θεσμικό πλαίσιο για μια ευέλικτη διαχείριση και διοίκηση. Πάντοτε, το επαναλαμβάνω για να είναι σαφές και κατανοητό, στο πλαίσιο ενός Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.
Υπάρχουν δυνατότητες και γι' αυτό θα πάρει την μορφή νόμου, η συγκεκριμένη διάρθρωση, το συγκεκριμένο οργανόγραμμα, που εξασφαλίζουν ευελιξία σε θέματα προσωπικού και ευελιξία σε θέματα οικονομικών ενεργειών. Αυτό είναι που θέλουμε να δώσουμε στο Ταμείο Αρχαιολογικών πόρων, την δυνατότητα να έχει μεν ένα εμπορικό και οικονομικό χαρακτήρα, χωρίς όμως να χάνει την επιστημονική του υπόσταση και τις ποιοτικές του προδιαγραφές. Όταν λέω επιστημονική υπόσταση, ένα παράδειγμα, είναι οι εκδόσεις του, οι οποίες έχουν αυστηρά επιστημονικό χαρακτήρα και όταν λέω ποιότητα εννοώ για παράδειγμα την ποιότητα των αντιγράφων που κατά γενική ομολογία δεν έχουν καμία σχέση με τα αντίγραφα τα οποία πωλούνται στην αγορά χωρίς την πιστοποίηση του Ταμείου Αρχαιολογικών πόρων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη αλλαγή φρουράς γίνεται σε μια κομβική στιγμή για το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου, θα μπορούσατε να μας δώσετε μια εικόνα ποια είναι αυτή, τι θα γίνει από εδώ και πέρα δηλαδή από 1ης Απριλίου που ξεκινάει ουσιαστικά η τουριστική περίοδος; Πόσα πωλητήρια εκτιμάτε ότι θα έχουμε ανοιχτά, αν αυτά θα είναι επαρκώς εξοπλισμένα με αρκετά αντικείμενα προς πώληση και πόσα αναψυκτήρια θα είναι ανοιχτά ώστε να υποδεχτούμε τους πρώτους επισκέπτες; Ευχαριστώ.
Α.Χ.: Να πάμε με την βάση. Ξεκινάμε από τα αναψυκτήρια, έχουμε 20 εν λειτουργία και έχουνε δημοπρατηθεί άλλα 15. Γνωρίζω ότι τρεις από τους δεκαπέντε διαγωνισμούς έχουνε προβεί άγονοι. Αυτοί της Βεργίνας, της Δωδώνης, και της Ρόδου. Αυτό δεν σημαίνει όμως, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούνε να προχωρήσουν με την φαρέτρα των επιλογών που μας δίνει και επικαιροποιημένα μάλιστα ο νομοθέτης. Άρα στα 20 προσθέτουμε τα 15 και νομίζω ότι είναι ένας ικανός αριθμός, θα τολμούσα να πω κοντά στο διπλάσιο απ' ότι ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Σ' αυτό το μοτίβο όμως, η συζήτηση τουλάχιστον και η διαβεβαίωση που έχω πάρει εγώ από την Υπουργό είναι ότι θα συνεχιστεί βεβαίως και στα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά τώρα τα πωλητήρια, τα πωλητήρια επί χρόνια και τώρα εκ του άλλου καπέλου μου θα σας πω, ως οικονομικός, είναι πάνω από δέκα χρόνια που τα πωλητήρια κυμαίνονται σε αυτούς τους χαμηλούς για την χώρα, σε αυτές τις χαμηλές πωλήσεις. Δηλαδή ποτέ δεν έχουμε πουλήσει πάνω από 3.500.000,00€ ετησίως στο ΤΑΠ. Οι πωλήσεις μας εδώ και δέκα χρόνια, είναι σ' αυτά τα επίπεδα. Ούτε πολύ χαμηλότερα, ούτε πολύ υψηλότερα. Σημαίνει λοιπόν ότι πρέπει να γίνει μια δομική αλλαγή, κόσμος υπάρχει, εννοώ εργαζόμενοι. Άρα αν η ερώτηση είναι αν θα ανοίξουν, φυσικά, βεβαίως θα ανοίξουν. Η επάρκεια των προϊόντων συνεχίζεται, εμπλουτίζεται, ξέρω ότι είναι σε φάση υλοποίησης και ψήφισης το νομοθετικό περίγραμμα για την παρακαταθήκη που πραγματικά θα δημιουργήσει μια πολύ διαφορετική δυναμική.
Κάπου είχα γράψει κιόλας, σε ένα έντυπο, ότι δεν μπορεί αν η βούληση μας είναι να πουλάμε ένα ευρώ σε 20.000.000 επισκέπτες, για να δημιουργήσεις δυναμική παραγωγής εσωτερικά στο Τ.Α.Π. 10.000.000,00€ ετησίως, είναι αδύνατον.
Πρέπει λοιπόν να διευρύνεις πάντοτε με κεντρικό στόχο το συγκριτικό σου πλεονέκτημα που είναι τα ακριβή αντίγραφα, και οι εκδόσεις που είναι το brand name ας πούμε του ΤΑΠ, αλλά πρέπει να εμπλουτιστεί με την νομοθετική αυτή ρύθμιση και να μπουν και τρίτοι εγκεκριμένοι με διαδικασία που προβλέπει η καινούρια ρύθμιση που θα προκύψει για να μπορέσει να έχει ικανό αριθμό πωλητέων.
Π.Ν.: Να προσθέσω απλώς ότι πέραν όλων όσων ειπώθηκαν, επειδή ένα μεγάλο μέρος των πωλητέων είναι προϊόντα καλλιτεχνικής δημιουργίας Ελλήνων παραγωγών, σκοπεύουμε αναζητώντας προφανώς και τις κατάλληλες νομικές γνωμοδοτήσεις και σ' αυτό το θέμα, να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του νόμου, ώστε να μπορούμε να προμηθευτούμε τέτοια προϊόντα καλλιτεχνικής δημιουργίας άμεσα τα οποία βεβαίως θα είναι άμεσα προς διάθεση από τα πωλητήρια του ΤΑΠΑ αμέσως μόλις αποκτηθούν από το Ταμείο.
Λ.Μ.: Τα πωλητήρια από ένα παράδειγμα το οποίο θα σας πω αμέσως μετά, δεν είναι μόνο θέμα προϊόντων -προφανώς πρέπει να 'χεις προϊόντα για να πουλάς- αλλά είναι και τι εικόνα δημιουργείς σ' αυτόν που μπαίνει στο πωλητήριο για ν' αγοράσει. Θα σας πω κάτι πάρα πολύ απλό. Τις τελευταίες μέρες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο το γεγονός ότι το πωλητήριο κατά κάποιο τρόπο αναδιοργανώθηκε χωρίς ν' αυξηθούν τα πωλητέα μέσα από διαφορετικό στήσιμο των προϊόντων, έχω και τα νούμερα στο γραφείο μου αν θέλετε να σας τα δώσω, διπλασίασε τις πωλήσεις κάθε μέρα. Το διαφορετικό στήσιμο. Διότι είναι η ψυχολογία του αγοραστή. Βεβαίως όταν μπαίνεις κάπου και βλέπεις βιβλία πίσω από βιτρίνες, χειρόγραφες τιμές επάνω, χειρόγραφες, δηλαδή πράγματα τα οποία δείχνουν μια ένδεια και μια κακή αισθητική, προφανώς ο αγοραστής αποθαρρύνεται, φεύγει. Εάν τα ίδια πράγματα τα στήσεις με διαφορετικό τρόπο, έχουμε το παράδειγμα με συγκεκριμένα νούμερα πως από το καινούριο στήσιμο διπλασιάστηκαν οι πωλήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν κάποιες υποθέσεις που διερευνώνται από το ΤΑΠΑ και είναι η γνωστή υπόθεση της μεταφορικής. Ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποια εξέλιξη σ' αυτή την υπόθεση.
Α.Χ.: Έχουμε μεταφορική εδώ και δυο τρεις μήνες πια. Δύο μεταφορικές για Αθήνα και εκτός. Ήταν πολύ σοβαρό πρόβλημα, λύθηκε. Μπαίνει το νερό στ' αυλάκι, εντάξει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα αναψυκτήρια που θα λειτουργήσουν σε σύνολο πόσων ανά την Ελλάδα;
Α.Χ.: Είπαμε απ' τα 15 που προκηρύχθηκαν τα 3 είναι άγονα. Άρα θα λειτουργήσουν με άλλη μεθόδευση αλλά θα λειτουργήσουν. Το σύνολο που ξέρουμε στα χαρτιά, το τονίζω, είναι 75. Γιατί το λέω: γιατί δεν είναι όλα σε καλή κατάσταση. Όταν έγινε το πρόγραμμα αξιοποίησης ξεκινήσαμε με 20. Χάθηκαν τα 5 στη συνέχεια. Κάποια είχανε δομικά προβλήματα δηλαδή έχουμε στις Μυκήνες έχει πρόβλημα η στέγη. Θα πάρει κάποιους μήνες να διορθωθεί. Σε κάποιους άλλους χώρους υπάρχουν σοβαρά θέματα του κτίσματος της φέρουσας κατασκευής. Αυτό δεν μπορεί να γίνει απ' τη μια μέρα στην άλλη. On paper λοιπόν στα χαρτιά έχουμε ότι είναι 75 το σύνολο αυτών που έχουν παραχωρηθεί απ' το Υπουργείο Πολιτισμού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε λειτουργία και τα άλλα 15.
Π.Ν.: Να συμπληρώσω ότι βεβαίως είναι έτσι, αυτή είναι η κατάσταση που περιέγραψε η κ. Χατζηπέτρου, και σ' αυτό που ακούστηκε πιο πριν ότι θα πάμε στην δεύτερη φάση αξιοποίησης και άλλων αναψυκτηρίων, τα προβλήματα είναι αυτά, είναι γνωστά, θα πρέπει να επιλυθούν κατασκευαστικά. Χρήματα υπάρχουν, δεν είναι θέμα χρημάτων. Πρέπει να τρέξουμε με τις τεχνικές υπηρεσίες του ταμείου και τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και τις διαδικασίες βεβαίως τις χρονοβόρες ώστε στην δεύτερη φάση αξιοποίησης των αναψυκτηρίων να φτάσουμε σ' έναν αριθμό πολύ μεγαλύτερο απ' ότι έχουμε τώρα. Προφανώς δεν μπορούμε να σας πούμε τώρα τον στόχο. Θα τον πούμε όταν έρθει η ώρα.
Λ.Μ.: Θέλω να σας πω ότι έγινε μια δουλειά, η οποία δεν είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια, όταν εντοπίστηκαν και αναψυκτήρια τα οποία δεν αντιστοιχούσαν σε αρχαιολογικούς χώρους. Μέσα στα 75 δηλαδή, που είπε η κ. Χατζηπέτρου, υπάρχουν και αναψυκτήρια τα οποία λειτουργούσαν ως «αναψυκτήρια» χωρίς να υπάρχει αρχαιολογικός χώρος. Για παράδειγμα αυτό είναι μέσα στα 75. Για παράδειγμα στον Κολωνό. Υπάρχει καταγεγραμμένο ένα αναψυκτήριο, το οποίο λέει είναι του ΤΑΠΑ. Προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη έξι μήνες. Δεν υπάρχει αρχαιολογικός χώρος στον Κολωνό.
Α.Χ.: Εμείς το λειτουργούσαμε και παίρναμε έσοδα. Έχετε απόλυτο δίκιο.
Λ.Μ.: Γενικά το γεγονός ότι δεν υπήρχαν συστήματα ψηφιακά στα οποία να καταγράφονται και να αποτυπώνονται και ιδιοκτησίες και έσοδα κ.λπ. αυτό έχει δημιουργήσει ποικίλα προβλήματα, τα οποία είμαστε σε μία φάση που προσπαθούμε να ξεμπλέξουμε.
Α.Χ.: Να δώσω ένα παράδειγμα δηλαδή, ότι το γεγονός ότι δεν υπήρχε διπλογραφικό σύστημα σημαίνει ότι το εξής απλό. Ότι ενώ είχε σύμβαση με τον κ. τάδε στη Ρόδο, ότι του νοικιάζεις ένα σπίτι, αν αυτό δεν είναι ποτέ καταγεγραμμένο πότε βλέπεις ότι υπάρχει καν εκτός από τους χιλιάδες φακέλους που είχαμε και τα χαρτιά; Όταν μπαίνουν τα χρήματα στην τράπεζα. Άρα το ΤΑΠ λειτουργεί, όπως παραδοσιακά το Δημόσιο, σε επίπεδο ταμειακής συναλλαγής ενώ είναι ένας φορέας ο οποίος ασκεί δραστηριότητα και έχει συμβασιοποιημένες υποχρεώσεις, τις οποίες τώρα βάλαμε σε ένα ERP. Άρα κάθε μήνα φανταστείτε ότι όταν υπάρχει μία σύμβαση θα γράφεται ότι η Αθηνά η Χατζηπέτρου χρωστάει 200,00€.
Μπορεί να μπουν στην τράπεζα, μπορεί και να μην μπουν. Θα το έχεις όμως καταγεγραμμένο, θα μπορεί να το ζητήσει ο κ. Νταής να πει φέρτε μου ποια είναι τα ανείσπρακτα. Δεν θα κυνηγάει… δεν θα ανοίγει συρτάρια από εδώ και από εκεί να βρίσκει χαρτί και να ζητάει μετά άλλους πέντε αν μπήκαν σε statement τράπεζας και σε ποια τράπεζα ή τι δεν έχει βρεθεί. Η εξέλιξη δηλαδή, που μπήκε σε διαδικασία εδώ και αρκετό καιρό, θα δίνει καρπούς συν τω χρόνω.
Λ.Μ.: Αυτό το οποίο θέλω να συμπληρώσω, είναι ότι από τα αναψυκτήρια όπως και στα πωλητήρια, όπως και στα εισιτήρια, λέμε μεν νούμερα, λέμε ότι έχουμε 200 αρχαιολογικούς χώρους για παράδειγμα, όμως πρέπει να είναι σαφές ότι το 95% των εισπράξεων μπορεί να προέρχεται από 30 χώρους. Το ίδιο αφορά τα πωλητήρια, το ίδιο αφορά τα αναψυκτήρια. Το θέμα δεν είναι εάν από τα 75 αναψυκτήρια λειτουργούν τα 75. Είναι ποια λειτουργούν. Διότι από αυτά συγκεκριμένα, παράδειγμα η Αρχαία Ολυμπία, οι Δελφοί, είναι αυτά τα οποία θα σου δώσουν το μεγάλο έσοδο.
Επίσης, τα πράγματα θα είχαν προχωρήσει πολύ περισσότερο εάν στο παρελθόν, στο πολύ πρόσφατο παρελθόν υπήρχε ένας έλεγχος το ποιος πληρώνει τι στα αναψυκτήρια. Ήδη έχει γίνει καταλογισμός από ανείσπρακτα ενοίκια, το είπε η κ. Χατζηπέτρου προηγουμένως, 650.000,00. Από ανείσπρακτα ενοίκια. Το ίδιο έχει συμβεί και με ακίνητα της Ρόδου. Έχει γίνει επίσης καταλογισμός της τάξεως των 580.000,00. Δηλαδή, εδώ αυτό το οποίο φαίνεται είναι ότι έλειπαν βασικά εργαλεία. Αυτά τα εργαλεία είναι που επιδιώξαμε… επιδίωξε η κ. Χατζηπέτρου να δημιουργήσει. Αυτά τα εργαλεία είναι αυτά τα οποία ο κ. Νταής όχι απλώς θα χρησιμοποιήσει αλλά θα εξελίξει, για να μπορέσει ακόμα και το μικρό πωλητήριο ή το πολύ μικρό αναψυκτήριο πολύ γρήγορα να λειτουργήσει και να αποδώσει αυτό που μπορεί να αποδώσει. Αλλά μιλώντας για οικονομικά μεγέθη το τονίζω, οι εισπράξεις προέρχονται από συγκεκριμένους χώρους, συγκεκριμένα μουσεία, συγκεκριμένα αναψυκτήρια, συγκεκριμένα πωλητήρια.
Π.Ν.: Να συμπληρώσω ότι ναι, δεν είναι τυχαίο, άλλωστε ότι αναψυκτήρια σε κάποιους χώρους είχαν μείνει χρόνια κλειστά. Μπορεί να είχαν γίνει προσπάθειες αλλά η αγορά να μην ανταποκρίνεται διότι πιστεύει ότι δεν υπάρχει εύλογο ποσοστό κέρδους σε αυτά τα αναψυκτήρια. Άρα, τα αναψυκτήρια πάνε πακέτο να μου επιτραπεί η έκφραση και με μια γενικότερη αναβάθμιση ενός συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου. Δεν μπορεί να έχουμε ένα αναψυκτήριο που λειτουργεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές σε ένα αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος έχει προβλήματα πρόσβασης, ανάδειξης κ.λ.π.
Τα δεύτερο που θέλω να προσθέσω είναι ότι όντως με αυτά τα εργαλεία στην πλήρη τους ανάπτυξη που θα επέλθει στο επόμενο διάστημα, γιατί ακόμα είναι σε μία φάση πιλοτικής λειτουργίας. Θα μπορέσουμε να έχουμε εικόνα και των οικονομικών μεγεθών, των οφειλών κ.λ.π. αλλά να επαναλάβω κάτι το οποίο θεωρώ εξίσου σημαντικό. Ότι δεν είναι η μόνη υποχρέωση των ιδιωτών που λειτουργούν τα αναψυκτήρια να δίνουν το ενοίκιο στο ΤΑΠΑ. Έχουν υποχρέωση να τα λειτουργούν με συγκεκριμένες προδιαγραφές και να παρέχουν συγκεκριμένο επίπεδο ποιότητας στους επισκέπτες. Είναι και αυτό κάτι που επίσης θα το δούμε, ώστε να διασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία και την αναβάθμιση της παροχής των υπηρεσιών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιας και είμαστε έτσι σε μια φάση απολογισμού και αποχαιρετούμε την κ. Χατζηπέτρου και σίγουρα όλους μας απασχολούν περισσότερο τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια, αλλά θα θέλατε να μας δώσετε και εσείς μια εικόνα του τι συμβαίνει με τις απαλλοτριώσεις; Πριν πολλά χρόνια ξέραμε ότι υπήρχαν πολλές εκκρεμότητες κ.λ.π. Κάποια στιγμή αυτό το πράγμα είχε σταματήσει. Τώρα ποια είναι η εικόνα που έχετε; Δηλαδή, είναι πολλά τα χρεωστούμενα, υπάρχει μια ροή; Σε τι φάση είμαστε;
Α.Χ.: Αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις νομίζω ταυτιζόμαστε με την Υπουργό. Η θέση μας είναι ότι είναι μια διαδικασία, η οποία είναι μόνο η ουρά της στο ΤΑΠ. Είναι μόνο η εκταμίευση, η οποία έχει και κανόνες. Ο κανόνας λοιπόν ποιος είναι; Δεν είναι αν έχει λεφτά το ΤΑΠ γιατί φροντίζουμε και κάνουμε αναθεωρήσεις προϋπολογισμού για να έχουμε λεφτά. Ο κανόνας λοιπόν είναι να έχει τελεσιδικήσει. Όταν έχουμε λοιπόν απόφαση τελεσίδικη, αποζημιώνουμε την απαλλοτρίωση. Είναι όλο αυτό και ξέρετε δεν είναι μόνο η απαλλοτρίωση, είναι και η αποζημίωση χρήσης.
Αυτές λοιπόν οι δύο έννοιες ταλαιπωρούν τον Έλληνα πολίτη, έχουν πολύ βαριές διαδικασίες νομικές. Πολλές φορές ο κακόπιστος Έλληνας πολίτης προσπαθεί να το εκμεταλλευτεί, ο καλόπιστος ταλαιπωρείται. Νομίζω ότι είναι ένα σημείο που το υπουργείο το κοιτάζει συνεχώς, το αναθεωρεί συνεχώς και που δεν υπάρχουν τα προβλήματα που υπήρχαν αλλά το κυριότερο είναι ότι το ΤΑΠ δεν έχει και πρωτεύοντα ρόλο. Το ΤΑΠ έχει το ρόλο της εκταμίευσης. Δεν κάνει καμία άλλη ουσιαστικά αυτά που λέμε… δεν παρέχει αξία στη διαδικασία της αποζημίωσης παρά μόνο την εκταμίευση.
Λ.Μ.: Δεν υπάρχουν εκκρεμότητες. Είναι πολιτικές, οι οποίες έχουν ξεκινήσει από το 2005-2006. Σταδιακά έχουν αποδώσει αυτά τα πράγματα. Και οι λιγότερες απαλλοτριώσεις που περνάνε από το Συμβούλιο, και πολύ μεγαλύτερη προσοχή στο τι απαλλοτριώνουμε. Είναι μία διαδικασία χρόνων, η οποία έχει οδηγήσει στο να μην υπάρχουν τα οξυμένα προβλήματα που υπήρχαν το 1999, το 2000 που υπήρχε πολύ μεγάλη πίεση. Σε κάθε περίπτωση το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων έχει την δεξαμενή των πόρων, που όταν πρέπει να πληρώσει πληρώνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση στην κ. Χατζηπέτρου. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβατε είχαμε καταλάβει ότι πιστεύετε στο Ταμείο, ότι έχετε επενδύσει σε αυτό, ότι θέλετε να τονίσετε τη δυναμική του όπως είπατε και τώρα. Αναρωτιέμαι λοιπόν μέσα από ποια διαδικασία και σκέψη πήρατε την απόφαση να κάνετε αυτή τη μετάβαση και μάλιστα σε αυτή την κρίσιμη χρονική στιγμή για τα Ταμείο, που και προφανώς κάποια πράγματα είχα αρχίσει να σχηματοποιούνται και μπαίνουμε και στην τουριστική περίοδο;
Α.Χ.: Πρώτα από όλα, όταν μπαίνεις στην τουριστική περίοδο είναι πια αργά για να κάνεις κάτι. Νομίζω ότι πρέπει να έχει γίνει πιο πριν. Πώς έγινε τώρα; Υπέβαλα την παραίτηση μου στην υπουργό, γιατί η Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας επέλεξε ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, εμένα γιατί ήμουν ήδη στην Αναπτυξιακή Τράπεζα από τον Οκτώβριο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, για τη θέση του Προέδρου και της Διευθύνουσας Συμβούλου της Τράπεζας. Για μένα ήταν μια ύψιστη τιμή προς το πρόσωπο μου και την επαγγελματική μου διαδρομή. Το ξέρετε όλοι ότι είμαι οικονομολόγος. Κάποιοι μάλιστα όταν είχα πρωτοαναλάβει το είχαν επισημάνει έτσι αρκετά έντονα. Το σχέδιο του Πρωθυπουργού για το ρόλο που καλείται να διαδραματίσει στην πραγματική οικονομία η Τράπεζα είναι φιλόδοξο, δύσκολο και εθνικά αναγκαίο.
Άρα για μένα η ανάληψη της Διοίκησης της Τράπεζας είναι μια πρόκληση που ουδείς και μεταξύ αυτών και εγώ έχει δικαίωμα να αρνηθεί σε αυτή τη συγκυρία. Η μέχρι σήμερα μάλιστα επαγγελματική μου εμπειρία, οι προσλαμβάνουσες παραστάσεις μου από το εξωτερικό και κυρίως το σχέδιο που έχει εκπονήσει η Κυβέρνηση για την αναγέννηση της μεσαίας τάξης στην Ελλάδα με οδήγησαν σε μία δύσκολη απόφαση. Αυτή να εγκαταλείψω ένα χώρο που αγαπώ, το χώρο του Πολιτισμού και να αγωνιστώ σε ένα χώρο που γνωρίζω καλά και έχω αγωνιστεί χρόνια, άρα προφανώς τον αγαπώ και αισθάνομαι έτσι πολύ οικεία. Αυτή ήταν η απόφαση, σας το λέω έτσι με πολύ μεγάλη ανάλυση πως ακριβώς έγινε.
Λ.Μ.: …άλλωστε η μετάβαση δεν θα μπορούσε να είναι ούτε πιο ομαλή ούτε πιο άμεση. Όπως ξέρετε, την ημέρα που υπέβαλε η κ. Χατζηπέτρου την παραίτηση της, η οποία ήταν προχτές… ήταν την προηγούμενη… στις 25 ή στις 26 νομίζω δημοσιεύτηκε και ο διορισμός του κ. Νταή, ακριβώς επειδή το Ταμείο πρέπει να προχωρήσει αυτή τη στιγμή. Έχει αποκτήσει δυναμική, έχουν γίνει πολλά πράγματα. Μένουν πάρα πολλά να μείνουν, δεν έπρεπε να υπάρξει κενό, για αυτό και προχωρήσαμε στην αντικατάσταση χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα ούτε στο χρόνο ούτε με άλλες αλλαγές διότι το Διοικητικό Συμβούλιο είναι συγκεκριμένο. Το Διοικητικό Συμβούλιο δεν έχει κανένα λόγο να αλλάξει. Ο κ. Νταής άλλωστε τους περισσότερους τους γνωρίζει από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, οπότε δεν υπάρχει… Στην ουσία είναι μια μετάβαση που ομαλότερη δεν θα μπορούσε να γίνει.