Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Σελίδες τοποθεσίας


Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνας Μενδώνη

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλή σας μέρα. Ευχαριστούμε πολύ που είστε εδώ. Είχαμε πει την τελευταία φορά που είχαμε βρεθεί ότι στην επόμενη συνάντησή μας θα συζητούσαμε εκτός από τα άλλα θέματα, το θέμα της Ελευσίνας-Πολιτιστική Πρωτεύουσα του 2021 και όχι πλέον το πού βρισκόμαστε, γιατί το πού βρισκόμαστε, τελειώνει εδώ. Άρα αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει, είναι να πούμε τι κάναμε και τι κάνουμε με τη νέα Δημοτική Αρχή, και θα σας συστήσω τον κ. Δήμαρχο, τον κ. Οικονόμου, ο οποίος είναι ο νέος Δήμαρχος, ο Αντιδήμαρχος ο κ. Λιάσκος, αρμόδιος για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα και βλέπετε στο τραπέζι την κ. Δέσποινα Γερουλάνου, την ξέρετε οι περισσότεροι, δεν ξέρω αν ξέρετε τον κ. Γιάννη Εριφυλλίδη, οι οποίοι είναι πλέον, η Πρόεδρος, η κ. Γερουλάνου και Αντιπρόεδρος ο κ. Εριφυλλίδης του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρείας Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ελευσίνας 2021.

Να τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όπως σας είχαμε ήδη πει και ο κ. Γιατρομανωλάκης και εγώ, η Πολιτιστική Πρωτεύουσα είχε τύχει της αξιολόγησης μίας ανεξάρτητης επιτροπής εμπειρογνωμόνων του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Είναι Ευρωπαίοι εμπειρογνώμονες οι οποίοι είχαν έρθει στο παρελθόν, ήρθαν και πολύ πρόσφατα και τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2019 και έχουν συντάξει τα πορίσματά τους για την κατάσταση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.

Εγώ θα περιοριστώ μόνο στην ανάγνωση, για να μην θεωρηθεί ότι κάτι παρερμηνεύεται, από την επίσημη μετάφραση του Υπουργείου Εξωτερικών, μερικών σημείων. Λέει η έκθεση του Σεπτεμβρίου, «Το πρόγραμμα Ελευσίνα 2012 αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στη δομή διακυβέρνησής του [...]» διοίκησής του εννοεί, «[...] στην εσωτερική διαχείριση, στην ανάπτυξη προγραμμάτων, στην επικοινωνιακή στρατηγική και στη γενική διαχείριση του χρόνου. Βλέπουμε σοβαρό κίνδυνο να μην πετύχει η Ελευσίνα το 2021 τα υψηλά πρότυπα που απαιτούνται από μία Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και με σοβαρές συνέπειες για τη φήμη της πόλης της Ελευσίνας, της Ελλάδας και της επωνυμίας "Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης". Η κατάσταση αυτή είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, επειδή έχουν απομείνει μόνο 15 μήνες έως το άνοιγμα του έτους της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Τόσο ο Δήμαρχος, όσο και το Υπουργείο Πολιτισμού, γνωρίζουν τους κινδύνους που ενέχει η μη επιτυχία του σχεδίου Ελευσίνα 2021, και έχουν επιδείξει τη δέσμευσή τους να ενεργήσουν γρήγορα, αφού λάβουν την έκθεσή μας να επιφέρουν όλες τις απαραίτητες αλλαγές για να σώσουν το έργο από την αδυναμία να ανταποκριθεί στα υψηλά πρότυπα που απαιτούνται από την πόλη, την Ελλάδα και την επωνυμία Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης».

Δεν θα διαβάσω περισσότερο. Αυτό είναι από την εισαγωγή της τελευταίας έκθεσης των Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων. Επομένως, η κατάσταση θα είναι εκεί. Η νέα Δημοτική Αρχή όπως ξέρετε, ανέλαβε μόλις τον Σεπτέμβρη, από 1η Σεπτεμβρίου του 2019.

Ήδη είχε ξεκινήσει το Υπουργείο Πολιτισμού, και ο Γενικός Γραμματέας, ο κ. Γιατρομανωλάκης, και εγώ, συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή πριν την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων για να δούμε πώς μπορούμε με τον καλύτερο τρόπο να προλάβουμε τον χαμένο χρόνο. Αυτό το οποίο εμείς οφείλουμε να κάνουμε είναι να βάλουμε την Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα σε τροχιά επιτυχίας. Δεν έχουμε δικαίωμα, δεν έχουμε δυνατότητα να την αφήσουμε, να αφήσουμε την Ελευσίνα με όλη την ιστορικότητα στη μεγάλη διαχρονία, στη μεγάλη ιστορική διάρκεια που έχει και την κοινωνία της Ελευσίνας αβοήθητη και όχι ικανή να διοργανώσει με απόλυτη επιτυχία τον θεσμό, γι' αυτό και είχαμε πει αρκετά νωρίς, ότι ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού έχει αναλάβει, κατά τον προσφιλή μου τρόπο, Project Manager της Ελευσίνας Πολιτιστική Πρωτεύουσα.

Αυτό το οποίο κάναμε αμέσως, με την έγκριση του πρωθυπουργού και του Υπουργικού Συμβουλίου είναι ότι συστήσαμε Διυπουργική Επιτροπή για τον συντονισμό και την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης του θεσμού Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021 για την πόλη της Ελευσίνας. Η συγκρότηση της Διυπουργικής με τις αρμοδιότητές της και τα μέλη της δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως στις 7 Νοεμβρίου του 2019. Στην Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι από τα Υπουργεία Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Περιβάλλοντος, Υποδομών και Μεταφορών, Τουρισμού. Κατά περίπτωση συμμετέχουν άλλα υπουργεία όταν κρίνουμε ότι υπάρχουν θέματα καθώς και φορείς όπως ο ΕΟΤ, το Τεχνικό Επιμελητήριο, η Περιφέρεια Αττικής, κ.λ.π.

Η ανάγκη της Διυπουργικής ήταν επιβεβλημένη, προκειμένου να αντιμετωπιστούν γρήγορα, όπου χρειαστεί και με νομοθετική πρωτοβουλία, θέματα τα οποία μπορούν να απεμπλέξουν την αδυναμία, η οποία είναι αποτέλεσμα της χρόνιας ολιγωρίας. Από το 2016 που ανελήφθη η υποχρέωση της Ελευσίνας, από τον Νοέμβριο του 2016 μέχρι σήμερα, υπάρχει μία τεράστια αρρυθμία, επομένως η Διυπουργική Επιτροπή έχει την αρμοδιότητα να εισηγηθεί τα αναγκαία θεσμικά μέτρα, νομοθετικές πρωτοβουλίες, δηλαδή, για την επιτάχυνση των διαδικασιών, παρέχει συνδρομή στον Δήμο και διατυπώνει προτάσεις ως προς την υλοποίηση του προγράμματος των υποδομών και των καλλιτεχνικών δράσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, συντονίζει σε εθνικό περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο τον σχετικό σχεδιασμό και παρέχει όποτε απαιτείται, κατευθύνσεις προς τους θεσμικούς φορείς, ενώ εισηγείται τη λήψη διαρθρωτικών μέτρων όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο. Η πρώτη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής θα είναι στις 22 Νοεμβρίου. Η Διυπουργική προεδρεύεται από τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, τον οποίον αντικαθιστά ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού. Επομένως, αυτό είναι μία πρώτη πολύ ουσιαστική λύση και ενέργεια για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, τα οποία έχουν συσσωρευθεί.

Παράλληλα, ο Δήμος Ελευσίνας, ο οποίος είναι ο μοναδικός μέτοχος της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ελευσίνας», προχώρησε σε συγκρότηση του νέου 11μελούς Διοικητικού Συμβουλίου. Είναι το Διοικητικό Συμβούλιο, στο οποίο μόλις ανέφερα ότι προεδρεύει η κ. Γερουλάνου. Αντιπρόεδρος είναι ο κ. Εριφυλλίδης, Γραμματέας είναι ο κ. Δημήτρης Παπαγιάνναρος, ο οποίος είναι Δημοτικός Σύμβουλος από τη Συμπολίτευση. Μέλη είναι ο κ Νίκος Βιλιώτης, επίσης Δημοτικός Σύμβουλος από τη Συμπολίτευση, η κ. Δέσποινα Οικονόμου, Δημοτική Σύμβουλος από την Αντιπολίτευση, ο κ. Γιώργος Παπαγεωργόπουλος, Εκπρόσωπος της Περιφέρειας Αττικής, η κ. Μόνικα Τσιλιμπέρδη, η οποία είναι Διευθύντρια στη Γενική Διεύθυνση Σύγχρονου Πολιτισμού, είναι Διευθύντρια Ανάπτυξης στο Υπουργείο Πολιτισμού ως Εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού. Η κ. Ιωάννα Δρέττα, η οποία είναι μέλος, είναι CEO του Marketing Greece. Η κ. Δήμητρα Πιπιλή, ο κ. Φοίβος Σακαλής, μέλη και ο Διευθύνων Σύμβουλος, ακόμα δεν ξέρουμε ποιος θα είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος, γιατί αυτό θα είναι υποχρέωση του Διοικητικού Συμβουλίου να ορίσει, να βρει και να ορίσει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο.

Όπως βλέπετε, στο Διοικητικό Συμβούλιο συμμετέχουν άνθρωποι οι οποίοι είναι έμπειροι και στον χώρο του πολιτισμού και της πολιτιστικής διαχείρισης, στον χώρο του τουρισμού, της επικοινωνίας, του marketing, ώστε να δώσουν την προστιθέμενη αξία στο όλο εγχείρημα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.

Θεωρώ ότι ο τρόπος με τον οποίον ο Δήμος Ελευσινίων και ο Δήμαρχος προσωπικά κατέληξε στον διορισμό των συγκεκριμένων ανθρώπων, δείχνει πλέον και τη βούληση του Δήμου και δηλώνει την κατεύθυνση που έχει δώσει το Υπουργείο Πολιτισμού ώστε να υπάρξει ώθηση και σωστή Διοίκηση.

Όπως είπα, η θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου θα καθοριστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο. Όπως το ίδιο θα ισχύσει και για την καλλιτεχνική διεύθυνση. Αυτό λέει η διαδικασία, αυτό επιβάλλει ο νόμος.

Αυτό το οποίο έχει αναλάβει το Διοικητικό Συμβούλιο παρόλο που είναι δύο ημερών και επισήμως δεν έχει ακόμα αναλάβει καθήκοντα, ήδη έχει ξεκινήσει την επικοινωνία με πολιτιστικούς οργανισμούς, αλλά και μεμονωμένους καλλιτέχνες. Η επαφή αυτή πρέπει να σας πω ότι είχε παγώσει τον τελευταίο καιρό για διάφορους λόγους, ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι πολιτιστικές δυνατότητες των φορέων και των μεμονωμένων καλλιτεχνών, αλλά και να δουν αυτά τα οποία προβλέπονται στο Bid Book και τα οποία είναι δεσμευτικά πρέπει να πω. Ό,τι έχουμε καταθέσει στον φάκελο υποψηφιότητας είναι δεσμευτικά. Πώς οι δεσμεύσεις τις οποίες έχει αναλάβει η Πολιτιστική Πρωτεύουσα θα μπορέσουν να υλοποιηθούν.

Επίσης, μία από τις δουλειές που έχει να κάνει το Διοικητικό Συμβούλιο, είναι να βρει χορηγούς, με βάση όμως συγκεκριμένες ανάγκες και προτάσεις. Κανείς χορηγός δεν θα έρθει να δώσει χρήματα εάν δεν του πεις «θέλω πολύ συγκεκριμένα πράγματα τα οποία κοστολογούνται τόσο, τα οποία έχουν αρχή, μέση και τέλος». Αυτό μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει.

Επίσης, υπάρχει ένα οργανόγραμμα σε αυτήν την Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία, το οποίο προβλέπει συγκεκριμένες θέσεις οι οποίες πρέπει να πληρωθούν με τον καλύτερο τρόπο, είμαι σίγουρη, προκειμένου να μπορέσει η εταιρεία αυτή να λειτουργήσει και να φέρει σε πέρας το έργο της.

Θα πω για πολλοστή φορά, η διοργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, ανεξαρτήτως των πόλεων που έχουν αναλάβει τη διοργάνωση, είναι υπόθεση των τοπικών κοινωνιών και των Δήμων. Είναι, λοιπόν, δουλειά, του Δήμου Ελευσίνας, της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρείας της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, όμως έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα, το Υπουργείο και όλη η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να στηρίξει ακριβώς για να πετύχουμε αυτό το οποίο είπα από την αρχή.

Τώρα, υπάρχει το κεφάλαιο, το μεγάλο κεφάλαιο των υποδομών. Οι υποδομές αποτελούν αρμοδιότητα του Δήμου Ελευσίνας. Ο Δήμος στην προκειμένη περίπτωση, θα έχει την απαιτούμενη στήριξη από τη Διυπουργική Επιτροπή, για να προχωρήσει στις υποδομές, στην κατασκευή των υποδομών που είναι εφικτό να υλοποιηθούν στα χρονικά πλαίσια τα οποία έχουμε, με βάση πάντοτε τον φάκελο υποψηφιότητας.

Επίσης, το Υπουργείο Πολιτισμού όπως ξέρετε, έχει αναλάβει υπό την καθοδήγηση και τον συντονισμό του Γενικού Γραμματέα Πολιτισμού, του κ. Διδασκάλου, με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του, την αρμόδια Εφορεία Δυτικής Αττικής, τη Διεύθυνση Προϊστορικών-Κλασικών Αρχαιοτήτων και τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχείων Μνημείων, τα έργα τα οποία έχουν ξεκινήσει, με αργούς θα έλεγα ρυθμούς, αλλά ήδη εντείνονται, μέσα στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο της Ελευσίνας, ώστε αφενός μεν να υπάρχει το καλό πρόσωπο του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου, αφετέρου στον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο να μπορέσουν, να δημιουργηθούν δηλαδή εκείνες οι δυνατότητες που θα μπορέσουν να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις που θα κρίνει πλέον ο έχων την ευθύνη του καλλιτεχνικού προγράμματος ότι μπορούν να οργανωθούν μες στον αρχαιολογικό χώρο.

Δύο τελευταία σημεία για την Ελευσίνα, είναι ότι το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε δια της αρμόδιας Διεύθυνσης Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, να ετοιμάσει τον φάκελο της υποψηφιότητας αυτού του καταπληκτικού εθίμου που συμβαίνει στην Ελευσίνα, της Μεσοσπορίτισσας, και θα σας εξηγήσω τι είναι, αρχές του 2020 να κατατεθεί η υποψηφιότητα για τον εθνικό κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και το α' τρίμηνο του 2021 ο φάκελος αυτός να προωθηθεί για ένταξη του εθίμου της Μεσοσπορίτισσας στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Η Μεσοσπορίτισσα, είναι μία μικρή εκκλησία η οποία βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Όμως, την παραμονή των Εισοδίων της Θεοτόκου, δηλαδή τα Εισόδια της Θεοτόκου είναι 21 Νοεμβρίου, στις 20 Νοεμβρίου γίνεται ένα καταπληκτικό έθιμο, το οποίο στην πραγματικότητα είναι η αναβίωση του αντίστοιχου εθίμου της αρχαιότητας, όταν οι γυναίκες, με μεγάλα καλάθια, φτιάχνουν πομπή, τα καλάθια έχουν τους άρτους μέσα, έχουν ό,τι πρέπει να προσφέρει στη χριστιανική λατρεία κάποιος, στολισμένα όμως με λουλούδια. Και είναι ένα συγκλονιστικό έθιμο να βλέπει κανείς την αρτοκλασία να γίνεται πάνω στα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του χώρου του τελεστηρίου. Αυτό λοιπόν από μόνο του είναι μία τεράστια παράδοση. Εδώ και αν αποδεικνύεται η μεγάλη διαχρονία, η μακρά ιστορική διάρκεια ενός τόπου μοναδικού, συνδεδεμένου με τη λατρεία από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Το ένα λοιπόν επιπλέον στοιχείο που σας δίνω σήμερα είναι αυτό.

Και το δεύτερο είναι ότι, κάτι το οποίο το ήθελε ιδιαίτερα ο Δήμος και ο Δήμαρχος προσωπικά, η φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο να περάσει από την Ελευσίνα. Εχθές μου είπε ο κ. Καπράλος, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, ότι αυτό ήδη έκλεισε και η ολυμπιακή φλόγα θα περάσει από την Ελευσίνα. Αυτά για το κεφάλαιο Ελευσίνα. Είναι εδώ ο Γενικός Γραμματέας και όλοι πλέον οι υπεύθυνοι για να απαντήσουν αμέσως μετά σε ερωτήσεις σας.

Θα σας κάνω μία σύντομη ενημέρωση για 2-3 άλλα θέματα. Πολύ σύντομα σας λέω για το ταξίδι το οποίο κάναμε στην Κίνα ως μέρος της ελληνικής αποστολής, με επικεφαλής των Πρωθυπουργό, τον κ. Μητσοτάκη. Θα τα πούμε και όταν γυρίσω από το επόμενο ταξίδι μου στην Κίνα πιο εκτενώς, Εκεί είχα την ευκαιρία να συναντηθώ, εκτός από διευθυντές μουσείων στη Σαγκάη, και με τους αρμόδιους του Art Festival της Σαγκάης και δεδομένου ότι το 2021, όπως ήδη ακούσατε από τη διακήρυξη του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, χαρακτηρίστηκε ως Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού των δύο χωρών, ξεκινάμε αμέσως και οι θεσμοί οι πολιτιστικοί, δηλαδή το Φεστιβάλ, τα θέατρα κ.λ.π., ξεκινάνε αμέσως συνεννοήσεις σχετικές ώστε το 2021 να είναι ουσιαστική η παρουσία των ελληνικών πολιτιστικών θεσμών στη Σαγκάη και αντίστοιχα της Σαγκάης στην Αθήνα.

Στις 27 Νοεμβρίου το Πεκίνο θα φιλοξενήσει το 3ο Forum των Αρχαίων Πολιτισμών, το 1ο φιλοξενήθηκε στην Αθήνα το 2017, το 2ο στη Λα Παζ το 2018, το 3ο είναι στο Πεκίνο. Ο ίδιος ο Πρόεδρος της Κίνας δίνει ιδιαίτερη σημασία στη διοργάνωση αυτού του Forum. Ζήτησε να είναι σε επίπεδο Υπουργών Πολιτισμού. Θα πάω στο Πεκίνο. Η θεματική είναι ποικίλη. Οι σημαντικοί τους άξονες είναι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε συνδυασμό με τη βιώσιμη ανάπτυξη και η οικονομική της διάσταση. Ο δεύτερος μεγάλος άξονας είναι η πολιτιστική κληρονομιά και η κλιματική αλλαγή. Για τον δεύτερο άξονα ξέρετε πολύ καλά, γιατί τα έχουμε πει, ότι υπήρξε η πρωτοβουλία στον ΟΗΕ από την Ελληνική Κυβέρνηση και ότι το 2020 θα γίνει στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού, η σύνοδος των αρχηγών των κρατών-μελών για το ίδιο θέμα, δηλαδή τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής επί της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ενημερωτικά επίσης σας λέω ότι η μελέτη σκοπιμότητας για τη δημιουργία του πολιτιστικού πόλου Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και Μετσοβίου Πολυτεχνείου και ΑΚΡΟΠΟΛ έχει ανατεθεί. Οι Άγγλοι μελετητές, οι οποίοι ανέλαβαν να συντάξουν τη συγκεκριμένη μελέτη, ήδη αφιέρωσαν ένα τριήμερο, είδαν όλους τους αρμόδιους φορείς και πήραν συνεντεύξεις. Συντάσσεται αυτή τη στιγμή η μελέτη σκοπιμότητας και ελπίζω ότι μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα έχει παραδοθεί. Είναι το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει αυτό το μεγάλο έργο.

Πολύ σύντομα σας λέω για το Τατόι, ότι η μελέτη η οποία ανατέθηκε και την οποία παρακολουθεί ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού, ο κ. Διδασκάλου, για το ανάκτορο, οριστική μελέτη αρχιτεκτονική, ηλεκτρομηχανολογική και στατική, η οποία βγήκε στον αέρα στις 9 Σεπτεμβρίου, ολοκληρώθηκε. Έχουν υποβληθεί 8 υποψηφιότητες και η επιτροπή πλέον πρέπει να συνεδριάσει για να καταλήξει στον ανάδοχο. Πρόεδρος της επιτροπής είναι στέλεχος του Υπουργείου Υποδομών κατόπιν κληρώσεως.

Επίσης να σας πω ότι μέχρι το τέλος αυτού του μηνός θα έχει κλείσει και το θέμα της ανάθεσης μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, καθώς βρήκαμε το χορηγό. Είναι μία αρκετά ακριβή μελέτη και αυτή. Βρέθηκε ο χορηγός και για αυτή τη μελέτη, με στόχο το τέλος Φεβρουαρίου του 2020 Είναι μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για το Κτήμα Τατοΐου, το σύνολο του κτήματος, όχι της αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού, το σύνολο του κτήματος. Θα την κάνει μία μεγάλη εταιρεία. Θα τα πούμε αναλυτικά μόλις οριστικοποιήσει ο χορηγός τη συνεννόηση του. Θα ανακοινωθεί, όπως ανακοινώθηκε και η χορηγία για τον ανελκυστήρα και το φωτισμό της Ακρόπολης, επισήμως. Αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει στη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας είναι να δούμε από τη στιγμή που γίνουν τα έργα, πώς θα είναι εξασφαλισμένη η βιωσιμότητα όλου του κτήματος, της λειτουργίας του κτήματος. Εκτός από τον ιστορικό του πυρήνα και τα ιστορικά του κτήρια, υπάρχει όλο το κεφάλαιο του αγροτοδιατροφικού κομματιού και υπάρχει και το κεφάλαιο της αξιοποίησης του ξενοδοχείου και μια σειρά άλλων κτηρίων τα οποία πρέπει και αυτά να αναδειχθούν αναλόγως.

Σχετικά με τη Σαλαμίνα, είχα πει στην έναρξη του εορτασμού για τα 2.500 χρόνια από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και των Θερμοπυλών, ότι πέρα από τις άλλες εκδηλώσεις τις οποίες θα κάνει το Υπουργείο Πολιτισμού, τις εκθέσεις, τις εκδηλώσεις των φορέων κ.λ.π., ότι ο στόχος μας είναι να κάνουμε τουλάχιστον ένα έργο υποδομής σε κάθε περιοχή. Στην περίπτωση της Σπάρτης που εμπλέκεται λόγω του Λεωνίδα, έχουμε ήδη πει ότι σε συνεργασία με τον Δήμο Σπάρτης και με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Νιάρχου έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη μελέτη και αποκατάσταση του Παλαιού Αρχαιολογικού Μουσείου. Επομένως η υποδομή για τη Σπάρτη είναι δρομολογημένη.

Η υποδομή για τη Σαλαμίνα που κάτι οπωσδήποτε πρέπει και αυτή να αποκτήσει ένα πολιτιστικό πρόσωπο καλύτερο, είναι μία σειρά έργων τα οποία θα γίνουν στην Κυνόσουρα, σε χώρο που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.

Σας είναι γνωστός ο χώρος της Κυνόσουρας. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων, η Ναυμαχία έγινε στο στενό κομμάτι. Μένει να αποδειχθεί κάποια στιγμή με την έρευνα, με κάποια έρευνα που πρέπει να γίνει ενάλια εκεί, για να δούμε την πραγματική θέση της Ναυμαχίας. Είναι κάτι το οποίο δεν θα σας το πω τώρα, αλλά προσπαθούμε να το δρομολογήσουμε πώς θα γίνει αυτή η ενάλια, η υποθαλάσσια έρευνα στο σημείο εκείνο. Αλλά για να μην χάνουμε χρόνο, στην Κυνόσουρα υπάρχει ένα εγκαταλελειμμένο λατομείο, το οποίο επισκεφθήκαμε με τον Γενικό Γραμματέα και στελέχη του Υπουργείου το προηγούμενο Σάββατο.

Υπάρχει ο χώρος ενός εγκαταλελειμμένου λατομείου. Η αυτοψία έγινε μαζί με τον Δήμαρχο και με άλλα στελέχη της Δημοτικής Αρχής. Η σκέψη μας είναι λοιπόν στο χώρο του λατομείου να γίνει μία ανάπλαση, ώστε να δημιουργηθεί ένα υπαίθριο θέατρο που να μπορεί να φιλοξενήσει κάποιες εκδηλώσεις πολιτιστικές και στη συνέχεια, προχωρώντας στην Κυνόσουρα διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν κάποια ναυτικά οχυρά, στην άκρη-άκρη της Κυνόσουρας.

Η απόσταση ανάμεσα στο Θέατρο και στο συγκεκριμένο χώρο δεν είναι περισσότερη από 200μ.. Βλέπετε λοιπόν κάποια τσιμέντινα κουτιά. Το τσιμέντο έχει μπει για την προστασία των ίδιων των κτηρίων, των πετρόκτιστων κτηρίων. Ακριβώς αυτά τα τσιμέντα, οι τοίχοι που έχουν ανυψωθεί, είναι για την προστασία τους. Είναι πριν τον πόλεμο. Είναι κτήρια πριν τον πόλεμο. Αυτά έχουν εντοπιστεί, φαίνεται ότι και οι ντόπιοι δεν τα καλοξέρανε. Παρόλα αυτά, αυτά τα κτήρια έχουν αναφερθεί στη μελέτη που έχει κάνει το Πολυτεχνείο υπό τον κ. Μπελαβίλα. Έχουν κάνει ένα master, όχι master plan ακριβώς, αλλά μία μελέτη του πώς, μία πρόταση τι θα μπορούσε να γίνει στη Σαλαμίνα. Είναι ικανοί χώροι για να φιλοξενήσουν και εκδηλώσεις και εκθέσεις και ψηφιακές εκθέσεις, διότι κάποια στιγμή και τρισδιάστατες παρουσιάσεις για τη Ναυμαχία θα μπορούσαν να γίνουν και πρέπει να γίνουν.

Αυτούς λοιπόν τους χώρους ξεκινήσαμε τη διαδικασία μίας αποτύπωσης. προκειμένου μαζί με το θέατρο να δημιουργήσουν μία ουσιαστικά πολιτιστική υποδομή που θα φιλοξενεί γεγονότα και κάποιες μόνιμες δραστηριότητες του Δήμου Σαλαμίνας, προκειμένου και η Σαλαμίνα να αποκτήσει μία πολιτιστική υποδομή, γιατί να σκεφτεί κανείς ότι εκτός από το Αρχαιολογικό της Μουσείο, δεν έχει κάτι που να μπορεί να επιδείξει.

Δεν νομίζω ότι έχω αυτή τη φορά να πω κάτι άλλο. Οι Γενικοί Γραμματείς, εγώ, ο κ. Δήμαρχος αν θέλει, ο Αντιδήμαρχος, είναι στη διάθεσή σας για να απαντήσουμε σε ερωτήσεις.

Μένουν και οι Θερμοπύλες που πρέπει να πω. Αυτό θα σας το πω σε ένα μήνα. Στην επόμενη συνάντησή μας θα σας πω και για τις Θερμοπύλες, για την υποδομή των Θερμοπυλών.

Σχετικά Αρχεία:

Κατηγορία:

15;#Συνέντευξη Τύπου

Ημερομηνία Έκδοσης:

14/11/2019
 
Ημερολόγιο
Εκδηλώσεις
    ​​​​