Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε απάντηση των από 5/6 ισχυρισμών του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου Athenaeum, σχετικά με το Grand Prix Μαρία Κάλλας – Πιάνο σημειώνει τα εξής:
1. Η γραπτή απάντηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ προς το Καλλιτεχνικό κέντρο Athenaeum έχει ημερομηνία 30/5/2019 και Α.Π. 277229/5939/1592 και κοινοποιήθηκε προς το γραφείου Υπουργού με την ίδια ημερομηνία.
2. Στην απάντηση αναφέρεται ρητά ότι η υπηρεσία «ενημέρωσε το Κέντρο για τις ελλείψεις του φακέλου και διευκρίνισε ότι άνευ απαραίτητων στοιχείων, δεν μπορεί να γίνει αξιολόγηση και εισήγηση χρηματοδότησης και συνεπώς, άνευ αξιολόγησης δεν μπορεί να υπάρξει έγκριση.»
3. Μάλιστα, η υπηρεσία προχωρά και σε μια αναφορά των ποσών που έχουν δοθεί στο παρελθόν, καθώς «το 2014-15 που ο διαγωνισμός γινόταν με οικονομική ενίσχυση μέσω ΕΣΠΑ (με κωδικό MIS 470245 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική» (780.811,24€)), το ΥΠΠΟΑ με έκτακτη επιχορήγηση χρηματοδοτούσε τα βραβεία (το ύψος των οποίων δεν ήταν διαπραγματεύσιμο διότι είχε ήδη οριστεί από τον φορέα), επειδή δεν αποτελούσαν επιλέξιμη δαπάνη για το ΕΣΠΑ και ο διαγωνισμός διακινδύνευε τη φήμη του.» Επίσης αναφέρεται ότι «το 2017 μέσω Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΠΟΑ ο διαγωνισμός στηρίχθηκε οικονομικά μέσω ΠΔΕ ΣΑΕ01400008 με 195.000€ και επιπλέον συμπληρωματική επιχορήγηση 60.000€.»
4. Οι αυξομειώσεις των προϋπολογισμών των ποσών επιχορήγησης κατά τα προηγούμενα χρόνια καθώς και το φετινό αίτημα, που φτάνει στις 270 χιλιάδες ευρώ, ήταν φυσικό να απαιτήσουν διερεύνηση από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου, πολύ περισσότερο που κατά το παρελθόν υπήρξαν ματαιώσεις, πρωθύστερες ανακοινώσεις, αλλαγές ημερομηνιών κτλ, υποδηλώνοντας την αστάθεια της ίδιας της διοργάνωσης.
5. Σύμφωνα επίσης με το πλαίσιο εξέτασης των ΠΔΕ οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ ζήτησαν «επιχειρησιακό σχέδιο εκτενές, ανατροφοδότηση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού σχετικά με την πορεία των βραβευθέντων, πού τους έχει βοηθήσει ο διαγωνισμός στην καριέρα τους, το δίκτυο που ενδεχομένως δημιουργήθηκε, από πού παρατηρείται εύρος προέλευσης των υποψηφίων και τι δράσεις γίνονται για την επέκτασή του, αν υπάρχουν άλλα δρώμενα όπως μουσικά συνέδρια, κλπ.» Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι θεωρούμε σημαντικό το αίσθημα ευθύνης με το οποίο οι υπηρεσίες του υπουργείου αντιμετωπίζουν τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων στην συγκεκριμένη περίπτωση αλλά και γενικότερα, τα οποία, όπως μαρτυρά και το όνομά τους , αποτελούν επενδύσεις με απαιτητικά ποιοτικά κριτήρια και βιωσιμότητα, συχνά εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και εκτείνονται σε περισσότερα χρόνια. Εξ αυτού προκύπτει και η ανάγκη ενδελεχούς και απαιτητικής αξιολόγησης, καθώς και η αναζήτηση πρόσθετων στοιχείων, των οποίων η στάθμιση απαιτεί επαρκή χρόνο και αυξημένη προσοχή και ευθύνη.
6. Για τους παραπάνω λόγους άλλωστε εφιστάται η προσοχή και συστήνεται στους αιτούντες να μην προβαίνουν σε ενέργειες και ανάληψη υποχρεώσεων παρά μόνο εφόσον το πρόγραμμα που έχουν υποβάλει εγκριθεί. Πρόκειται για έναν απαράβατο όρο προκειμένου να μην δημιουργούνται λάθος εντυπώσεις και εκτίθενται, όπως στην προκειμένη περίπτωση με την αναγγελία του διαγωνισμού ενώ εκκρεμούσε η έγκριση.
7. Διευκρινίζεται ότι στις τηλεφωνικές επικοινωνίες με το Γραφείο Υπουργού η διευθύντρια του Καλλιτεχνικού κέντρου Athenaeum απαιτούσε πιεστικά την υπογραφή του ΠΔΕ και όχι συνάντηση με την Υπουργό, κάτι που δεν μπορούσε να εκπληρωθεί πριν η Υπουργός να έχει στα χέρια της την εισήγηση των Υπηρεσιών του Υπουργείου, η οποία κατατέθηκε στις 30-05-2019.
8. Τέλος, συνιστά ανακρίβεια το αναφερόμενο στην ανακοίνωση του Καλλιτεχνικού κέντρου Athenaeum ότι η Υπουργός Πολιτισμού αρνήθηκε να βάλει την τελική υπογραφή, διότι, σύμφωνα με το νόμο, πρώτα εξετάζονται τα αιτήματα από το αρμόδιο Υπουργείο, εν προκειμένω το Υπουργείο Πολιτισμού, και μετά προωθείται το αίτημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.