Performative (επιτελεστική) ανάγνωση
της Μήδειας (Ευριπίδη) - Φόνισσας (Παπαδιαμάντη)
με τη συμμετοχή ατόμων LGBTQ +
Από το Άτυπο στούντιο νεοΠοιητικής
Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας
Παρασκευή 10 Μαΐου στις 19:30
Το συγκεκριμένο επιτελεστικό συμβάν εντάσσεται στο πλαίσιο ενός γενικότερου project, που αφορά στη δημόσια παρουσία αποκλεισμένων κοινωνικών ομάδων (φυλακισμένοι, ψυχιατρικά ανένταχτοι, πρόσφυγες, Ρομά, LGBTQ +, κ.ά.). Ο στόχος μιας τέτοιας δημόσιας παρουσίας αποβλέπει στην αμοιβαία κατανόηση του εν γένει Άλλου.
Για αυτόν τον σκοπό, προτείνουμε ένα είδος Ποιητικής διαδικασίας, ένα εν γένει πεδίο παραγωγής έργου Τέχνης, όπου ετερογενείς θεσμοί («αποκλεισμού», «κανονικότητας»), να μπορούν να βρεθούν σε ένα κοινό και μη αφομοιωτικό πεδίο, που αποδέχεται τις διαφορές, όπως και μη ιεραρχημένο, αλλά ισότιμο μόνο με βάση τη λειτουργική διάταξη των ρόλων του ποιητικού κειμένου. Αυτό το πεδίο προσδιορίζεται από μια minimum παρουσίαση (performative ανάγνωση) ενός υψηλής και οικουμενικής Τέχνης θεατρικού κειμένου (αρχαίου ή νεότερου), που λαμβάνει χώρα σε ένα τόπο επίσης υψηλής και οικουμενικής Τέχνης (αρχαιολογικοί χώροι και σύγχρονοι δημόσιοι χώροι). Αυτού του τύπου η ποιητική διαδικασία μπορεί, ενδεχομένως, να πετύχει ένα μνημοτεχνικό ίχνος, ως έργου Τέχνης.
Η τραγωδία της Μήδειας δεν είναι απλώς μια σύγκρουση ανάμεσα στη «βαρβαρότητα» και τον «πολιτισμό». Είναι μια σύγκρουση, μια αντίσταση ανάμεσα στις κοινωνικές και πολιτισμικές επιτελεστικές διαδικασίες διαμόρφωσης σε όλο το φάσμα των φύλων (άνδρας-γυναίκα) στο πλαίσιο της άσκησης εξουσίας. Από μια σύγχρονη ματιά, είναι μια σύγκρουση ανάμεσα στην διευρυμένη πολλαπλότητα των φύλων που εμπεριέχει η Μήδεια στην αρχετυπική εκδοχή της, και των μορφών εξουσίας, από τις οποίες αποκλείεται η δυνατότητα ύπαρξης της πολυφωνίας αυτού του είδους.
Αν, λοιπόν, στη Μήδεια έχουμε να κάνουμε με τη μέγιστη οικουμενική εκδοχή αυτού του είδους της σύγκρουσης, στη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη έχουμε να κάνουμε με τις αντίστοιχες επιτελεστικές φόρμες, που παρουσιάζει η τοπική και ελάχιστη εκδοχή, πάνω στο ίδιο είδος οικουμενικής σύγκρουσης. Οι δύο εκδοχές, ενώ κινούνται παράλληλα, τέμνονται στο σημείο που αφορά τη σύγκρουση των μορφών εξουσίας και φύλου, τόσο διαχρονικά όσο και εξατομικευμένα σε κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο.
Μια πολυφωνική ανάγνωση των δύο κειμένων παρουσιάζεται σε δραματουργική επιμέλεια και σκηνοθεσία του Θέμη Θεοχάρογλου, στην οποία θα συμμετέχουν performers Drag show από την LGBTQ+ κοινότητα. Με αυτή τη μορφή, η performative ανάγνωση πραγματοποιεί μια συνάντηση/αναμέτρηση τόσο ανάμεσα στα κείμενα της Μήδειας του Ευριπίδη και της Φόνισσας του Παπαδιαμάντη, όσο και με την σύγχρονη πραγματικότητα.
Συντελεστές:
Concept - κείμενα - διαδικασίες επιτέλεσης: Φίλιππος Ωραιόπουλος
Δραματουργική επιμέλεια - Σκηνοθεσία: Θέμης Θεοχάρογλου
Παραγωγή: TooFarEast Productions
Συμμετέχουν οι Drag Queens: Holly Grace, Gorgina, Socrates, Mitsi Lou, Lala Kolopi
Σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων της Πόλης της Αθήνας.
Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας,
Πολυγνώτου 3.
10 Μαΐου,
Προσέλευση στις 19:30, Έναρξη στις 20:00.
Οι κρατήσεις ακυρώνονται στις 19:45.
Το συγκεκριμένο συμβάν είναι ενταγμένο στις ακόλουθες δράσεις της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, με προϊσταμένη την αρχαιολόγο και θεατρολόγο Πολυξένη Αδάμ Βελένη:
Πολιτιστικές συναντήσεις: κείμενα, χώροι, άνθρωποι.
Επιτελεστικές αναγνώσεις θεατρικών κειμένων σε αρχαιολογικούς χώρους και με τη συμμετοχή κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων, όπως έχουν προταθεί από το Άτυπο στούντιο νεοΠοιητικής:
1. Αρχαιολογικός χώρος Δήλου, Πέρσες, Μετανάστες-Πρόσφυγες
2. Λύκειο Αριστοτέλη, Αίας, Ψυχιατρικά αποκλεισμένοι
3. Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης+Δενδροπόταμος, Βάκχες, Σύλλογος Γυναικών Ρομά
Δενδροποτάμου
4. Ρωμαϊκή Αγορά Αθήνας, Μήδεια-Φόνισσα, LGBTQ+ κοινότητα
Ήδη έχουν προηγηθεί οι performative αναγνώσεις: 1.Ρωμαϊκή Αγορά Δελφών, Προμηθέας Δεσμώτης, Θεσμός των Φυλακών Άμφισσας, 2. Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης, Βάκχες, Σύλλογος Γυναικών Δενδροποτάμου
Σημείωση: Το Άτυπο στούντιο νεοΠοιητικής ασχολείται με την έρευνα και την παραγωγή επιτελεστικών αστικών συμβάντων. Τα άτομα που το συγκροτούν δεν χρηματοδοτούνται από καμια πηγή για τις performative αναγνώσεις.