Παράλειψη εντολών κορδέλας
Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Σελίδες τοποθεσίας


ΤΕΛΕΤΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ - ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

​Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη 30 Αυγούστου 2018 η τελετή παράδοσης παραλαβής του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού από την Υπουργό  Πολιτισμού και Αθλητισμού, κα Λυδία Κονιόρδου στη νέα Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κα. Μυρσίνη Ζορμπά, παρουσία του Υφυπουργού Αθλητισμού κ. Γιώργου Βασιλειάδη, του Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Κωνσταντίνου Στρατή και της Γενικής Γραμματέως Πολιτισμού κ. Μαρίας Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη.

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΜΥΡΣΙΝΗΣ ΖΟΡΜΠΑ

Μαθήτευσα στο χώρο του βιβλίου ως εκδότρια κοντά σε συγγραφείς, ποιητές, μεταφραστές, βιβλιοθηκονόμους, τυπογράφους. Κόσμος μαγικός! 

Αγάπησα τις βιβλιοθήκες, τα βιβλία και πιστεύω πως η στέρησή τους συνιστά μια μεγάλη κοινωνική αδικία. Ο πολιτισμός του βιβλίου ήταν ο  σταθερός προσανατολισμός μου. 

Εργάστηκα  κοντά σε πολιτικές προσωπικότητες  με όραμα και  με ευρύτερη πολιτική αντίληψη. Έμαθα ότι η πολιτική χρειάζεται ιδέες, συνέπεια αλλά και μεθοδικότητα στη διαχείριση και την εφαρμογή.  

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, ήταν ένα εργαστήρι πολιτισμού, που επεξεργάστηκε τις μεθόδους και τους τρόπους με τους οποίους οι καλύτερες ιδέες, οι μεγάλες αξίες δεν μένουν στα ράφια των βιβλιοθηκών, αλλά περνούν στα χέρια μικρών και μεγάλων, έτσι ώστε ο   πολιτισμός να σημαίνει τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής. 

Η θητεία μου στην Ευρωβουλή ήταν ένα παρατηρητήριο για την πολιτική του πολιτισμού στην Ευρώπη,  για τη μελέτη των τρόπων μέσα από τους οποίους η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σημαίνει δημιουργία κοινού πολιτισμού.  

Ένιωσα την ανάγκη να μελετήσω και να κατανοήσω βαθύτερα την πολιτισμική πραγματικότητα μέσα στην οποία ζούμε, αναπνέουμε και συμμετέχουμε. Την ιστορία της, τη θεωρητική και τη διαχειριστική της πλευρά. Η πολιτική του πολιτισμού υπήρξε το αντικείμενο επιστημονικής ενασχόλησής μου, και τα συμπεράσματα τα συνόψισα στο πρόσφατο βιβλίο μου, «Η πολιτική του πολιτισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη» (2014).  

Δεν μπορώ να δω τον πολιτισμό σαν ανωτερότητα κάποιων απέναντι σε άλλους, σαν πολυτέλεια, σαν βιτρίνα, σαν ανταγωνιστικό κατόρθωμα αλλά σαν ανθρώπινη καλλιέργεια, διεργασία, σχέση και διάλογο με τους άλλους, δημιουργικότητα, φαντασία αλλά και προσπάθεια για την βελτίωση της καθημερινής ζωής. Η έννοια της πολιτισμικής δημοκρατίας, η αντιμετώπιση των καινούργιων και των παλιών ανισοτήτων και διακρίσεων, είναι  σταθερή μου επιδίωξη.  Ο πολιτισμός έχει ξεπεράσει πια την παλιά αντίληψη να  θεωρείται πλέον προνόμιο κι έχει γίνει δικαίωμα των πολιτών.    Οι   ανισότητες πρόσβασης στα αγαθά του πολιτισμού και οι διακρίσεις δηλητηριάζουν τις κοινωνίες μας.  

Και βέβαια πολιτισμός και παιδιά. Έμαθα από το   «Δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού» που ιδρύσαμε με φίλες και φίλους στις πιο δοκιμαζόμενες γειτονιές της Αθήνας. Το Δίκτυο  στάθηκε με αλληλεγγύη  στις πιο δύσκολες στιγμές της κρίσης, φέρνοντας μαζί τις οικογένειες των μεταναστών και των μόνιμων κατοίκων της πόλης, όπου ο πολιτισμός-τα βιβλία-οι τέχνες  ήταν η κοινή γλώσσα  επικοινωνίας. Γιατί ο πολιτισμός δεν είναι   κόσμημα για να φαινόμαστε όμορφοι.  

Η κρίση απέδειξε ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού είναι επίμονοι, αμετανόητοι, ευφάνταστοι, δημιουργικοί, ανθεκτικοί. Γι' αυτό και ο πολιτισμός στον καθρέφτη της κρίσης έχει να διδάξει στην κοινωνία μας πολλά για την εφευρετικότητα, την αλληλεγγύη και τη σημασία της συμμετοχής στην κοινότητα. 

Τώρα η μεγάλη πρόσκληση είναι να δούμε ποιες αλλαγές έφερε η κρίση στους πολιτισμικούς θεσμούς και στην κουλτούρα που μοιραζόμαστε και να κοιτάξουμε μπροστά, στο όραμα της επόμενης ημέρας, της επόμενης περιόδου.  Επομένως το υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να ανταποκριθεί σ' αυτόν τον πιο παραγωγικό και δημιουργικό ρόλο που καλείται να παίξει.    Έργο του είναι να προκαλεί τη  δημιουργικότητα, να μην    αρκείται  στα παλιά και καθιερωμένα, να στηρίζει πειραματικές ιδέες, να κινεί την πολιτική οικονομία των νοημάτων.

 Θα είμαστε εδώ για να ανοίξουμε το διάλογο, να συνεργαστούμε με τις πιο δημιουργικές δυνάμεις για να συγκροτήσουμε και να οργανώσουμε το καινούργιο κοινό όραμα που έχει ανάγκη η κοινωνία μας μετά τα χρόνια της εθνικής κατάθλιψης.  

Η Ελλάδα βγαίνει από την κρίση με τραύματα, με μεγαλύτερες κοινωνικές ανισότητες, που σημαίνουν επίσης και μεγαλύτερες ανισότητες στην πρόσβαση στον πολιτισμό.  Ζούμε σε εποχές που αναδύονται και συγκροτούνται νέες ταυτότητες, που χρειάζεται να συμβιώσουμε με τη Διαφορετικότητα, να συνεργαστούμε, να αναπτύξουμε καινούριες συμμετοχικές πολιτιστικές πρακτικές,  να αντεπεξέλθουμε στους νέους όρους παραγωγής, διακίνησης και κατανάλωσης  πολιτιστικών προϊόντων και υπηρεσιών.

 Προκλήσεις, όπως οι  μεγάλες αλλαγές στις τεχνολογίες, η οικονομία και η περιφερειακή ανάπτυξη, ο τουρισμός αναζητούν απαντήσεις. Η πολιτική του πολιτισμού δεν έχει δικαίωμα να είναι ρομαντική, πρέπει να διαθέτει αξιόπιστους και αποτελεσματικούς θεσμούς και δημόσιους οργανισμούς, να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, να εξασφαλίζει την ανάπτυξη των πόλεων, να στηρίζει τη δημιουργία και τους καλλιτέχνες ώστε τα οράματα και τα έργα τους να προκαλούν τις προσδοκίες μας για το μέλλον και να διευρύνουν τον διανοητικό μας χάρτη.  Πρέπει επίσης, πολύ σημαντικό, να συντελεί στη συγκρότηση και την ενίσχυση της πολιτισμικής ιθαγένειας των πολιτών. 

Πολιτισμική ιθαγένεια που χαρακτηρίζεται από αξιοπρέπεια, ιστορική συνείδηση, εξωστρέφεια, αλληλεγγύη, δημοκρατικές αρχές, σεβασμό στη διαφορετικότητα, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις, αντλώντας από τις καλύτερες παραδόσεις που διαθέτει  η χώρα.  Μια νέα εικόνα του εαυτού μας και της χώρας, με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία, είναι αναγκαίο να υπάρξει. Γι' αυτό θα εργαστούμε το επόμενο διάστημα.   

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μυρσίνη Ζορμπά είναι Διδάκτωρ   Πολιτικών Επιστημών.  Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και    Φιλοσοφία του Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της  Ρώμης. Ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο Οδυσσέας. Διετέλεσε σύμβουλος του υπουργού Πολιτισμού  (1993) και Ευρωβουλευτής (2000-2004).  Ήταν η πρώτη Διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (1994-1999).   Από το 2006 ως το 2012 δίδαξε πολιτισμική θεωρία και πολιτική πολιτισμού σε μεταπτυχιακά προγράμματα.  Συμμετείχε σε ευρωπαϊκές επιτροπές και δίκτυα, και ίδρυσε μαζί με άλλους το «Δίκτυο  για τα Δικαιώματα του Παιδιού» του οποίου ήταν πρόεδρος ΔΣ (2004-2016).  Έχει δημοσιεύσει μελέτες σε συλλογικούς τόμους και πολυάριθμα άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες , ελληνικά και ξένα, για θέματα πολιτισμικής πολιτικής. Το βιβλίο της «Πολιτική του πολιτισμού» διδάσκεται σε πολλά πανεπιστημιακά μεταπτυχιακά  τμήματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Βιβλία της:

Πολιτική του πολιτισμού, Εκδόσεις Πατάκη, 2014

Από τα Εξάρχεια στις Βρυξέλλες, Εκδόσεις Οδυσσέας, 2004

Η κρατική πολιτική για το βιβλίο, Εκδόσεις Οδυσσέας, 1995​

Επίσης, "Culture as a mirror of Crisis: Representations, Solidarity, Resilience and Paradigm Shift" στο K. Botanova et. (eds) Culturescapes Greece,  Christoph Merian Verlag 2017, «Αόρατες πόλεις. Πρακτικές Αστικής Αλληλεγγύης με την αξιοποίηση αφανών και υποτιμημένων πόρων» στο Πρακτικές Αστικής Αλληλεγγύης, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας, 2016, "La culture comme politique publique" στο Ph. Poirrier (ed.) La politique culturelle en Europe apres la 2me Guerre Mondiale, La documentation Francaise 2011. «Ηγεμονία και μετα-ηγεμονία στις πολιτισμικές σπουδές» στο συλλογικό τόμο Γ. Βούλγαρης (επιμ.), Στα μονοπάτια του Αντόνιο Γκράμσι – Πολιτική και πολιτισμός από το έθνος-κράτος στην παγκοσμιοποίηση, Θεμέλιο  2010. "Conceptualizing Greek Cultural Policy", International Journal of Cultural Policy, 3: 2009.  «Ανδρέας Παπανδρέου – πολιτιστικό προφίλ» στο συλλογικό τόμο Ανδρέας Παπανδρέου, Ελληνικά Γράμματα, 2005. «Η Μελίνα Μερκούρη και η πολιτισμική πολιτική» στο Λεξικό της δεκαετίας του '80, το Πέρασμα, 2010. «Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης» στο Λεξικό της δεκαετίας του '80, το Πέρασμα, 2010. "Le Livre en Grèce après la Deuxième Guerre Mondiale", Dictionnaire encyclopédique du livre et de l' édition, Paris, Electre 2005.   Έχει αρθρογραφήσει στις εφημερίδες Αυγή, Νέα, Βήμα, Εφημερίδα των Συντακτών  και   στα περιοδικά Μεταρρύθμιση, Athens Voice,  Χρόνος. 

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ  ΑΠΕΛΘΟΥΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΛΥΔΙΑΣ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ​

Ένα από τα μεγάλα μαθήματα των παλαιών δασκάλων μας είναι το γεγονός πως ο πολιτισμός είναι μια συλλογική πράξη, μια συλλογική χειρονομία. Η απόφαση να υπηρετήσεις τον πολιτισμό σημαίνει πως θα αλλάξεις θέσεις, τους τρόπους της προσφοράς, τους όρους της δέσμευσης. Και πως επίσης εντός αυτής της σχέσης δεν υπάρχουν υψηλότερες και κατώτερες θέσεις. Κάθε προσφορά, όσο ταπεινή και αν φαίνεται είναι εξίσου σημαντική σε αυτό το «όλον» που είναι ο πολιτισμός.

      Στο ταξίδι αυτό στο Υπουργείο Πολιτισμού μου δόθηκε η χαρά να γνωρίσω ανθρώπους του πολιτισμού εδώ, κεντρικά αλλά και σε όλες τις περιφέρειες, τους ανθρώπους αυτούς που τον στηρίζουν και του δίνουν ζωή. Να έρθω σε επαφή με την καθημερινή τους δουλειά, τα προβλήματα και την προσφορά τους. Να ανακαλύψω από την αρχή όλον αυτόν τον πλούτο που βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας. Να αισθανθώ από την αρχή τυχερή που υπηρετώ τον θησαυρό του τόπου μας και των ανθρώπων της. Και αυτά που έγιναν κατά τη διάρκεια αυτών των 2 περίπου χρόνων δεν ήταν λίγα. Θα μπορούσαν να είναι περισσότερα. Πάντοτε.

Βασικές μας αρχές ήταν:

-Η σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς με τον σύγχρονο πολιτισμό.

-Η δίκαιη κατανομή πόρων.

-Η ανάπτυξη στην περιφέρεια με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την προστασία του περιβάλλοντος.

-Η στήριξη της νεανικής δημιουργίας.

-Το πνεύμα συνεργασίας και η εξωστρέφεια.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ

Ø      Η δραστηριότητα του ΥΠΠΟΑ περιλαμβάνει την πολιτιστική κληρονομιά, τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και εν γένει την προβολή του ελληνικού πολιτισμού, και υλοποιείται με βάση τον οικονομικό του προϋπολογισμό, μέσα από ετήσια προγράμματα δράσης των υπηρεσιών του, τόσο κεντρικά όσο και περιφερειακά.

Ø      Κατά το προηγούμενο διάστημα καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη δικαιότερη κατανομή των πόρων για ισόρροπη ανάπτυξη, με όρους αειφορίας και βιωσιμότητας, με βάσησυγκεκριμένα και αντικειμενικά κριτήρια επιλογής για χρηματοδότηση, όπως:

- οι ανάγκες προστασίας και ανάδειξης μνημείων

- η σημαντικότητα μνημείων και αρχαιολογικών χώρων από ιστορική άποψη

- η συμβολή στην αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη παραγωγικών κλάδων

- η ισόρροπη ανάδειξη και στις δέκα τρεις Περιφέρειες της χώρας, αλλά και η τήρηση ενδοπεριφερειακής ισορροπίας, μεταξύ των Ενοτήτων κάθε Περιφέρειας

- η μεγάλη απήχηση και η παγιωμένη αναγνώριση πολιτιστικών εκδηλώσεων της σύγχρονης δημιουργίας και η ελκυστικότητα των περιοχών όπου διοργανώνονται.

Ø      Στα παραπάνω κριτήρια προστέθηκαν και ορισμένα διαχειριστικά κριτήρια, όπως η ωριμότητα, η εύκολη πρόσβαση στους χώρους και τα μνημεία, ο εκτιμώμενος αριθμός των επισκεπτών, οι διαθέσιμοι κάθε φορά πόροι κ.ά.

Ø      Το ΥΠΠΟΑ, κινούμενο με βάση το προαναφερόμενο πλαίσιο όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, έως σήμερα καταγράφει τον ακόλουθο απολογισμό:

-Έχουν εξασφαλιστεί (και ήδη έχουν ενεργοποιηθεί) πόροι ύψους 310.000.000 € για τον τομέα Πολιτισμού, σε όλα τα τομεακά και περιφερειακά Ε.Π. του Ε.Σ.Π.Α.

- Έχουν κατατεθεί προτάσεις για 141 έργα προϋπολογισμού 197.000.000 ευρώ, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 66% στο σύνολο του προϋπολογισμού των προσκλήσεων (300.000.000 €).

- Έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 97 έργα, προϋπολογισμού 130.000.000 € (το ποσοστό του προϋπολογισμού των ενταγμένων έργων σε σχέση με τον προϋπολογισμό των προσκλήσεων ανέρχεται στο 43%). Το ποσοστό απορροφητικότητας των έργων (δαπάνες σε σχέση με τον προϋπολογισμό) φτάνει το 23%.

-          Απομένουν για υποβολή και ένταξη (60) εξήντα ακόμη έργα, σε τομεακά και περιφερειακά Ε.Π. του Ε.Σ.Π.Α. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ έχουν καταρτίσει σχέδια επιτάχυνσης δαπανών για να αποτραπεί ο οποιοσδήποτε κίνδυνος απώλειας πόρων.

-          Ως προς την αναπτυξιακή στόχευση, η εκτέλεση των έργων που εντάχθηκαν στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του Ε.Σ.Π.Α. επέφερε θετικές επιπτώσεις στην οικονομική μεγέθυνση των περιφερειών και στην αύξηση της απασχόλησης, στην ποιοτική ανάπτυξη κλάδων όπως ο τουρισμός και ο εναλλακτικός τουρισμός, στην αύξηση της επισκεψιμότητας των περιοχών όπου χωροθετούνται έργα και στην προβολή και διαφήμισή τους.

Ø      Στο πλαίσιο της υλοποίησης των έργων, στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο, ειδικό βάρος δόθηκε στις παραμεθόριες νησιωτικές περιοχές του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, οι οποίες υφίστανται τις συνέπειες της προσφυγικής κρίσης. Συγκεκριμένα, υλοποιήθηκαν δώδεκα (12) έργα, προϋπολογισμού 16.000.000 ευρώ, για την προστασία, ανάδειξη και προβολή αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων στη Λήμνο, τη Λέσβο, τη Χίο, τη Σάμο, τη Ρόδο και την Τήλο. Τα έργα αυτά και η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσουν στα προαναφερόμενα νησιά αναμένεται να αντισταθμίσουν μέρος των συνεπειών της προσφυγικής κρίσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το έργο της αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης του  Ευπαλίνειου Υδραγωγείου στο Πυθαγόρειο Σάμου.

Ø      Η ίδια εργώδης προσπάθεια καταβάλλεται και για την αξιοποίηση των μικρότερων (συγκριτικά με το Ε.Σ.Π.Α.) αλλά εξίσου σημαντικών πόρων, που προέρχονται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, από τα Ειδικά Προγράμματα ΑνάπτυξηςΒορείου και Νοτίου Αιγαίου, από πόρους των Περιφερειών που χρηματοδοτούν έργα πολιτισμού μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων κ. ά. Προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των νησιωτικών περιοχών του Βορείου Αιγαίου, στο οικείο Ειδικό Πρόγραμμα υλοποιούνται εννέα (9) έργα του τομέα Πολιτισμού, προϋπολογισμού 8.855.000 ευρώ, ενώ στο αντίστοιχο πρόγραμμα του Νοτίου Αιγαίου, υλοποιούνται τέσσερα (4) έργα, προϋπολογισμού 2.681.000 ευρώ. Ο στόχος του ΥΠΠΟΑ για το επόμενο δεκάμηνο είναι η επιτάχυνση των ρυθμών και διαδικασιών υλοποίησης των έργων αυτών.

Ø      Και στην υπόλοιπη χώρα διατίθενται σημαντικά ποσά που προέρχονται από το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τόσο για έργα που ολοκληρώθηκαν ολοκληρώνονται και συνεχώς απαιτείται  η μέριμνα για αυτά, όπως; το ευπαλίνειο υδραγωγείο στη Σάμο, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, το κτήμα Τατοΐου, το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας, το οθωμανικό λουτρό Βέροιας, το αρχαίο θέατρο Διονύσου, το Κονώνειο τείχος, τα τείχη Ακρόπολης, κ.λπ.

Ø      Παράλληλα, για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, αλλά και για την υλοποίηση των προαναφερθέντων αρχαιολογικών έργων δρομολογήθηκε η πρόσληψη συνολικά 2979 εργαζομένων διαφόρων ειδικοτήτων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ), συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της απασχόλησης.

Ø      Την περίοδο αυτή από το ΥΠΠΟΑ δόθηκαν λύσεις για την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομών που έχει ανάγκη η χώρα. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ή βαίνουν προς ολοκλήρωση 21 συνολικάέργα, μεταξύ αυτών το Τραμ Πειραιά και το Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα από τα σημαντικότερα συγκοινωνιακά έργα που έχουν υλοποιηθεί στη χώρα. Το έμβλημά μας, «και αρχαία και Μετρό».

Ø      Κατά την περίοδο αυτή, αναλήφθηκαν, επίσης, σημαντικέςθεσμικές πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση των διαδικασιών εκτέλεσης των αρχαιολογικών έργων. Οι κυριότερες από αυτές είναι:(α) Η έκδοση νέου Προεδρικού Διατάγματος για την εκτέλεση των αρχαιολογικών έργων, με το οποίο εκσυγχρονίζεται, κωδικοποιείται και απλοποιείται η παλαιότερη σχετική νομοθεσία (Π.Δ. 99/1992). Το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα βρίσκεται στο στάδιο της τελικής υπογραφής. (β) Η σύσταση Μητρώου Προσωπικού Αρχαιολογικών Έργων, θεσμός που θα απλουστεύσει και θα επιταχύνει τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού, που απασχολούνται στα αρχαιολογικά έργα που εκτελούνται με τη μέθοδο της αυτεπιστασίας. Στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση του σχεδίου Απόφασης και αναμένεται η υπογραφή του στο αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε το Μητρώο να λειτουργεί πλήρως και μέσω της υποστήριξης κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος, από 1-1-2020.

Ø      Στο διάστημα αυτό, επίσης, με αποκλειστικό στόχο την ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών, κινηθήκαμε προς την κατεύθυνση της απλοποίησης των διοικητικών διαδικασιών. Συγκεκριμένα, προωθήθηκαν (και σήμερα βρίσκονται στο στάδιο της τελικής υπογραφής) κανονιστικές αποφάσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών και την ταχύτερη ανταπόκριση της διοίκησης σε θέματα που αφορούν τους τομείς του πολιτισμού, όπως π. χ. (α) η χορήγηση άδειας για την προσωρινή παραχώρηση χρήσης μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και μουσείων για την πραγματοποίηση πολιτιστικών ή άλλων εκδηλώσεων και (β) η χορήγηση άδειας παραγωγής και διάδοσης στο κοινό αντιγράφων και απεικονίσεων μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο. Ακολουθεί η ΚΥΑ σχετικά με τα τέλη κινηματογράφησης.

Ø      Με γνώμονα τη διασφάλιση της παγκόσμιας προβολής των μνημείων της Ελληνικής Επικράτειας και την ένταξή τους σε ένα διεθνές πλαίσιο προστασίας, οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ έχουν αναλάβει την εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων 15 Ελληνικών Μνημείων/Χώρων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Το εν λόγω έργο έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα 2014-2020» με προϋπολογισμό 1.320.320,00 €.

Ø      Παράλληλα, στην παρούσα φάση, καταρτίζονται οι αντίστοιχοι φάκελοι για την υποβολή της υποψηφιότητας της οχυρής νησίδας Σπιναλόγκας και των Μινωικών Ανακτορικών Κέντρων.

Ø      Σε ό,τι αφορά στην προβολή του Ελληνικού Πολιτισμού στο εξωτερικό, για την προσεχή διετία (2019-2020) δόθηκε έμφαση στη διοργάνωση μεγάλων εκθέσεων στο εξωτερικό, συγκεκριμένα στην Ευρώπη, στις Η. Π. Α., στη Βραζιλία, στη Ρωσία, στην Αρμενία, καθώς επίσης στην Ιαπωνία, στη Νότια Κορέα και στην Κίνα.

Ø      Παράλληλα, σημαντικές αρχαιολογικές και άλλες εκθέσειςπρόκειται να παρουσιασθούν στην Ελλάδα με έργα από μεγάλα μουσεία του εξωτερικού ( όπως π.χ. Tokyo National Museum, Kyoto Museum, Μουσείο  Κροατίας) ενώ πλήθος εκθέσεων πρόκειται να παρουσιασθούν στο ευρύ κοινό και από τα μεγάλα Μουσεία της χώρας.​

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ:

-Η διαδικασία πιλοτικής εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε επιλεγμένους κατ' αρχήν χώρους, με την αγαστή συνεργασία του Υφυπουργού Πολιτισμού κ. Κώστα Στρατή και την Πρόεδρο του νέου Δ.Σ. του Τ.Α.Π.Α., κ. Αθηνά Χατζηπέτρου. Θα ακολουθήσει η άμεση εφαρμογή του και σε άλλους χώρους.

-Η δημιουργία του Δικτύου Αρχαίου Δράματος, με απώτερο στόχο τη σύνδεση του Αρχαίου με το Σύγχρονο Πολιτισμό.

-Οι επιχορηγήσεις Ελεύθερου Θεάτρου και Χορού, η δημιουργία Κωδικού Θεάτρου.

-Σχετικά με τα ΔΗΠΕΘΕ, η νέα Προγραμματική Σύμβαση, με νέα κριτήρια.

-Σχετικά με το θεσμό «Μικρή Ελλάδα», η ενίσχυση των πολιτιστικών φορέων της Περιφέρειας με αξιολογικά κριτήρια, η ανανέωση του Μητρώου του ΥΠΠΟΑ.

-Σχετικά με το βιβλίο, η αναβάθμιση του θεσμού, η εξαγγελία για το Νέο Κέντρο Βιβλίου, η επαναφορά της ενιαίας τιμής βιβλίου.

-Στην Εθνική Πινακοθήκη, έχουν ξεκινήσει πλήρως οι εργασίες στο σύνολο του κτηρίου της ΕΠΜΑΣ μετά την ενεργοποίηση της δωρεάς Νιάρχου και της επίλυσης όλων των τεχνικών θεμάτων από τις υπηρεσίες μας.

-Στο ΕΜΣΤ, πετύχαμε την ενεργοποίηση της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, εξασφαλίζοντας τα προαπαιτούμενά του.

-Αναφορικά με το Θεατρικό Μουσείο, αποδεσμεύσαμε το κτήριο όπου στεγαζόταν η βιβλιοθήκη. Όλο το περιεχόμενο αυτής φυλάσσεται σε κτήριο της ΕΡΤ. Πραγματοποιήθηκαν εργασίες στο κτήριο της οδού Ακαδημίας για την προστασία των εκθεμάτων που είναι χαρακτηρισμένα μνημεία. Έχει βρεθεί νέα στέγη για το Θεατρικό Μουσείο, στην οδό Σταδίου 47.

-Σχετικά με το ιστορικό Γεφύρι της Πλάκας, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για την ανάδειξη και αποκατάστασή του, κατόπιν της έγκρισης της επιλογής του αναδόχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ:

-Ψήφιση Νόμου 4481/2017 για τα Πνευματικά Δικαιώματα, τροποποίηση του Άρθρου 51Α για τη σύσταση Ειδικής Υπηρεσίας.

-Έκδοση Κ.Υ.Α .για την ισοτιμία των πτυχίων καλλιτεχνικών σχολών έως το 2003.

-Ψήφιση τροπολογίας για την αναμόρφωση του πλαισίου για την εισαγωγή στις Δραματικές Σχολές.

-Έκδοση Υ.Α. για τη διαμόρφωση του πλαισίου σχετικά με τη χορήγηση υπερωριών στους  Αρχαιοφύλακες για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων.

ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ

Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους Υπουργούς Πολιτισμού της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Σερβίας και της Αγγλίας. 

      Συγκεκριμένα, το Εθνικό Θέατρο, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και πολλοί άλλοι, κατάφεραν να βρεθούν στην Κίνα, τη Ρωσία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, τη Γερμανία. 

      Ένα από τα σημαντικότερα χαρτοφυλάκια του Υπουργείου Πολιτισμού, μετερίζι του κάθε Υπουργού από τη Μελίνα και έπειτα, είναι η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Στρατηγική μας εξαρχής ήταν η ήπια και διπλωματική οδός, προσπαθώντας παράλληλα να ενεργοποιήσουμε την κοινή γνώμη στο Διεθνές Στερέωμα, συνεργαζόμενοι τόσο με τις διεθνής επιτροπές όσο και με την Unesco. Πρώτη φορά Υπουργός Πολιτισμού συνάντησε τον ομόλογό της Βρετανό Υπουργό με σκοπό να ξαναβάλει στο τραπέζι της συζήτησης τη βρετανική κυβέρνηση. Επανενεργοποιήσαμε το βραβείο Μελίνα Μερκούρη της Unesco, πείσαμε χώρες με μεγάλα μουσεία να σταθούν στο πλευρό μας. Πιστεύω βαθύτατα ότι καταφέραμε να πάμε τη συζήτηση ένα βήμα πιο πέρα προς την κατεύθυνση της επανένωσης αυτού του κομματιασμένου έργου τέχνης που αντανακλά στην ολότητά του τη δημοκρατία και ολόκληρο το Δυτικό Πολιτισμό.

      Ανοίξαμε διαύλους με χώρες με τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα, όπως η Κίνα, συνεχίσαμε με τη Ρωσία και την Ιταλία, όπου αναδείξαμε την ελληνική δημιουργία και θέσαμε τις βάσεις για ουσιαστική συνεργασία, υπογράφοντας μνημόνια μετάφρασης για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας και των σύγχρονων ελλήνων συγγραφέων, αλλά και για την προώθηση των κινηματογραφικών συμπαραγωγών.

      Στο επίπεδο του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης πιέσαμε σθεναρά μαζί με άλλες χώρες για τη δημιουργία ενός ξεχωριστού προγράμματος για τον πολιτισμό. Παράλληλα πιέσαμε την ευρωπαϊκή επιτροπή να επανεξετάσει το ζήτημα της χρηματοδοτικής κατανομής του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη, το οποίο και κερδίσαμε και αυτή τη στιγμή έχει μπει στην ατζέντα της συζήτησης του Νέου Δεκαετούς Προγράμματος Επενδύσεων της Επιτροπής.

      Όλοι εμείς που κληθήκαμε να υπηρετήσουμε τον πολιτισμό, το κάναμε γνωρίζοντας πως είναι μια ισόβια σχέση. Αυτό που αλλάζει είναι η θέση στην οποία βρισκόμαστε. Θα συνεχίσω να υπηρετώ τον πολιτισμό από διαφορετικό μετερίζι, όπως έκανα όλη μου τη ζωή. Θα ακολουθήσει μια Υπουργός με εξαιρετικές περγαμηνές στον χώρο του πολιτισμού, που θα δώσει το δικό της στίγμα.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω:

Τους Υφυπουργούς μου, κ.κ Κων/νο Στρατή και Γεώργιο Βασιλειάδη 

Τους Υπουργούς της Κυβέρνησης

Τους Βουλευτές

Ιδιαιτέρως τον Διευθυντή του Γραφείου μου, κ.  Βαγγέλη Πολίτη-Στεργίου

Τους Γενικούς Διευθυντές και Διευθυντές των Υπηρεσιών

Τους συνεργάτες μου στο γραφείο

Όλους τους εργαζόμενους



 
Ημερολόγιο
Εκδηλώσεις
    ​​​​