Το θέατρο στην Ελλάδα αποτελεί μια τέχνη κομβική. Μια συνθήκη που συνδυάζει την μεγάλη κλίμακα με έναν μεγάλο αριθμό παραστάσεων κάθε χρόνο με την εξωστρέφεια. Το βάθος της κληρονομιάς με την καινοτομία των νέων αναζητήσεων. Ο μεγάλος αριθμός παραστάσεων που σημειώνεται κάθε χρόνο στη χώρα μας είναι ενδεικτικός της σημασίας που έχει το θέατρο στην καλλιτεχνική ζωή μας. Τον κόσμο που κινητοποιεί, την διείσδυση που έχει στους νέους.
Στο Υπουργείο Πολιτισμού από την πρώτη στιγμή θέσαμε το θέατρο ως μια από τις πρώτες μας προτεραιότητες. Ενισχύοντας το θέατρο σε όλες τις πτυχές του, από την νεανική δημιουργία μέχρι τα αρχαία θέατρα και τους θεσμούς των φεστιβάλ.
Επανεργοποιήσαμε το θεσμό των Επιχορηγήσεων ενισχύοντας έτσι τη θεατρική δημιουργία σε μια περίοδο οικονομικών και κοινωνικών δυσκολιών όπως η σημερινή, με την επιχορήγηση ογδόντα επαγγελματικών θεατρικών σχημάτων του Ελεύθερου Θεάτρου. Ταυτόχρονα ενισχύθηκε η ελληνική χορογραφική δημιουργία και η ελληνική χορευτική κοινότητα, με την επιχορήγηση τριάντα ομάδων χορού από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και περιφερειακές πόλεις για την περίοδο 2017-18. Εξασφαλίστηκε για το Θέατρο ειδικός κωδικός στον Κρατικό Προϋπολογισμό εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχεια των επιχορηγήσεων και για τα επόμενα έτη.
Στο πλαίσιο ενίσχυσης των νέων δημιουργών του Υπουργείο Πολιτισμού δημιούργησε την πλατφόρμα «ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΠΟΡΤΕΣ- ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΝΕΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ»: μια συνεργασία του ΥΠΠΟΑ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά στην οποία βρήκαν στέγη νέα δημιουργικά σχήματα του θεάτρου και του χορού. Στις αίθουσες δοκιμών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών 50 καλλιτεχνικά σχήματα του θεάτρου, του χορού και της μουσικής δημιούργησαν, ονειρεύτηκαν, ανέπτυξαν τις ιδέες τους. Δεκατέσσερις (14) ομάδες από αυτές ζωντάνεψαν την δουλειά τους στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ο θεσμός συνεχίζεται με επιτυχία και φέτος.
Ταυτόχρονα προσπαθήσαμε να παρέμβουμε ενεργά στην αποκέντρωση του θεάτρου αναβαθμίζοντας και στηρίζοντας τον θεσμό των ΔΗΠΕΘΕ, έναν θεσμό που μπορεί να συμβάλλει πραγματικά στην περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη. Το 2017 για πρώτη φορά το ΥΠΠΟΑ προέβη σε αξιολόγηση της πορείας των ΔΗΠΕΘΕ και θέσπισε κριτήρια για την επιχορήγηση τους και τον έλεγχο τους. Με τη νέα Προγραμματική Σύμβαση -που λεπτομέρειες της θα αναφερθούν σύντομα- το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, εξασφαλίζει το υψηλό επίπεδο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων. Παράλληλα, καλλιεργεί το πνεύμα της συνεργασίας μεταξύ των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, αλλά και με λοιπούς πολιτιστικούς φορείς, με σκοπό την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την εξοικονόμηση πόρων, καθώς και την στήριξη της νεανικής δημιουργίας.
Μια ακόμη δράση μεγάλης σημασίας ως προς το πνεύμα της συνεργασίας και της συνομιλίας υπήρξε το Δίκτυο Αρχαίου Δράματος. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δημιούργησε, συντόνισε και ενίσχυσε οικονομικά το Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, το οποίο περιλάμβανε τον συντονισμό και την συνεργασία: του Εθνικού Θεάτρου (σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, του Λυκείου Επιδαύρου και του Αττικού Σχολείου.
Πρόκειται για ένα σύνολο εκπαιδευτικών προγραμμάτων και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων με αντικείμενο το αρχαίο δράμα. Στόχος του Δικτύου αποτελεί η συνολική προαγωγή του αρχαίου δράματος και της σημασίας του. Μέσω των δραστηριοτήτων που προσφέρονται καθίσταται δυνατή όχι μόνο η εξοικείωση, αλλά και η κατάρτιση πάνω στο αρχαίο δράμα. Κύριος σκοπός αποτελεί η διεθνής προώθησή του και η παροχή δυνατότητας οιασδήποτε ενασχόλησης των πολιτών με το αρχαίο δράμα ως αντικείμενο υψίστης σημασίας και αναγκαιότητας.
Το 2017 το Δίκτυο Αρχαίου Δράματος ολοκληρώθηκε με επιτυχία, με μεγάλη συμμετοχή φοιτητών και καλλιτεχνών του θεάτρου από όλο τον κόσμο. Φέτος, προστίθενται ακόμη δύο φορείς. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων εγκαινιάζει το «Θερινό Μαντείο» ενώ το Φεστιβάλ Φιλίππων θα πραγματοποιήσει το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος.
Ταυτόχρονα με όλα αυτά έχει μεγάλη σημασία για εμάς η εξωστρέφειά του θεάτρου μας. Όχι μόνο ως μια πράξη εξαγωγής των καλύτερων στιγμών της εγχώριας παραγωγής, αλλά κυρίως ως μια ζωντανή συνθήκη επικοινωνίας και ανταλλαγής. Θα ήθελα να αναφέρω ενδεικτικά το παράδειγμα συνεργασίας του Κρατικού Ακαδημαϊκού Θεάτρου Βαχτάνγκοφ της Μόσχας με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Ρωσία στο πλαίσιο του αφιερωματικού Έτους, τη συνεργασία του Εθνικού θεάτρου της Ελλάδας με τον Σέρβο σκηνοθέτη Nikita Milivojevic –μια συνεργασία που υποστηρίζεται από τα υπουργία και των δύο χωρών, καθώς επίσης την εγκαινίαση –στο πλαίσιο του αφιερωματικού έτους Ελλάδας-Κίνας του Κέντρου Έρευνας Ελληνικού Θεάτρου στην Θεατρική Ακαδημία Σαγκάης (Shanghai Theatre Academy).
Βρισκόμαστε σήμερα εδώ ώστε να συζητήσουμε 15 καλλιτεχνικούς διευθυντές εθνικών και περιφερειακών φορέων από τους σημαντικότερους της Ιταλίας, από 10 διαφορετικές πόλεις. Για την αναβάθμιση των σχέσεών μας και ταυτόχρονα για να συζητήσουμε όλα όσα μπορούμε να κάνουμε μαζί, για τις ανταλλαγές παραδειγμάτων καλής πρακτικής, εμπειρίας και γνώσης. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να χαιρετίσω και την επιστροφή του Φεστιβάλ “Milano incontra la Grecia” (το Μιλάνο συναντάει την Ελλάδα) στο Πίκολο Τεάτρο, ενός φεστιβάλ που έχει ως στόχο την προώθηση της ελληνικής κουλτούρας έξω από τα στενά εθνικά όρια, μια πρωτοβουλία που ενσαρκώνει απόλυτα την ουσία της ελληνικής εξωστρέφειας.
Τα συμπεράσματα της σημερινής εκδήλωσης είναι πολύ σημαντικά για τη συνέχεια της συνεργασίας μας με το ιταλικό Υπουργείο Πολιτισμού και τους όρους με τους οποίους θα συνεχίσουμε.
Θα ήθελα να χαιρετίσω θερμά όλους τους συμμετέχοντες και να ευχαριστήσω όλους όσοι εργάστηκαν για τη δημιουργία αυτή της τόσο πολύτιμης πλατφόρμας ανταλλαγής.