Οι πρωτοβουλίες για την προστασία και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου πολιτισμού, καθώς και το αναπτυξιακό όφελος που μπορούν αυτές να έχουν στο επίκεντρο των προγραμματικών δηλώσεων τού Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά «Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι ένας γυάλινος πύργος, ούτε και ένας μηχανισμός που επιβάλλει αισθητική. Είναι ένας δημόσιος φορέας που εγγυάται τον τρόπο, τη μέθοδο, τα μέσα, ώστε η πολιτιστική κληρονομιά να προστατεύεται και η καλλιτεχνική δημιουργία να εκφράζεται απρόσκοπτα με κοινωνικό όφελος και αναπτυξιακό αποτέλεσμα». Με αυτά τα λόγια ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδης Μπαλτάς συνέπτυξε τις προγραμματικές δηλώσεις που εκφώνησε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Βουλής. Εστιάζοντας μάλιστα στο τελευταίο, ο υπουργός εξήγγειλε την καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους που, όπως είπε, «αυτή τη στιγμή είναι απαράδεκτα χαμηλές. Αυτή η επιλογή», πρόσθεσε ο κ.Μπαλτάς, «μπορεί να αποδώσει τα ισοδύναμα του 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση. Το Υπουργείο Πολιτισμού είναι και παραγωγός πλούτου και αυτό μπορεί να είναι η συμβολή του στην οικονομία». Αναφερόμενος εξάλλου στις ευπαθείς ομάδες πολιτών, ο κ. Μπαλτάς πρότεινε «η Κάρτα Αλληλεγγύης την οποία καθιέρωσε η πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με το πρώτο νομοσχέδιό της, να συμπεριλάβει τη δωρεάν είσοδο στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους». Θεωρώντας τον πολιτισμό ως «συνθήκη ζωής, έκφρασης και συμπεριφοράς», ο υπουργός αναφέρθηκε στην «άσβεστη ένταση» που εκλύει η ανάγκη των προσώπων και των κοινωνιών να διακριθούν. Ενταση που εντόπισε σε τέσσερα επίπεδα: μεταξύ του μικρού και του μεγάλου, του κέντρου και της περιφέρειας, του ελληνικού και του διεθνούς, του χθες και του σήμερα. Εξειδικεύοντας, ο κ. Μπαλτάς είπε, μεταξύ άλλων, ότι οι υπάρχουσες μεγάλες υποδομές, όπως το Μέγαρο Μουσικής, θα συνεχίσουν να αξιοποιούνται, νέες όπως το ΕΜΣΤ και η καινούρια στέγη της ΕΛΣ προχωρούν, ώστε να υποδεχθούν φιλόδοξες καλλιτεχνικές παραγωγές, θα υπάρξει, όμως, και μέριμνα, «ώστε να εκφραστούν και μικρότερες ομάδες και καλλιτεχνικά σύνολα. Το ερασιτεχνικό στοιχείο που σφύζει στα σχολεία και στις κοινότητες όλης της χώρας μπορεί και πρέπει να ανανεώνει το επαγγελματικό και το κοινωνικό δυναμικό», τόνισε ο υπουργός, αναφέροντας ως παράδειγμα τις λαμπρές φιλαρμονικές που λειτουργούν σε πολλά χωριά της Κέρκυρας. «Επιπλέον, όμως,», συνέχισε, «θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε και την πολιτιστική συμβολή των προσφύγων και των μεταναστών. Η εξοικείωση με διαφορετικές κουλτούρες σηματοδοτεί μια βαθύτερη αλληλεγγύη σε πολιτιστικό επίπεδο». Αναφερόμενος εξάλλου στην προβολή του δικού μας πολιτισμού στο εξωτερικό, ο κ. Μπαλτάς επεσήμανε ότι η πρόκληση είναι «να διαχειριστούμε τη δημιουργική ένταση που διαπιστώνεται στον κινηματογράφο, τη φωτογραφία, το θέατρο, τα εικαστικά και άλλους τομείς χωρίς υποτέλεια και χωρίς αλαζονεία». Η δημιουργική διελκυστίνδα μεταξύ του χθες και του σήμερα είναι ακόμα μια γόνιμη πηγή έντασης που περιέγραψε ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού. «Ολοι, από τον Σεφέρη και τον Ρίτσο έως τον Τσαρούχη, αναμετρώνται με το τι σημαίνει να γεννιέσαι κάτω από την Ακρόπολη, κάτω από την εστία που τροφοδότησε το δυτικό πολιτισμό», είπε ο κ. Μπαλτάς. Και, εστιάζοντας στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αναφέρθηκε στη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων, στον εξελισσόμενο εξορθολογισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, στην αξιοποίηση των κτιρίων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην Πλάκα, σε νέες πρωτοβουλίες για την ενάλια αρχαιολογία και τον καταδυτικό τουρισμό. Κατέληξε δε αναφερόμενος στην ανάγκη «να εξορθολογιστούν οι εποπτευόμενοι φορείς και, αν χρειαστεί, ορισμένοι να συρρικνωθούν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καιρών». Αλλωστε, τόνισε ο υπουργός, «ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες, υπάρχει παραγωγή πολιτισμού που εκφράζει πόνο, ελπίδα, προοπτική για το αύριο».